De nabije toekomst van Heroes of the Storm

Pheno

Ook Heroes of the Storm krijgt genoeg aandacht tijdens Blizzcon 2016. Het team vertelt wat ze allemaal op korte termijn van plan zijn met de MOBA.

Allereerst wil het team de samenstelling van de twee leagues aanpassen. Hero League speel je nu nog solo of als duo. Team League is alleen voor teams van vijf spelers. Het probleem hiermee is dat je al snel denkt dat duo's in het voordeel zijn. Dat is niet geheel waar als je de cijfers gaat bekijken, maar het feit dat men het denkt is een probleem. Ook ben je als team van drie of vier spelers genaaid, je kunt niet in Team League meedoen. Daardoor is de populatie van Team League ook laag, want niet iedereen vindt een team van vijf spelers bij elkaar. De oplossing die de makers gaan proberen is eigenlijk vrij simpel: Hero League wordt solo en Team League wordt voor twee, drie of vijf spelers. Op deze manier kunnen drie spelers meedoen aan ranked en vier spelers moeten in duo's meedoen aan de Team League. De populatie van Team League zal dan ook een stuk groter worden. Als het niet werkt dan kijken de makers naar verbeteringen of draaien ze het terug.

Matchmaking was niet echt goed bij de release van Heroes of the Storm. Deze is ondertussen herschreven en wordt nog steeds geupdate op de servers. Een van de verbeteringen was simpel: neem het level van de hero waarmee men speelt mee in de beslissing wie met elkaar mogen gaan vechten. Er is een maximaal verschil van twee divisies. Dus als je zelf in de divisie Diamond valt zul je geen speler meer uit het beginnersdivisie Brons tegen je krijgen. Het nadeel is dat hierdoor minder snel een match te vinden is. Door deze wijzigingen ging de zoektijd 50% omhoog in Hero League, en zelfs met 200% in Team League. Ondanks dat de kwaliteit van de match belangrijker is, wil men deze verhoging aan gaan pakken. Hoe? Dat gaan we in 2017 zien. Er zijn meer plannen voor Heroes of the Storm. Er komen 'Personalized Stats'. Met deze statistieken zie je hoe je het gedaan hebt in een match ten opzichte van je gemiddelde. Ook zie je hoe je het doet ten opzichte van andere spelers die met dezelfde held spelen. Tot nu toe hebben ze 25 verschillende vergelijkingen op het oog, maar dat kan nog veranderen.

Heroes of the Storm - Personalized Stats (Foto: Blizzard)

De map Haunted Mines komt terug. Bij release was deze map vol met problemen, waardoor Blizzard deze uit de roulatie heeft gehaald. De golem die op te roepen was, kwam altijd maar op een laan, dus het gevecht was altijd maar op hetzelfde gedeelte van de map. Dat hebben ze aangepakt door de golem op variërende lanen te laten verschijnen. De golem blijft ook niet meer liggen waar hij dood gaat, hij komt op een vaste afstand van de core van het aanvallende team weer tot leven. Het huurlingenkamp met bruiser-types is verdwenen, daar zijn twee kampen met sappers voor terug gekomen. Deze kwamen eerst alleen voor in de map Towers of Doom, waar ze ook bevielen. Als laatste is de map zelf opnieuw ontworpen qua lay-out. Er zijn nu vier ingangen om in de mijnen te komen, zodat je minder kans hebt opgewacht te worden door een sterk duo. De doodshoofden die je moet verzamelen liggen nu beter verdeeld over de map en ook de baas van de map komt mooi in het midden van de mijnen te staan. De verwachting is dat Haunted Mines eind dit jaar weer terug in de roulatie verschijnt.

Heroes of the Storm - Haunted Mines (Foto: Blizzard)Heroes of the Storm - Haunted Mines (Foto: Blizzard)

Het voortgangssysteem wordt ook aangepakt. Tot nu toe is je level gecapped, en om nieuwe helden vrij te spelen is het een flinke grind. Ook als je een level omhoog gaat krijg je in het begin flink wat rewards, maar dat wordt steeds minder. Een update gaat ervoor zorgen dat er geen maximaal level meer is. Om een held een level te verhogen kost het je nu in plaats van dertig tot veertig uur nog maar 3 tot 4 uur. Je account level wordt straks bepaald door alle Hero-levels bij elkaar op te tellen. Ze bedenken nog hoe ze spelers vaker gaan belonen. Niet alleen goudstukken, maar ook skins of mounts worden genoemd als mogelijke bonus.

Andere veranderingen waar de makers eigenlijk zelf pas over aan het nadenken zijn, worden ook genoemd. Zo wil men graag Blizzard Voice Chat integreren. Clans is een ander veelgevraagde feature waar het ontwikkelteam zich over gaat buigen. De Party Finder moet slimmer worden, dus ze zien het voor zich dat je kunt aangeven welke modus je wil spelen en welke rol jij in de match wil uitvoeren, zodat teams die nog een speler zoeken zien wat ze aan je hebben. Natuurlijk worden bestaande klassen steeds weer geëvalueerd, en onder andere Kharazim gaat onder het mes. Hij krijgt op level vier de keuze uit drie Mystic Allies. Kies je voor Air, dan krijg je de mogelijkheid meer zicht over de map te krijgen. Earth levert dan weer het blocken van basisaanvallen op, terwijl Spirit je teamgenoten geneest als ze in je buurt staan. Er staan nog meer wijzigingen voor de Monk uit Diablo op stapel. Ook Artanis is een van de personages die aangepast gaat worden. Onder andere wordt de mogelijkheid om met zijn tegenstander van plek te wisselen, een soort duo-teleport, aangepast. Hier kun je vrij lullige dingen doen; bijvoorbeeld je tegenstander in de radius van kanontorens te zetten terwijl jij ook weer gaat aanvallen vanaf de plek waar deze tegenstander eerst stond. Om het nuttiger te maken is de cooldown naar beneden gebracht en hij kan in meer situaties swappen, bijvoorbeeld tijdens een dash.

Heroes of the Storm - Mystic Allies (Foto: Blizzard)

Maar er komen ook nieuwe helden. In 2012 werd Varian Wrynn, High King van de Alliance al ontworpen voor Heroes of the Storm. Het bleef alleen bij een eerste ontwerp, omdat andere prioriteiten belangrijker waren, zoals de talenten van de al gemaakte helden. Toen World of Warcraft: Legion werd gemaakt werd er door dat team een gedetailleerd ontwerp gemaakt, waar het Heroes of the Storm-team graag ook gebruik van wilde maken. In februari van 2016 werd er dus weer gewerkt aan Varian. Omdat hij de koning is, wordt hij een apart personage. Het is de eerste multiclass held. Hij is en Warrior en Assassin. Wees gerust, daily quests worden gedeeld dus je hoeft niet dubbel zo veel te doen.

Varian heeft op level 1 bijvoorbeeld Lion's Fang, waarmee hij een schokgolf veroorzaakt en iedere tegenstander die geraakt wordt, krijgt slow. Maar je kunt ook kiezen om veel defensiever te zijn. Met Parry sla je alle basis-aanvallen af, als je tenminste goed timet. Wil je helemaal all-out op aanval, dan is er Charge, waarmee je naar de tegenstander stormt en hem mept. Daarmee breng je niet alleen schade toe, maar ook slow. Zo kun je Varian in een match opbouwen tot een defensieve tank, een aanvallend type of er iets tussenin. Zijn vaardigheden op level 10 zijn bijvoorbeeld Taunt, waarmee hij passief 50% meer levenspunten krijgt, maar met het actieve gedeelte tegenstanders dwingt hem aan te vallen. Daarmee help je je teamgenoten in een gevecht enorm, en jij bent als tank veel beter bestand tegen de klappen.

Met Colossus Smash kies je er juist voor je wapen met twee handen vast te houden en je schild te laten voor wat het is. Het kost je dus wat meer levenspunten, maar je krijgt wel dubbele aanvalskracht. Je springt naar je tegenstander, doet enorm veel schade en je past Vulnerable toe voor korte tijd, waardoor opvolgende aanvallen meer schade doen. Als derde level 10-vaardigheid is er Twin Blades of Fury, waar Varian zijn zwaard in tweeen splitst en dubbele aanvalssnelheid krijgt. Elke aanval geeft je meer bewegingssnelheid en elke derde aanval doet extra schade. Varian kan ook Banners gooien. Elke Banner staat voor een natie en je hoort dan ook het muziekje van die stad. De Banner van Ironforge geeft armor boost van 25%, de Banner van Dalaran zorgt voor een 20% verhoging van ability-kracht en de Banner van Stormwind geeft het team een snelheidverbetering van 25%.

Ragnaros is de tweede nieuwe held. Hij is een raid boss uit World of Warcraft. Ragnaros the Firelord gaat helemaal om vuur en met zijn wapen Sulfuras zorgt hij voor nog meer chaos. Hij heeft twee vormen: als hero is hij een kleinere versie van zijn tweede vorm: de raid boss. Als kleine Ragnaros kan hij forten overnemen en dan wordt hij pas echt groot. In raid-vorm heb je de keuze op level 1 om hem een enorme uithaal te laten geven met Swing, waardoor meerdere tegenstanders geraakt worden. Meteor Shower doet wat je verwacht en Rune Explosion zorgt voor een explosief stukje grond onder de voeten van een tegenstander. Als kleine vorm is Ragnaros ook vurig: met Empower Sulfuras wordt zijn volgende aanval een aoe-aanval en geeft het weer wat levenspunten terug. Living Meteor valt op een aangewezen stuk grond en rolt door in de richting die je hebt aangegeven. Blast Wave is meer ondersteunend, je cast het op jezelf of een teamgenoot. Dan heb je even een snelheidsboost en als het uit is gewerkt volgt er een explosie. De tofste aanval op hogere levels is toch wel Lava Wave. Ragnaros wijst een laan aan waar een golf van vuur overheen gaat. Minions zijn meteen dood, terwijl tegenstanders flink wat schade krijgen. Met recht moet je bang zijn voor Ragnaros, zeker als hij Raid-boss is.

Er komt ook nog een nieuwe map in Heroes of the Storm: Blackhearts's Revenge. Deze map speelt met twee teams waarin het ene team Blackheart gaat helpen zijn wraak te nemen, terwijl het andere team hem moet stoppen. Blackheart wil met zijn schip tot ver in de havenstad komen, dus de tegenstanders moeten kanonskogels regelen voor de kanonnen die zijn schip aanvallen. Het meehelpende team moet proberen het andere team tegen te houden deze kogels te pakken, zodat het schip ongeschonden door kan varen.

Spelers van Heroes of the Storm hebben weinig te klagen de komende tijd. Er wordt geluisterd naar klachten, ideeen en zelf hebben de makers nog genoeg op hun eigen wenslijst staan. Voor de komende tijd worden de twee League's aangepast om een betere verdeling te krijgen, kun je straks zien hoe je het doet ten opzichte van jezelf en andere spelers en zijn er nog klassen die tweaks krijgen om zo interessanter te worden. Maar natuurlijk zijn Haunted Mines, Blackbeard's Revenge en de twee nieuwe helden Varian en Ragnaros hetgeen waar we allemaal naar uit kijken. Al moet Blizzard wel oppassen dat het niet Heroes of Warcraft gaat worden, want er komt relatief wel erg veel uit die franchise in deze game. Van de laatste tien toegevoegde personages zijn er zes uit Warcraft, twee uit Overwatch, 1 uit Diablo en 1 uit Starcraft. De verhoudingen zijn wat scheef aan het gaan.