Runescape: Eastern Lands - Diepte-interview

PoeHao

Vorige week tijdens Gamescom mochten wij lead designer Dave Osborne ondervragen over de nieuwe toevoegingen in RuneScape. Osborne is een hele enthousiaste man die urenlang kan praten over RuneScape. We hebben het interview in kopjes meegegeven, zodat het overzichtelijker is.

Eastern Lands
RuneScape is nu 15 jaar lang een populaire MMORPG en binnenkort kan Jagex de 250.000ste gamer verwelkomen. In al die jaren zijn constant de meningen van de spelers-community betrokken bij de ontwikkeling van de game. Spelers kunnen verbeteringen voorstellen, stemmen op ideeën en suggesties doen over nieuwe gebieden. Na een aantal suggesties te hebben overwogen komt ontwikkelaar Jagex nu met de Eastern Lands. Dit is een grote groep eilanden oostelijk van Morytania, waar nieuwe questlijnen te ontdekken zijn. Spelers kunnen ook de archipel rondvaren en komen daar procedureel gegenereerde eilanden tegen. Als het eiland bevalt, dan kan de gamer deze inlijven als zijn thuisbasis.

Osborne: Er zijn twee miljard eilanden te ontdekken, allemaal procedureel gegenereerd. Je vindt dus niet zomaar hetzelfde eiland twee keer. Bij het reizen kom je eilanden tegen met bijvoorbeeld krabben met goud op hun rug. Het is procedureel gegenereerd, dus je weet nooit van te voren wat je aantreft. Als ik het een leuk eiland vind, dan steek ik een vlag in de grond en het is van mij. Zodra ik een eiland heb geclaimd is het helemaal van mij.

Runescape: Eastern Lands - Faraway Place

FOK: Dus niemand anders kan op het eiland komen?
Osborne: We werken nog aan een systeem waarbij je anderen op je eiland kunt uitnodigen, maar dit eiland is van jou. Niemand anders kan dit eiland in bezit nemen. Eén helft van het eiland bestaat uit natuurlijke grondstoffen, die ook procedureel gegenereerd worden. Dus je hebt daar ook Mining, Woodcutting en Fishing-mogelijkheden waarmee je jouw skills kunt verbeteren. Maar de speler heeft ook de mogelijkheid om het eiland aan te passen naar eigen smaak. Door het plaatsen van een hangmat kun je de dag-nachtcyclus veranderen. Je kan ook meer mijnen openen. Je eiland is een combinatie van wat je vindt en wat je er zelf plaatst.

FOK: Je kunt ook je eigen gebouwen neerzetten?
Osborne: Ja.

FOK: Maar dan zijn er ook minder spelers in de openbare gebieden. Je gaat naar je eiland en gaat daar je skills ontwikkelen. Zijn de quests ook op je eigen eiland?
Osborne: Op het moment zijn er geen quests op je eigen eiland. De verhalen zijn in het openbare gedeelte. Wat ik zo leuk vind aan deze toevoeging is dat het gras altijd groener is aan de andere kant. Je komt bij een eiland en je denkt dat het niet beter kan want je hebt alle grondstoffen binnen handbereik die je wilde hebben. Je kan een eiland claimen en gewoon door blijven verkennen en zoeken naar een mooier, beter eiland.

Runescape: Eastern Lands

FOK: Kun je dan ook meer dan één eiland claimen?
Osborne: Dat komt misschien in de toekomst. Op het moment kun je slechts één eiland hebben. Je kunt wel steeds van eiland veranderen omdat je een ander eiland toch leuker vindt. Dus je bent altijd aan het windowshoppen naar een beter eiland.

FOK: Een eiland dat je verlaat wordt automatisch vernietigd?
Osborne: Ja, dat klopt. Zodra je jouw vlag eruit trekt is het eiland weg. Dus je moet echt zeker zijn van je keus.

FOK: Dit is een dodelijk spelelement voor mensen, want we zijn van nature inhalig.
Osborne: Dat klopt. Dit is de beste training in onze game. Dit is voor een speler die alles optimaal bij de hand wil hebben. Maar ook voor beginnende spelers is het ideaal want de eilanden hebben geen minimaal levelvereiste om eentje te kunnen claimen. 

De eilanden zijn prachtig. Veel MMO’s hebben kaki, bruine en sombere kleuren. Dit is vrolijk, blauw en tropisch. Ze zijn gemodelleerd naar Mauritius, met kristalhelder water. Dat zie je niet vaak in MMO’s dat je ergens in een gebied voor het eerst komt als een pionier.

Runescape: Eastern Lands - Waiko

FOK: Dus er zijn geen inboorlingen?
Osborne: Er zijn wel inboorlingen, maar zij zitten voornamelijk op de algemene eilanden die iedereen kan ontdekken. Alles wat je ontdekt op je eigen eiland kun je meebrengen naar de marketplace van een openbaar eiland genaamd Waiko om te zien wat het waard is. We gaan in de toekomst een dynamische markt introduceren zodat je de prijzen meer zelf kunt beïnvloeden. Je kan nu bijvoorbeeld de krabben met totempalen op hun rug verzamelen en de totempalen verkopen. Dat is nu het meest waardevolle wat je kunt verkopen. Er is ook een ander eiland waar spirit dragons vliegen en gevechten plaatsvinden. Op alle openbare eilanden zijn volop quests te vinden.


Het is echt een grote uitbreiding. We hebben het over tientallen uren aan gameplay. Het belangrijkste voor mij is dat we echt iets teruggeven aan de spelers door te zeggen, “Hier heb je een continent. Jullie bepalen wat hier komt.” Gedurende een maand konden spelers hun ontwerpen opgeven en op ontwerpen stemmen. We hebben de meest gekozen ontwerpen genomen, er een eigen draai aan gegeven met procedureel gegenereerde elementen en deze in de game gestopt. Toen vroegen we om personages en verhalen aan de spelers en hebben deze ook in de Eastern Lands verwerkt. Als de spelers nu daar komen dan zijn ze in een gebied dat ze samen hebben verzonnen en ontworpen. Dat is iets unieks in de MMO-industrie. We hebben met veel spelers al twaalf tot vijftien jaar een relatie en ze zijn zo loyaal. Het is daarom dat we ze graag bij ons denkproces betrekken en zo iets teruggeven.

FOK: Er werd al langer over Atlantis gesproken en nu is het er dus eindelijk in deze vorm.
Osborne: <lacht> Bij het stemmen waren er vier keuzes: Een Egyptische stad met zelfverplaatsende graftombes, een eiland vol met dinosauriërs, een onderwaterstad genaamd Atlantis en Eastern Lands. Er werd ook veel op Atlantis gestemd, dus we hebben een aantal elementen van Atlantis ook in Eastern Lands gebracht. Dat is het mooie ervan: we hadden vandaag dus over dinosauriërs kunnen praten, wat even tof geweest was, maar dit is wat de spelers hebben gekozen.