In gesprek met Ice Age-regisseur Mike Thurmeier

Daan de Witte (daan1601)

Na vier succesvolle films was het geen verrassing dat er een vijfde Ice Age zou komen. Ditmaal speelt het verhaal zich voor een deel af in de ruimte, waar de Scrat zorgt voor een meteoorregen die onze hoofdpersonen opnieuw met uitsterven bedreigt. Mike Thurmeier is voor deze film eindverantwoordelijke en dat is voor hem dan ook gelijk de eerste keer. Daan de Witte sprak met hem toen hij in Nederland was om de eerste beelden te presenteren.

De carrière van Thurmeier in de animatie begon al redelijk vroeg: "Ik tekende al veel als kind, maar vooral echt cartoonachtige dingen. Ik keek een hoop Warner Bros cartoons, en op de middelbare was ik aan het nadenken wat ik wilde gaan doen. Toen had ik echt nooit gedacht dat er werk te vinden was in de animatie, iemand anders in Hollywood zou dat wel doen, dus ik zou eigenlijk advocaat worden. Daar ben ik echt heel blij mee om dat ik die keuze niet heb gemaakt, want toen kwam Aladdin uit en ik hield van die stijl. Toen heb ik me opgegeven voor een school die ter sprake kwam in een Canadees televisieprogramma. In die tijd was de animatie echt aan het exploderen, in de vorm van Toy Story die net uitgekomen was maar ook een aantal jaar daarvoor de techniek van Jurassic Park. Ik heb toen het geluk gehad dat ik een baan kreeg bij Blue Sky Studios". 

De keuze tussen de meer authentieke, handgetekende animatie em de huidige standaard wat betreft computeranimatie is lastig voor Thurmeier: "Van beiden dingen houd ik. Wat betreft handgetekende animatie is een artiest die echt bezig is geweest met die tekeningen, en wat betreft computer gegeneerde animatie daar zit ook zoveel werk in. Mensen hebben vaak niet door hoeveel werk in een scène zit omdat het er altijd uitziet als dit ding dat altijd af is. Het hele creatieve proces daarvoor is buiten beschouwing".

De kracht van animatie is iets waar Thurmeier geen moment aan twijfelt: "De wereld van animatie is gewoon heel creatief. De aanpak van de mix maken van positief entertainment, je weet in ieder geval dat als je naar een animatiefilm gaat het niet depressief of kwellend zal aanvoelen, er is altijd een gevoel van entertainment aanwezig in de film. Ik houd er gewoon van om kinderen te zien lachen, daar is gewoon zo iets natuurlijks aan. Ook ben je bezig een illusie op beeld te krijgen van idee dat jij hebt bedacht met betrekking tot hoe die mammoet of die eekhoorn zich voelt. Ik denk dat dat magie is. Vaak zeg ik dat ik twee levens heb: mijn leven thuis met mijn vrouw en kinderen, maar ook die andere gekke wereld waarin ik aan films kan werken en iets wat ik bedacht heb naast me zie staan, en dat is bizar. Daarmee reis ik dan de hele wereld en op elke plek waar ik kom zie je de kracht van animatie, dat tweede leven wat ik heb". Ook Ice Age heeft de afgelopen jaren zijn kracht ook wel bewezen: "Ice Age zou eigenlijk een 2D-animatiefilm worden bij de studio van Fox. Alleen had die studio het erg moeilijk, omdat 2D-animatie gewoon niet goed van de grond kwam. Dus kwam Fox op het idee om er een Blue Sky-film van te maken, waar ze net een deal mee hadden gemaakt. Dan zou er dus ook meer humor in komen, want geloof het of niet, Ice Age was eerst meer bedoeld als een drama. Chris Wedge kwam aan boord en toen werd het ontwikkeld. De studio was ook nog erg klein in die tijd, we werkten met ongeveer 75 mensen aan die film. Er was daardoor echt een spirit van creatie, en eigenlijk was het ook één groot experiment. De stijl kwam voort uit wat er mogelijk was in die tijd met het budget. We hebben er allemaal zo veel lol aan beleefd". 

De stap van hoofd-animatie naar regisseur was geen overhaaste beslissing: "Die stap was echt fantastisch. Wel is er echt een bewust punt gekomen waarop het voor de studio duidelijk werd dat ik de ambitie had om te regisseren. Dus hebben ze me een korte film gegeven om te regisseren, No Time For Nuts, en dat was een geweldige ervaring. Daarmee heb ik gezien hoe het is om iets te leiden. Toen werd de stap gezet naar co-regisseur van Dawn of the Dinosaurs, en bij deze film train ik weer iemand in het regisseursvak, dus het is een constante leerschool in de Ice Age-films. Continental Drift werd in 2012 uitgebracht, het idee dat de Scrat een ruimteschip vindt en dat balletje is toen gaan rollen. Mijn producer en ik zijn toen in het vroege begin van 2014 er aan gaan werken, voor mij is het dus een 2,5 jaar durende reis. Dat is achteraf gezien best kort, want in sommige studio’s en bij sommige films werken mensen wel 7 of 8 jaar aan een project. Ik houd aan de ene kant wel van zo’n kort schema, maar aan de andere kant is het ook een kwestie van hoe meer tijd je besteed aan zo’n project, des te meer je er aan kan sleutelen en het naar je zin kan maken".

Misschien zou zelfs een stap á la Minions naar een Scrat-standalone mogelijk zijn, maar niet voor Thurmeier: "Die keuze zou me redelijk nerveus maken. Het personage werkt heel goed als een kleine interval, hij is gewoon precies hetzelfde als een Looney Tunes-personage, waar je een goed idee vindt en de Scrat er dan mee laat aanpoten. Een volledige film heeft een verhaallijn, verschillende personages en al die personages hebben hun eigen karakter, dus ik denk niet dat het zou werken om de Scrat zijn eigen film te geven. Hij heeft een doel, hij wil zijn noot en dat is het dan wel een beetje". 

En na vier films en veel succes, blijft het altijd de vraag wat er gebracht kan worden in een vervolg: "De vijfde film heeft een aantal hele leuke nieuwe personages, hele nieuwe omgevingen en de komische toon is op een heel hoog niveau gelegd. Ik denk dat er een hele nieuwe energie is door de hele film heen, het feit dat bijvoorbeeld Scrat in de ruimte is en indirect de gebeurtenissen die op aarde plaatsvinden veroorzaakt, geeft een hele nieuwe dimensie. Die nieuwe energie gaat denk ik voor elkaar krijgen dat men weer verbaasd gaat zijn over hoe creatief het deze keer weer is geworden. Ik weet niet of er een zesde film komt, maar als er een kans komt om opnieuw te regisseren dan ga ik er uiteraard hard over nadenken. Wel heb ik geleerd om alles gewoon rustig te bekijken en op me af te laten komen, ik wil de reactie van het publiek nooit als vanzelfsprekend gaan zien".

Ice Age: Collision Course draait vanaf 13 juli in de bioscoop