Interview: The Order: 1886

Puddington

The Order: 1886 is een game die al met veel bombarie werd aangekondigd. Prachtige cinematics, snelle gameplay en een interessante setting in Victoriaans Londen maakt The Order: 1886 een van de meest gehypte PlayStation 4-exclusives van dit jaar. Vlak voor de lancering van de game sprak ik met Andrea Pessino, een van de oprichters en Chief Technical Officer van Ready at Dawn.

TO18861

Pessino is geen kleine naam in de gamesindustrie. Al eerder verdiende hij zijn sporen bij Blizzard Entertainment en werkte daar onder andere aan Diablo II, Warcraft III, World of Warcraft en Starcraft: Brood War. Ook bij Ready at Dawn maakte hij furore met onder andere Daxter, God of War: Chains of Olympus en God of War: Ghost of Sparta, games die allemaal met veel enthousiasme werden ontvangen.

Ik ben als eerste aan de beurt om namens FOK! een interview te houden en ik wordt begeleid naar de kamer waar ik mijn vragen zal stellen. Pessino zit mij daar al op te wachten. Hoewel hij zich aan het begin excuseert voor zijn verkoudheid waar hij last van heeft, merk je daar nauwelijks wat van wanneer hij begint te vertellen over zijn game. Vol enthousiasme en handgebaren begint hij uitgebreid antwoord te geven op mijn vragen, en de passie spat er vanaf.

Wanneer ik vraag wat zijn grootste inspiratie was voor The Order: 1886, dan laat Pessino al gauw de naam van zijn collega Ru Weerasuriya vallen, ook een van de oprichters van Ready at Dawn. “Ru heeft altijd deze fantasiewerelden in zijn hoofd. Die werkt hij dan uit, hij komt met het idee en dan werken we het nog verder uit. Voor The Order: 1886 wilde we een omgeving hebben die bol staat van de fantasie, maar waarvan je denkt dat het ergens ook weer mogelijk is. De Orde zelf en de wezens waar je tegen vecht zijn allemaal gebaseerd op mythen en legenden, maar het mooie van mythen en legenden is dat je ze zo in het verhaal kan laten passen waardoor het heel plausibel lijkt dat ze echt hebben bestaan.”

Al snel wordt ook duidelijk waar Ready at Dawn zich op gefocust heeft voor The Order: 1886, namelijk het verhaal. “We wilden één aspect kiezen, en dat zoveel mogelijk verfijnen en uitwerken. Het verhaal en de cutscenes spelen een ontzettend belangrijke rol, omdat zij eigenlijk de hele sfeer neerzetten van de game. Daarom hebben we ook goed gelet op andere dingen die het verhaal zo dramatisch laten overkomen, zoals via overbelichting of door de scene te brengen vanuit een bepaald perspectief. Maar we wilden ook dat het verhaal naadloos kan overschakelen in de brute actie van een third-person shooter. Je zult daarom ook geen laadschermen zien in The Order: 1886, omdat deze je uit het verhaal kunnen halen. We hebben zoveel mogelijk geëxperimenteerd met het mengen van verhaal en gameplay en dat is aardig gelukt."  

Het verhaal speelt dus een belangrijke rol in The Order: 1886, maar Pessino weet ook nog genoeg andere dingen te noemen die opvallen in de game. De wapens en gadgets bijvoorbeeld. "Daaraan hebben we ook veel aandacht besteed bij de ontwikkeling. Hiervoor hebben we ons laten inspireren door allerlei ideeën van uitvinders uit de industriële revolutie. Wij vroegen ons af: "wat zou er gebeurd zijn als deze uitvinders de kans had gehad om deze ideeën ten uitvoer te brengen?" Het resultaat zie je terug in de wapens en gadgets waarmee je straks aan de slag kunt."

TO1886 weapon

Het laatste wat volgens Pessino echt de moeite waard is is de soundtrack. "We hebben deze soundtrack in Abbey Road opgenomen met een compleet orkest, en nog steeds gaat het luisteren niet vervelen."

Perfect vindt Pessino de game echter niet. "Je komt altijd dingen waarbij je zo goed mogelijk geprobeerd hebt ze uit te werken, maar helemaal tevreden ben je nooit. Maar we zijn wel ontzettend blij dat we zo'n grote game mogen ontwikkelen en dat de reacties zo enthousiast zijn. We hebben ons hart en ziel in de game gestoken en al hebben de ontwikkelaars en ons testpubliek op conventies de demo's al meerdere malen gespeeld, telkens kregen we lovende reacties. Dat maakt het voor ons de moeite waard."

The Order 1886

The Order: 1886 komt op 20 Februari uit en is exclusief verkrijgbaar voor de PlayStation 4.