De Nederlandse Cabaretdagen

Wouter Kursten (Magneet)

Afgelopen weekend en de paar dagen ervoor werd de eerste editie van De Nederlandse Cabaretdagen gehouden. Op donderdag en vrijdag waren er al meerdere optredens waaronder een ode aan Bram Vermeulen op donderdag en op vrijdag kwamen enkele genomineerden voor de Poelifinario en de Neerlands Hoop-prijs aan bod.

De zaterdag was bijna een dag vullend geheel. Tussen 12.00h en 14.00h werd Spijkers met Koppen uitgezonden vanuit de Bossche Verkadefabriek, waar later op de dag ook meerdere optredens te zien waren. Van 15.00h t/m 17.00h een hutspot van (aanstormend) talent en later op de avond een interview met Eric van Sauers en met Jan Jaap van der Wal, die terugkeek op zijn oudejaarsshow van 2007. Later kwamen ook nog Theo Maassen en Wim Helsen, die op de snijtafel gingen van Kasper Jansen en Michiel Lieuwema. De schrijver van deze special moest helaas na Jan Jaap van der Wal al naar huis, omdat hij anders met het openbaar vervoer helaas niet thuis kon komen.

Zoals gezegd begon de dag met Spijkers met Koppen. De eerste versie van het nieuwe seizoen was zoals altijd hilarisch met een serieuze noot tussendoor, het blijft wel Radio 2 uuuuh NPO Radio 2 natuurlijk. Met columns van Martijn Koning en Sander van Opzeeland en de ondertussen iets bekender wordende Ode aan Nick & Simon (je gaat zo goed van schijten van hun muziek). van Katinka Polderman was het een goede opwarmer voor de rest van de dag. Chef'Special verzorgde de muziek, waarmee het een uitzending was om van te genieten.

De hutspot begon met Jasper van Cuijk, die een stukje uit zijn show Schoon Schip deed. Deze show was meer een zeer humoristisch toneelstukje, waar vooral veel frustratie naar buiten kwam over de marktwerking en de huidige maatschappij. Aan zijn liedjes zou nog iets geschaafd mogen worden, maar hij lijkt wel een talent voor de toekomst.

Hierna kwamen de heren van Herman in een bakje Geitenkwark. Dit jonge kwartet was vooral bezig met zingen en muziek maken zonder instrumenten. Het publiek werd ook erg betrokken bij de voorstelling. Ook dit is een groepje om in de gaten te houden voor de toekomst en met zo’n naam hoeft dat niet moeilijk te zijn.

De derde artiest die zich komt melden is Patrick Laureij. Deze stand-up comedian brengt een vrij persoonlijk verhaal met een zeer duidelijk Rotterdams accent en regelmatig een scheldwoord. Deze ruwe bolster heeft duidelijk nog wat schaafwerk nodig, maar ook met hem kan het zeker goedkomen.
Na de pauze zijn eerst Sander van Opzeeland en daarna Nathalie Baartman aan de beurt. Dit zijn duidelijk de al wat meer ervaren comedians, die het klappen van de zweep kennen. Sander probeert een aantal items uit zijn nieuwe show, terwijl Nathalie, high van de nicotine (ze zag een nicotine pleister aan voor kauwgom), in haar Twents accent een gesprek met het publiek lijkt te voeren, maar wat uiteindelijk toch een monoloog blijkt te zijn.

De avond begint met een interview dat Ruut Weissman (theaterregisseur en artistiek directeur van de Kleinkunstacademie in Amsterdam) afneemt van Eric van Sauers. Dit gaat over het creatieve proces van de cabaretier en hoe zijn opleiding als toneelspeler hier aan bijdraagt. Ondertussen worden ook stukken uit zijn oude shows getoond, om zo wat voorbeelden kracht bij te zetten. Dit geheel geeft een leuke achtergrond over het hoe en wat van Eric van Sauers, maar eindigt helaas een half uur vroeger dan aangegeven. Persoonlijk had ik hier best nog een half uur langer naar kunnen kijken.

De avond eindigt voor mij met Jan Jaap van der Wal. Hij kijkt met zeer kritische blik terug op zijn oudejaarsconference van 2007, die over het algemeen door iedereen werd uitgekotst. Hij geeft zelf ook toe dat de show ronduit kut was en probeert uit of de grappen nu wel (of nog steeds niet) werken. Natuurlijk wordt de huidige actualiteit met die van zeven jaar geleden vergeleken. Regelmatig is hij wel grappig, maar helaas blijken genoeg van de grappen nog steeds niet te werken.

Al met al is dat, wat ik van de eerste Nederlandse Cabaretdagen heb gezien, voor herhaling vatbaar. Sommige ideeën werken goed en andere wat minder, maar zo zit de cabaretwereld nu eenmaal in elkaar. Door het vroege tijdstip in het seizoen zijn veel artiesten met nieuw spul bezig en dit lijkt me een ideale kans om deze nieuwe grappen uit te proberen.