WWE 2K14: Een trip door de geschiedenis

Denzo

Vorige week mocht ik op bezoek bij 2K Games in Breda om een presentatie bij te wonen van de man achter WWE 2K14, Senior Designer Bryan Williams. Na de presentatie mocht er vervolgens gespeeld worden, om af te sluiten met een interview met de beste man. Uiteraard hebben we dat ook gedaan, en kun je het interview aan het einde van de special lezen.

WWE 2k114

Terug in de tijd
Omdat het verhaal in de wereld van WWE ontzettend snel verloopt, is het voor de games onmogelijk om dit bij te houden. In tegenstelling tot de meeste sporten, waar gewoon een seizoen wordt uitgespeeld, heeft WWE een hele verhaallijn met wekelijks nieuwe content op televisie. Dit is dus vrijwel onmogelijk om bij te houden, en daarom heeft men gekozen voor een geheel andere aanpak: terug in de tijd. In de 30 Years of Wrestlemania-modus is het mogelijk om helemaal terug de tijd in te gaan en de vele historische momenten één op één te herbeleven.

Hogan vs Bundy

30 Years of Wrestlemania
Een van de voorbeelden die Williams liet zien was de match tussen Shawn Michaels en Ric Flair op Wrestlemania 24, waarbij Ric Flair's carrière op het spel stond. Het is hierbij zowel mogelijk om de match accuraat na te spelen of om het volledig op je eigen manier te doen, het spel houdt je daarin niet tegen. Toch is het erg tof om de matches helemaal juist na te spelen, en dat zorgt ook voor een hoop replay value. Tevens is er ongeveer om de twee matches ondersteunend videomateriaal dat meteen de juiste sfeer neerzet uit die tijd. In totaal zijn er ruim 45 matches waar de gemiddelde WWE-speler best wel wat uren zoet mee is.

Hulk vs Andre the Giant

The Streak
Tevens werd er nog een nieuwe modus onthuld, genaamd The Streak. The Streak draait volledig om de superster The Undertaker. The Undertaker heeft al 21 (!) keer op rij Wrestlemania gewonnen, en volgens de makers verdiende dat wel een eigen gamemode. The Streak bestaat uit twee verschillende gamemodes genaamd Defend the Streak en Defeat the Streak. In Defend the Streak neemt de speler de controle over The Undertaker, en is het de bedoeling om zoveel mogelijk tegenstanders te verslaan voordat je neergaat. Hoewel je eigenlijk niet kunt winnen, omdat je uiteindelijk tóch neergaat, is het wel tof om te zien hoe ver je kunt komen en vervolgens je score met vrienden te vergelijken.

In Defeat the Streak zijn de rollen omgedraaid: jij moet The Undertaker zien te verslaan. En dat is geen eitje. Voor The Streak heeft The Undertaker namelijk een speciale AI die hem zo veel mogelijk moet laten lijken op de echte Undertaker tijdens een Wrestlemania-match. Zo kan hij bijvoorbeeld tijdens een gevecht het licht uitschakelen en opeens achter je tevoorschijn komen. Zelfs voor de beste spelers moet Defeat the Streak een uitdaging zijn volgens Williams, die zelf ook werd uitgeschakeld tijdens de demo.

The Undertaker

Alles customizen
Naast alle gameplay toevoegingen zijn er ook vele toevoegingen gedaan aan het customization-gedeelte van het spel. De Create-a-Superstar-modus, die al enkele jaren in het spel zit, is wederom uitgebreider geworden. Zo kun je nu 100 in plaats van 50 supersterren maken, een feature waar de community blijkbaar om heeft gevraagd, en zijn er nóg meer dingen die je kunt tweaken. Daarnaast kun je ook voor bestaande supersterren nieuwe outfits maken voor zowel in de ring als in de entree-ceremonie. Vrijwel alles is dus te tweaken.

Daarnaast is ook de Universe-modus verbeterd. In deze modus kunnen spelers een eigen carrière en WWE-universum creëren, waarbij zij de touwtjes in handen hebben over hoe het verhaal loopt. Zo kunnen spelers rivaliteiten tussen supersterren bepalen en eigen WWE-championships bepalen. Kortom, voor eenieder wat wils en genoeg content om het nog even uit te houden tot de nextgen versie zijn intrede doet.

Hart vs Yokozuna

Conclusie
WWE 2K14 is wat betreft de engine en het vechtsysteem nog redelijk hetzelfde vergeleken met de vorige games. Echter, is er wel héél veel unieke content toegevoegd die het voor de echte WWE-fans zeker de moeite waard maakt om deze game op te gaan pikken. Voor mensen niet zo'n band hebben met het universum, het verhaal en de historie erachter, is het wellicht wat minder interessant, want voor hen is het grotendeels dezelfde game. Voor mij blijft het voorlopig bij een gemengd gevoel.

Op pagina 2 lees je het interview met de Senior Designer van WWE 2K14, Bryan Williams.