Start 'm up

Pheno

Kickstarter heeft de wereld voor indie-games op zijn kop gezet. Onafhankelijke game-ontwikkelaars kunnen via dit soort platformen zelf aangeven hoeveel geld ze nodig hebben om hun game-idee uit te werken tot een compleet spel. Gamers kunnen dan geld investeren in hun eigen favoriete projecten.

Haalt een project zijn doel, dat wil zeggen, halen ze genoeg geld op, dan wordt het beloofde geld van de gamers pas echt gestort naar de ontwikkelaar. Ondertussen zijn er meer sites die via dit principe werken. Naast Kickstarter, de site voor elk idee dat iemand maar heeft, is er ook Gambitious, een site die net een half jaar bestaat. Het verschil met Kickstarter is dat Gambitious er enkel en alleen voor gameprojecten is en dat je ook daadwerkelijk investeerder kunt worden, inclusief winstdeling. FOK! heeft enkele game-ideeën op een rijtje gezet die best wel wat aandacht mogen hebben. 

Header

Titel: Train Fever
Ontwikkelaar: Urban Games
Genre: Transportsimulatie
Officiële Site:  http://www.train-fever.com
Crowdfunding site: http://gambitious.com/ideas/2496-train-fever-pc-mac

Vroeger, toen we nog allemaal gewend waren aan zwarte schermen met een commandolijn, was er een transport-simulatiespel waarin de gamer kon laten zien dat hij het beter deed dan de NS. Transport Tycoon, voor velen een spel met nostalgische herinneringen, komt terug in een nieuw jasje. Nee, ik heb het niet over Open TTD, het project dat gebaseerd is op het origineel. 

Het nieuwe spelidee heet Train Fever en wordt helemaal van nul opgebouwd. Hierdoor ziet het er veel moderner uit dan het oude DOS-spel. In het spel moet je steden met elk hun eigen OV-behoeftes met elkaar verbinden, zorgen dat je winst maakt en passagiers tevreden van A naar B krijgen. Je kunt stations, bushaltes en andere gebouwen plaatsen waar je wil, dus niet zoals vele andere spellen in een vooraf vastgesteld grid. De Zwitserse ontwikkelaar heeft via Gambitious een kwart van de beoogde ontwikkelkosten al binnengehaald. Leuk feitje is dat iedereen die nu 40 euro investeert niet alleen in de winst deelt, maar ook de game krijgt wanneer die af is. Train Fever heeft nog support nodig, anders gaat het hele treinfeest niet door.

Titel: Asylum
Ontwikkelaar: Senscape
Genre: Horror
Officiële Site: http://www.facethehorror.com
Crowdfunding site: http://www.kickstarter.com/projects/agustincordes/asylum-kickstart-the-horror

Asylum is een adventurespel dat al veel verder is dan alleen een idee. Het spel is al vier jaar in ontwikkeling en is pasgeleden door de community van Steam goedgekeurd om op het populaire downloadplatform te verschijnen. Om de laatste ontwikkelingsfase sneller te laten verlopen, door fulltime aan het spel te kunnen werken, heeft Senscape een Kickstarterproject opgezet.

Het spel, een door H.P. Lovecraft-geïnspireerde psychologische horror-adventure, speelt zich af in Hanwell Mental Institute, een enorm in verval geraakte psychiatrische instelling. In dit instituut hebben wrede dingen plaatsgevonden en jij als speler kan natuurlijk niet wachten om naar binnen te gaan. Het spel moet uiteindelijk zo'n honderd kamers en vijftien uur aan adventuregameplay krijgen. De game is in ontwikkeling door een klein bedrijfje genaamd Senscape, waarvan oprichter Agustín Cordes eerder de game Scratches heeft ontworpen en ontwikkeld. Met Asylum bouwt Senscape hier op voort, dat wil zeggen, weer met een uitstekend verhaal om te proberen je uit je slaap te houden.

Titel: At The Gates
Ontwikkelaar: Conifer Games
Genre: Turn Based Strategy
Officiële Site: http://jonshaferondesign.com/
Crowdfunding site: http://www.kickstarter.com/projects/jonshafer/jon-shafers-at-the-gates

In vele games uit het genre begin je vanaf het nulpunt en bouw je een eigen rijk op. Hierbij moet je onderhandelen, vijanden verslaan en slim spelen. In At The Gates is dit alles ook aanwezig maar in plaats van spelen met het Romeinse, Perzische of één van de andere rijken speel je dit keer de barbaren. Jouw grootste vijand zijn de Romeinen en in deze game is het de bedoeling ze te vernietigen.

At The Gates zal meer op je af sturen dan alleen de vijanden die je moet verslaan. Alles wat je gebruikt om te groeien wordt geconsumeerd of verandert in de loop van tijd. Het klimaat en de weersomstandigheden zullen van invloed zijn op jouw omgeving en de bronnen waaruit je delft. Vijanden spelen tactisch en zullen jouw bevoorrading verstoren om je troepen te vernietigen.

De game lijkt veel weg te hebben van Civilization en dat klopt, want Jon Shafer, projectleider van At the Gates, was hoofdontwikkelaar voor Civilization V. Ben je dus een fan van het genre dan is dit zeker een titel om in de gaten te houden of zelfs te pledgen op Kickstarter. Het geld om de game te maken is al behaald, maar bij meer donaties komen er nog allerlei mogelijkheden bij, zoals modsupport en meer fracties.