GameBusters: Gratis MMO's

Maite (Isai)

Over games en gamers worden vaak de meest vreemde dingen gezegd. Meestal zijn deze uitspraken niet gebaseerd op feiten, maar zijn het eerder mythes en fabels. In GameBusters behandelen we één van deze mythes over games en houden deze tegen het licht. Myth Busted?

De mythe
Je ziet het tegenwoordig steeds vaker: MMO's waar je een abonnement voor nodig hebt (pay-to-play, P2P), worden omgezet in het free-to-play-model (F2P). Doordat de game gratis speelbaar is, hoopt de ontwikkelaar meer spelers te trekken die dan door middel van microtransacties alsnog geld opleveren.

Maar is Free-to-Play beter?

"Beter" is natuurlijk een relatieve term, maar als we het vanuit de ontwikkelaars bekijken: Levert een Free-to-Play-game evenveel geld op als een Pay-to-Play-game én trekt het meer spelers?

Runescape is waarschijnlijk de meest succesvolle gratis MMO
Runescape is waarschijnlijk de meest succesvolle gratis MMO

Omzet
De traditionele MMO's brengen hun geld op door middel van de abonnementskosten die je betaalt om te kunnen spelen. Games zoals The Lord of the Rings Online, Star Trek Online, Aion, Star Wars: the Old Republic en The Secret World hebben in de laatste jaren geprobeerd de "koning van de abonnementen" World of Warcraft van de troon te stoten en hebben allemaal gefaald.

In een poging om in leven te blijven, zijn al die MMO's verdergegaan als Free-to-Play-games, met het idee dat free-to-play net zoveel op kan brengen als een betaalde game. En daar hebben ze gelijk in.

Free-to-Play-games draaien op het moment een enorme omzet: in Europa hebben we in 2011 1,1 miljard dollar (meer dan 850 miljoen euro) besteed aan "gratis" MMO's. Dat is 53% van al het geld dat Europese gamers in dat jaar hebben uitgeven aan MMO's. Het klopt dus inderdaad dat Free-to-Play-games in theorie meer opleveren dan Pay-to-Play-games.

Star Wars: the old republic
Star Wars: the old republic

Aantallen
Over het effect van free-to-play op de spelersaantallen van de eerder genoemde MMO's is helaas nog niet veel bekend. Star Trek online, Star Wars: the Old Republic en Aion zijn allemaal dit jaar pas free-to-play geworden en The Secret World zelfs nog heel recentelijk. Maar de geluiden uit die games over Free-to-Play zijn redelijk positief.

Eerder dit jaar deed Curse een onderzoek naar Free-to-Play-games onder de gamers die op de site geregistreerd waren. Van de 11.800 ondervraagde gamers speelde 64% (ook) Free-to-Play-games. Van deze gamers speelt het merendeel Free-to-Play-games vanwege het gebrek aan abonnement. De algehele verandering van abonnement naar "gratis" games lijkt dus voornamelijk vanuit de wens van de spelers te komen.

Curse SurveyCurse Survey

Conclusie
Of een Free-to-Play-game werkelijk beter is dan een Pay-to-Play-game is natuurlijk een kwestie van smaak, maar het is wel zeker dat een Free-to-Play-game een ontwikkelaar evenveel (of zelfs meer) kan opleveren dan een Pay-to-Play-game. Ook lijken Free-to-Play-games steeds meer gebruikers te trekken, met als voornaamste reden dat spelers liever geen abonnement meer willen betalen.

Wat heeft jullie voorkeur? Meer Free-to-Play-games of juist het beproefde model van maandelijkse abonnementskosten?