7: Beste James Bond-games

ROFLOL (Patrick)

Skyfall draait vanaf morgen in de bioscopen, maar naast films van 007 zijn er uiteraard ook een aantal games van de Britse geheime agent. Ondanks dat niet alle games misschien geweldig zijn, kozen zeven FOK!games-redacteuren een game naar keuze met 007 in de hoofdrol. Explosies, mooie vrouwen, pijnlijke gevechten of het racen in een geweldige Aston Martin, je leest het hieronder.

007

Game: GoldenEye 64
Platform: Nintendo 64
Redacteur: D-vide


De originele GoldenEye-game kwam in 1997 uit voor Nintendo 64. Tot op de dag van vandaag wordt deze game nog beschouwd als een van de originele revolutionaire shooters voor een console. GoldenEye was de reden dat veel mensen een Nintendo 64 kochten en hun vrienden uitnodigden om te spelen. Tegenwoordig is de game alweer verouderd en zijn er veel betere spellen in het genre uitgekomen. Toch geeft het noemen van GoldenEye 64 nog steeds menig gamer een warm hart.

De game volgde het verhaal van de film die gelijktijdig uitkwam. Van het bungeejumpen op de dam, tot de bloedstollende achtervolging in de trein. Alles zat erin. Het hoofdverhaal was op meerdere niveaus uit te spelen en als je daarmee klaar was kon je ook je vrienden uitdagen in de multiplayermodus. Hier waren verschillende, op het verhaal geïnspireerde, levels waarin je het leven van je vrienden zuur kon maken door warmtegevoelige mijn op donkere plaatsen te mikken. Afgelopen jaar werd een remake voor Nintendo Wii en Xbox 360 uitgebracht. Deze was natuurlijk lang niet zo legendarisch als het eerste deel, maar het was een goede poging. De echte GoldenEye speelde je met een paar vrienden op de bank en dan raketten spammen.


Game: 007 Bloodstone
Platform: PlayStation 3, Xbox 360 en pc
Redacteur: Pheno


Bij James Bond denk ik aan undercover gaan, ergens naar binnen sneaken, ontdekt worden, schieten, explosies en natuurlijk Bondvrouwen en 'shaken not stirred' Martini's. Het komt niet vaak voor dat er een geheel nieuw verhaal geschreven wordt voor een game van James Bond. Toch was het verhaal in 007 Blood Stone erg leuk in elkaar en zat er genoeg variatie in om mij helemaal blij te maken. Flink wat vuurgevechten, knokken, racen door heel Europa en Azië hield mij de helaas wat kort, maar krachtige game in zijn greep. De pers was echter gemixt enthousiast, als je James Bond niet leuk vindt dan is deze game een middelmatige shooter. Nu heb ik alle films meerdere malen gezien, dus dat verklaart waarom ik het wel leuk vond.

De stemmen van Daniël Craig als James Bond en Judy Dench als M maakt het er allemaal net wat 'echter', voor zover je over echt kunt praten in een Bond-verhaal. De Bond-vrouw in dit verhaal is Joss Stone als Nicole Hunter en ze verzorgde ook de soundtrack van de game. Je reist als Bond door Europa en Azië op zoek naar een machtige vijand die de wereldbevolking weer wil uitdunnen. Hij lijkt je telkens weer een stap voor te zijn. Het verhaal is geschreven door Bruce Fernstein, die ook meegeschreven heeft aan de films GoldenEye, Tomorrow Never Dies en The World Is Not Enough. En had ik al gezegd dat Joss Stone meedoet?

Game: Quantum of Solace
Platform: PlayStation 3, Xbox 360 en pc
Redacteur: Tom261


Toen ik hoorde dat Treyarch een James Bond-game ging ontwikkelen kon ik als grote fan van de films mijn enthousiasme niet onderdrukken. Een game die het verhaal van de twee nieuwste films besloeg, met de Call of Duty 4-engine en gemaakt door de ervaren ontwikkelaar Treyarch? Dat kon niet misgaan. Jammer genoeg was de gelijknamige film al een teken aan de wand. Met Casino Royale was al eens bewezen dat een moderne Bond-film ook goed kan zijn, maar na het zien van Quantum of Solace kwam ik teleurgesteld uit de zaal. Gedurende de film kon ik me niet van de indruk ontdoen dat er meer in had gezeten. Helaas kon de game zelf mijn mening niet veranderen.

Nu, ik zeg niet dat het een slechte game is. Quantum of Solace had goede graphics, een degelijk verhaal en stemmenwerk van de acteurs uit de films. Ook de scènes (memorabel was die op de trein) waren meestal spannend en onderhoudend. Maar het totaalpakket zat niet goed. Het verhaal was te kort, de spanning en actie niet goed gedoseerd en de multiplayer liep al snel leeg. Een prijskaartje van 50 euro voor een 5 à 6 uur lang verhaal en een lege multiplayer was dan ook moeilijk te rechtvaardigen. Uiteindelijk bleek Quantum of Solace een spel met veel potentieel te zijn, maar het kon mijn verwachtingen niet inlossen. Als je Treyarch echter één ding moet nageven, dan is het wel de aandacht voor details. Bond drinkt bijvoorbeeld nog gewoon martini, geschud niet geroerd natuurlijk. Kwestie van goede smaak.

Game: 007 Nightfire
Platform: PlayStation 2, Xbox, GameCube en pc
Redacteur: WesleyB


De Nintendo GameCube is één van de leukste consoles die ik heb. Daar heeft onder andere James Bond Nightfire voor gezorgd. Niet per se door het enerverende verhaal of de uitmuntende gameplay. Maar door de set regels die je kon bepalen in de offline multiplayer. Het zijn simpele basisregels die je per potje kunt aanpassen. Met of zonder bots, met of zonder kleine op afstandbestuurbare tanks of helikopters, met of zonder mijnen, etc. Op zich niet zo heel bijzonder: het zijn regels die elke fps zo'n beetje heeft in een bepaalde vorm of mate, maar dat maakt op zich niets uit.

Het gaat erom wat je ermee doet. Dikwijls zat ik met drie vrienden op één grote stoel (ik op het zitvlak, twee op de leuningen en eentje op de rugleuning) te kijken naar het bolle beeldbuis waarop we elkaars leven probeerden zuur te maken. Sentinel hier, goed gemikte kogel daar en altijd boos worden om degene die steeds bij het vaststaande mitrailleur in het sneeuwlevel en des te harder juichen wanneer diegene voor z'n flikker geschoten werd. Het sneeuwlevel is overigens ook het meest gespeelde level in huize Akkerman - er was sneeuw en er waren twee toffe plekken om in te verstoppen. Na Nightfire, hoe basaal het ook was, het ook geen fps meer gevonden die dit gevoel van plezier teweeg heeft gebracht. Nee, online multiplayer in Call of Duty e.d. vind ik niets; geef mij maar die old school couch multiplayer.

Game: 007: Everything or Nothing
Platform: PlayStation 2, Xbox en GameCube
Redacteur: ROFLOL


Ik kreeg vroeger altijd rare cadeaus van mijn oma, een kleurboek terwijl ik 14 was, een pot gel of een muts. Ondanks de cadeaus, herinner ik me altijd Everything or Nothing die ik wel van mijn oma kreeg. Het was geweldig om eens een game te krijgen, maar wist niet of de game wel leuk zou zijn voor mij. Nou, Everything or Nothing was uiteindelijk de beste 007-game die ik ooit heb gespeeld. Ik blijf me nog steeds afvragen waarom hier nooit een film van is gemaakt. Want alle personages in de game bestaan echt en zijn samen een geweldige cast voor een 007-film.

In de game spelen we met Pierce Brosnan als 007, krijgen we John Cleese te zien als Q en uiteraard Judi Dench als M. Maar als villain hebben we dan Willem Dafoe, een perfecte tegenstander voor James Bond. Als acteur vind ik het al een geweldige personage, maar in de game is Dafoe echt geweldig goed. Willem Dafoe speelt Nikolai Diavolo, een ex-KGB agent. Diavolo was een leerling van Max Zorin uit de film A View to Kill, die uiteraard wraak neemt op Bond.

In de game gaan we de hele wereld rond, zowel te voet als in voertuigen. Want in de game zijn er genoeg levels waarin we met Bond rijden in een auto of motor. Naast Willem Dafoe is ook Richard Kiel aanwezig als Jaws, hoe geweldig kan een 007-game zijn! En dan heb ik het nog niet eens gehad over Heidi Klum als Bondgirl. De game bevat dus alle ingredienten voor een geweldige film, maar is daarnaast ook gewoon een geweldige game. Explosies, een waardige villain, dikke voertuigen en een prachtige Bondgirl.

Game: 007: Legends
Platform: PlayStation 2, Xbox en GameCube
Redacteur: Pheno


Een game die net uit is en veelbelovend gebaseerd is op zes films. In 007 Legends speel je in bekende scènes uit Goldfinger, On Her Majesty's Secret Service, Moonraker, Licence to Kill, Die Another Day en de nieuwste Bondfilm: Skyfall. De oplettende lezer ziet het al: het zijn allemaal films met een andere Bond-acteur. Het is wel jammer dat alleen Daniel Craig is gebruikt om in alle zes de hoofdstukken van het spel digitaal te figureren. Wat wel tof is dat Richard Kiel, de echte acteur van de nog steeds iconische Jaws, meewerkt aan 007 Legends. Er zijn nog vele andere acteurs en actrices die bij de aftiteling van het spel te zien zijn, zoals Judi Dench als M en Michael Lonsdale als Hugo Drax.

De sterrencast zit dus wel goed. Het verhaal is onbestaand, want het is een verzameling Bondgames, dus de fan herkend vrij snel welke scènes nagespeeld worden. Een groot feest der herkenning dus en als toetje gratis DLC in de vorm van de nieuwste Bondfilm: Skyfall.

Game: Tomorrow Never Dies
Platform: PlayStation
Redacteur: ROFLOL


De film vans 007 kan ik me eigenlijk niet meer herinneren, met uitzondering van de laatste twee. Tomorrow Never Dies blijft als titel enorm bekend voor mij, maar kan me totaal niet meer herinneren wat er gebeurde in de film. Wel kan ik me de game nog goed herinneren. Gezien ik destijds (1999) vooral bezig was met platform-games, was Tomorrow Never Dies een van de eerste third-person shooter games die ik heb gespeeld.

De game was destijds vooral leuk om met Bond rond te lopen en tegenstanders neer te schieten. Tijdens je eerste missie komt Bond namelijk in Rusland terecht waar je vrij kon rond lopen in een open gebied, volledig gevuld met sneeuw. In de game was het mogelijk om auto-aim te gebruiken, wat natuurlijk behoorlijk makkelijk was voor een klein ventje zoals ik. Gelukkig was het niet alleen maar schieten, maar waren er genoeg momenten waarin je wat anders deed. Skiën van een berg bijvoorbeeld, waar je tevens werd lastiggevallen door vijanden. Wat doe je dan? Gewoon wegduwen die handel!

Net zoals dat ik me weinig kan herinneren van de film, weet ik eigenlijk ook niet of ik de game heb uitgespeeld. Sommige levels komen me wel bekend voor en sommige weer niet. Het is in ieder geval zeker dat ik enorm veel plezier heb gehad met de game, gezien ik mijn momenten in de sneeuw met 007 nooit ga vergeten.