Abstraction Games: je kent ze niet, van naam

WesleyB (Wesley Akkerman)

Eén van die Nederlandse gamestudios die je niet kent, maar waar je vast wel een spel van hebt gespeeld is Abstraction Games. Dit ontwikkelteam is onder andere verantwoordelijk voor de PSN-versie van Angry Birds. "Daardoor heb ik nu negen man in dienst kunnen nemen", zegt Ralph Egas, oprichter van Abstraction Games

Abstraction Games, gesitueerd achter een drukke winkelstraat in Valkenswaard, is een ontwikkelaar die al sinds 2007 bestaat. Als eenmanszaak, omdat het nou eenmaal moeilijk is om meteen een studio met tien of elf man op te richten met weinig geld. Hoe ervaren je ook mag zijn: Egas heeft eerder gewerkt bij Davilex (na de Redcat-periode) en het onlangs failliet gegane Playlogic. "Ik was altijd een techneut, maar dan eentje met een grote ondernemersdrift."

Eenmanszaak
Dat het bedrijf een eenmanszaak was met medewerkers die pro bono of op royalty-basis werkten, heeft het er niet van weerhouden tot grote hoogtes te stijgen. In de vijf jaar dat de ontwikkelaar nu bestaat, heeft het gewerkt aan franchises als Angry Birds, Just Sing (van Engine Software) en Cut the Rope, voor DSiWare. "Die laatste is supersuccesvol gebleken - en het mooie is: we pakken er royalty's op. Net als op Angry Birds." Daardoor werken er nu meer dan negen mensen bij het bedrijf.

Hoe ze aan die licenties gekomen zijn? Met een beetje mazzel, maar daarna door zich te bewijzen. "We werden benaderd door uitgever Chillingo, zij vroegen ons of we 'nog iets hadden' dat uitgegeven kon worden. Dat hadden we: Potpouri, onze eerste titel voor WiiWare." Chillingo was geïnteresseerd en in een maand tijd had het bedrijf destijds het spel gepoort als iOS-titel. "Ze waren echt weggeblazen dat wij in zo'n korte tijd een product konden afleveren." Maar het succes bleef uit.

Amiga
Desondanks kreeg Egas een volgende opdracht van Chillengo: iDracula, de best verkochte app van dat moment, te verbouwen tot WiiWare-product. Drie dagen later werkte het spel op Wii, "op een vreemde source code". Maar het werkte. "We hadden hem ook gepoort naar DSiWare en PSP mini's. Ze waren wederom onder de indruk; Dat wij het voor elkaar kregen om op een oubollig platform als DSiWare die titel werkende te krijgen. Want ja, DSiWare is een Amiga in een nieuw jasje."

Na nog twee andere titels kreeg de studio opeens Angry Birds aangeboden via Chillingo, en die was nog niet uit op iOS. "De demo was echt te gek, dus we zijn direct aan de slag gegaan. Wekenlang heeft die titel bovenaan de verkooplijsten op PSN gestaan als best verkochte titel." Angry Birds was de kers die de slagroomtaart uiteindelijk heeft verpulverd, maar daar is een hoop werk aan vooraf gegaan. "Nu hebben we nog het succes van Cut the Rope lopen."

Onbekend
Ondanks het harde werk, kent de massa Abstraction Games helemaal niet. Dat is niet gek, want qua marketing heeft het bedrijf nooit aan de weg getimmerd. Dat werd immers altijd voor hen gedaan, via de uitgever. "Daarbij komt: je leest niet altijd wie welk spel maakt." In geval van Angry Birds ga je er al gauw van uit dat Rovio de ontwikkelaar is. Niets is dus minder waar wat de PlayStation Network-versie van het spel betreft.

Egas' ambitie reikt verder dan alleen aan andermans producten sleutelen. "Hoewel dat ook een mooie business is hoor, maar we willen zelf uitgeven. Topoloco is daar een voorbeeld van. Helaas is dat een minder succes dan gehoopt. De meeste recensies waren verpulverend, zoals NintendoLife. Ik heb het gevoel dat ze hem alleen hebben opgestart." Onze Roy was ook niet enthousiast: "Uiteindelijk is Topoloco niets meer dan puur feiten stampen op een niet zo leuke en handige manier."

Cloud Castle
"We hebben er toch twee en een half jaar doorlopend aan gewerkt." Cloud Castle, de bedenker van het concept, had het eerst bij een andere studio ondergebracht, maar dat was niets. "Daarna heeft Paul (Hanraets, oprichter Cloud Castle Interactive, red.) aan ons gevraagd of wij er wat mee konden. En in die tijd is een hoop veranderd: zo zou het eerst op iOS uitkomen, maar Paul hoorde ineens goede verhalen over DSiWare. Voor ons maakte het niet uit; wij zijn sowieso platformagnostisch."

Ook al gaat Topoloco door voor een eigen productie van Abstraction Games, toch is dit niet wat Egas voor ogen had met beginnen 'from scratch'. "Waar we nu mee bezig zijn, is echt heel wat anders." Wat dat precies is, wil de ondernemende gameontwikkelaar niet verklappen. In de tussentijd blijft de studio zich focussen op work for hire, maar zal in de toekomst software uitgeven die af is. "Ik wil software maken die meteen klaar is wanneer je het in huis haalt. Eigenlijk wat Nintendo ook doet."