OUYA is als een filmhuis naast de grote bioscopen

WesleyB (Wesley Akkerman)

Het succes zagen veel mensen misschien niet aankomen, maar de veelbelovende Android-spelcomputer, OUYA, komt eraan. Deze week is bekendgemaakt via Kickstarter, een website waar mensen met ideeën kunnen kijken of hun ideeën aanslaan, dat er vijf miljoen dollar is opgehaald. OUYA vroeg echter om geen miljoen. Mensen van over heel de wereld hebben dus vertrouwen in het apparaat. Hoe zit dat met de Nederlandse game-industrie?

Roy van der Veen, werkzaam als programmeur bij Firedroid Games, ziet de potentie. "Het concept om de huidige mobiele app-markt naar een TV te brengen is vernieuwend en biedt een hoop mogelijkheden." Maar er zitten ook haken en ogen aan. "Huidige mobiele games zijn gemaakt voor touch-input en passen conceptueel veelal niet goed bij fysieke knoppen, op de spellen die gemaakt zijn voor Sony Xperia Play na dan."

"Het lijkt enorm op een concept van een aantal jaar geleden met de naam Phantom", rakelt Remco de Rooij van het Friese Triangle Studios op. De Rooij is sceptisch. "Niet qua hardware, wel qua omstandigheden. Een nieuwe naam die het wil gaan maken in de consoleïndustrie. Het is erg strijdvaardig, maar ik weet niet of het een grote kans van slagen heeft." Ontwikkelaars bij Ronimo Games, Digital Dreams OrangePixel, Abstraction Games en Monobanda zijn gematigd positief.

Allemaal om dezelfde redenen: het free-2-play-model is aantrekkelijk voor consumenten, de console is te kraken voor ontwikkelaars en hij is redelijk goedkoop. "OUYA schreeuwt gewoon 'creatieve vrijheid voor gamedesigners'. Wat natuurlijk een relevante behoefte is in een tijd waar een nieuw IP risicovol is en de grote jongens bijna alleen nog maar sequels kunnen maken", zegt Niki Smit van Monobanda terecht. Maar er kleven ook nadelen aan de komst van een nieuwe console.

"Het free-2-play-model is helaas wel belemmerend voor de game concepten van de ontwikkelaar", stelt van der Veen. Niet alle games doen het goed met alleen gratis content. Eric Diepeveen van Stolen Couch Games snapt de hype niet. "Het idee achter de console is mij niet geheel duidelijk. Ze brengen het als een open console, maar ze gaan wel werken met een standaard publisher/developer-model. Dit is in principe hetzelfde als Apple en Google doen, waar kwaliteit niet beloond wordt."

De kwaliteit, die zien we terug in de spelletjes. Is er animo om wat met de nieuwe spelcomputer te doen? "Ik ben benieuwd hoe de Android-port van Swords & Soldiers erop draait", zegt Jasper Koning, werkzaam bij Ronimo Games. "Die is door Two Tribes afgehandeld, dus we zouden met hen moeten overleggen of we er nog iets mee gaan doen." "Zoals ik het nu zie gaan we niets met de Ouya doen. Het is nog veel te vroeg om daar überhaupt over na te denken", zegt Geert Nellen, oprichter van Digital Dreams, sceptisch.

Ralph Egas van Abstraction Games is ook niet enthousiast. "Misschien zit ik ernaast, maar ik denk niet dat OUYA succesvol gaat worden in the long run als business model. Als hobbyist lijkt het me leuk en ik zie mijzelf nog wel wat klussen in m’n vrije tijd." OrangePixels Pascal Besteboer: "Natuurlijk gaan we die paar dagen tijd stoppen in onze games klaar maken voor de console, maar al onze games zijn al gebouwd om te werken met controllers en we gebruiken in veel games al achievements en leaderboards via Openfeint, wat dus een kleine aanpassing zal zijn voor de OUYA SDK."

Op Besteboer na, zien de ontwikkelaars bij Firedroid Games, Abstraction Games, Triangle Studios, Digital Dreams, Monobanda en Stolen Couch Games niets in het ontwikkelen. Redenen zijn een voorlopig te kleine afzetmarkt en een te groot bedrijfsrisico voor de studio's zonder Android-ervaring. Ondanks de flinke steun zijn deze Nederlandse ontwikkelaars nog lang niet overtuigd. Smit: "OUYA heeft de potentie om dé console van de indiegamer te worden. Een creatieve vrijstaat voor de artistieke juweeltjes, als een filmhuis naast de grote bioscopen Sony en Microsoft. Ik vrees alleen dat die potentie niet waargemaakt kan worden."