HAFFgames #3: Bewegingsgevoelig

Maite (Isai)

Animatie is iets waar we als gamers vaak niet echt bij stilstaan. Toch maakt letterlijk elke game gebruik van animatie. Reden genoeg voor het Holland Animation Film Festival om de HAFFgames DAY te organiseren: Animatie meets games.

Motion capture wordt al jaren gebruikt in films, maar wordt ook steeds meer ingezet in de gameswereld. Op de HAFFgames DAY werd een real-time motion capture-demonstratie gegeven met behulp van het Xsens-pak. Maar hoe werkt het precies en wat wordt er allemaal mee gedaan?

Motion capture
De meest gebruikte vorm van motion capture is met behulp van het bekende bolletjespak. De acteur krijgt een pak aan met bolletjes of krijgt, voor een close-up, de bolletjes op zijn gezicht geplakt. Een of meerdere camera's registreren de positie van de bolletjes en zo kunnen bewegingen gemakkelijk overgezet worden naar de computer.

Andy Serkis en Gollum

Dit systeem is erg nauwkeurig, maar heeft ook zijn nadelen: het is duur en 'statisch'. Je kunt niet zomaar overal met deze vorm van motion capture filmen. Als je bijvoorbeeld voor een sportgame de bewegingen van een snowboarder wilt vastleggen, gaat dat niet lukken met de 'traditionele' motion capture. De camera moet dan namelijk op de hele afdaling op ongeveer dezelfde afstand van de snowboarder blijven.

Xsens-ationeel
Het antwoord op dit probleem werd in 2000 ontwikkeld door twee studenten van de Universiteit van Twente. Zij brachten een vorm van motion capture volgens een heel nieuw principe uit. De pakken van Xsens, zoals ze hun nieuwe bedrijf noemden, worden ondertussen al gebruikt voor motion capture bij vele grote filmmaatschappijen en gamestudio's.

HAFFgames DAYEen pak, een router en een laptop
"Ik heb alles wat we voor deze demonstratie nodig hebben in dat koffertje meegenomen in de trein," wordt ons verteld op de HAFFgames DAY. Ook het opzetten van het systeem gebeurt in no-time. Een acteur wordt in het pak gehesen, de WiFi wordt ingesteld en de laptop opgestart. En ze zijn klaar om te gaan.

En dat is precies het voordeel van Xsens: het is gemakkelijk en draagbaar. Er komen geen camera's aan te pas, alleen het pak en wat software op de computer.

Hoe werkt het?
In het pak zitten zeventien sensoren ter grootte van een luciferdoosje. Zo'n sensor bevat een gyroscoop die zijn eigen snelheid, 3D-stand en richting kan meten. Via het draadloos netwerk worden deze gegevens naar de computer gestuurd waar een 'skelet' de bewegingen overneemt en opslaat. Vervolgens kan dan over dit raamwerk het uiteindelijk personage gebouwd worden.

Dit geeft veel vrijheid. Bij traditionele motion capture zit je vast aan het camerastandpunt dat door de regisseur gekozen is. Omdat met Xsens een 3D-beeld op de computer gegenereerd wordt, kan achteraf nog elk camerastandpunt gerealiseerd worden. En omdat er geen camera's aan te pas komen, kan het systeem in veel meer situaties gebruikt worden.

De snowboarder is in ieder geval geen probleem voor Xsens.

Het pak geeft ook veel bewegingsvrijheid. De koprollen en handstanden tijdens de demonstratie worden keurig overgenomen door de computer. Wel is het systeem een beetje gevoelig. Er schoot nog wel eens een draadje los of de verbinding met de router viel weg.

Idling
Tot mijn verbazing werd mij verteld dat deze vorm van motion capture meer gebruikt wordt voor ingame-actie dat voor cutscenes. Ik zag in het systeem de ideale manier om mooie filmpjes in elkaar te draaien. Daar wordt het ook wel voor gebruikt, maar meer nog om de losse bewegingen van een personage op te nemen. Een sprong of een aanval, bijvoorbeeld, wordt opgenomen en opgeslagen en kan later gebruikt worden in de ingame-actie.

Ook 'idling' wordt een stuk interessanter met zo'n pak. Er is weinig dat minder interessant is voor een ontwikkelaar dan een personage moeten programmeren dat niets staat te doen. Stop in plaats daarvan iemand een paar minuten in het Xsens-pak met de opdracht om 'rond te hangen' en je krijgt een hoop subtiele en interessante bewegingen.

Motion capture kan op deze manier wel vijftig tot tachtig procent van een game leveren. Een pak kost nu nog €50.000 of ongeveer €5.000 om er één voor een week te huren. De verwachting is dat het systeem goedkoper gaat worden en daarmee meer binnen bereik van de indie-ontwikkelaars komt, wat we waarschijnlijk zullen terugzien in de animaties daar.

De showreel hieronder geeft je een idee van wat er nu al met deze vorm van motion capture gedaan wordt. Het was voor mij in ieder geval een verrassing om zo veel films en games in de showreel te herkennen.

Motion capture is geen vervanging van animatie, maar een extra stuk gereedschap in de kist van veel regisseurs en ontwikkelaars. Met het Xsens-systeem wordt het makkelijker en sneller om animaties vast te leggen. Laten we hopen dat dit betekent dat games in de toekomst sneller klaar kunnen zijn.