Interview met huishoudbeursmanager Annette Kuiper

Wouter Kursten (Magneet)

De verhalen zijn wellicht bekend: hordes vrouwen met trolleys en megashoppers vol met de nieuwste huishoud- en voedselproducten en natuurlijk de beursaanbiedingen. Maar er is meer, veel meer, te vinden op de beursvloer van de RAI in Amsterdam tijdens de Huishoudbeurs 2012. Meer entertainment in Festival Fantastique en dit jaar voor het eerst ook The Fashion Lisst. FOK! feliciteert beursmanager Annette Kuiper met de geslaagde opening en spreekt haar over de ontwikkeling van de Huishoudbeurs.

De Huishoudbeurs wordt al sinds 1950 gehouden en is vooral gericht op de nieuwste producten op het gebied van huishouden. Vandaag de dag bestaat een groot deel van de beurs uit lifestyle en fashion. Hoe is dit in de loop der jaren zo gegroeid?

Het is inderdaad ooit als een noviteitenbeurs begonnen en met 50.000 bezoekers was de eerste editie al een grote hit. Op dat moment waren de staalwolsponzen en het schuimrubberen matras de noviteiten op huishoudgebied. Omdat de beurs in het begin twee keer in het jaar werd gehouden zitten wij dit jaar al op de 67e editie. Wij doen heel veel onderzoek onder onze bezoekers om de behoefte te bepalen en zo zijn wij meer naar een lifestyle event gegroeid. De man-vrouw verhoudingen zijn natuurlijk in de loop der jaren veranderd en negenenzeventig procent van de vrouwelijke bezoekers heeft een betaalde werkkring en het begrip ‘huisvrouw' is eigenlijk niet meer gepast.

Sinds 2012 is ook Festival Fantastique aan de Huishoudbeurs toegevoegd. Met een behoorlijke line-up aan artiesten is het al een publiekstrekker op zichzelf: een extraatje voor de bezoeker om even afleiding van de beursvloer te bieden?

Wij willen het ultieme dagje uit aan de bezoekers bieden. Een dagje shoppen hoort daar bij en daar staat de beurs al bol van. De mensen geven aan dat gezelligheid een grote reden is om deze kant op te komen. Als je kijkt naar de grote outlet-centra, die je als een soort concurrent kunt beschouwen, voegen wij er zo iets extra's aan toe.

Ook dit jaar is de Huishoudbeurs uitgebreid en wel met The Fashion Lisst. Mogen we anno 2012 huisvrouwen in designjurken verwachten?

Tegenwoordig is het publiek natuurlijk niet meer ‘de huisvrouw' en komt de doorsnee vrouw hier: van oud tot jong, van dik tot dun. In dat opzicht is The Fashion Lisst voor hen leuk om te bezoeken. Wij hopen hiermee ook de jonge meiden die met het woord ‘huishoudbeurs' worstelen en twijfelen of het wel iets voor hen is, over de streep te trekken. Daarmee laten we zien dat het ook voor jonge, frisse meiden een leuk evenement is. Anderzijds is het voor The Fashion Lisst ook interessant, omdat wij een breed publiek kunnen bieden.

Wat staat ons nog meer te wachten in de komende edities van de Huishoudbeurs?

Door die onderzoeken die wij tijdens en na de beurs houden, krijgen wij een beeld van wat de bezoeker leuk vond en wat er werd gemist. Dat zijn voor ons speerpunten om al voor de volgende editie aan te werken. Er ligt ook een plan voor de langere termijn waarbij we met onder andere The Fashion Lisst ook een jonger publiek willen bedienen.

FOK! heeft een divers publiek met natuurlijk heel veel mannen en waarschijnlijk zitten daar ook huismannen tussen. Wat kunnen jullie hen aanraden?

In de eerste instantie komen er natuurlijk vooral vrouwen op af, want de mode en verzorging is toch vooral op vrouwen gericht. Ik denk zeker dat mannen hier ook een leuke dag kunnen hebben. Tien procent van de bezoekers bestaat uit mannen, wat uiteindelijk toch een behoorlijk aantal is. Het zijn ook niet de tassendragers, want ook op het gebied van hobby's, vrije tijd en koken bieden wij van alles aan en dat is voor mannen natuurlijk ook interessant. Daarnaast kunnen mensen ook spullen kopen, zoals keukens, waarbij de vrouw natuurlijk niet alleen beslist. Je hebt dan, ook als man, het voordeel dat hier mooie beursaanbiedingen zijn. Ook zijn er artiesten die de mannen aan kunnen spreken.

Hoe lang organiseert u deze beurs al en wat staat u het meeste bij als u kijkt naar uitspringende producten?

Ik werk zelf negen jaar voor de RAI en de afgelopen twee jaar heb ik als waarnemend beursmanager voor de Huishoudbeurs meegedraaid. Op een gegeven moment spraken wij een verkoper van doodskisten die uiteindelijk dit jaar hier ook exposeert. Wij hebben er goed over nagedacht, omdat wij een gezellig dagje uit willen bieden en dan staat er eens iemand doodskisten te verkopen. Tegelijkertijd zijn wij een heel breed platform en uiteindelijk willen wij alles wat de vrouw beweegt hier laten zien en hoort dit ook bij het leven.

Vorig jaar hadden wij op de beurs ook een vibrator van tienduizend euro, die ingelegd was met allerlei diamantjes. Hij stond in een vitrinekast met bewakers eromheen. Dit werd ook enorm door de media opgepakt en uitvergroot, maar het trok onder de bezoekers ook veel bekijks.

Het is duidelijk dat de Huishoudbeurs meer is dan keukenapparatuur en kruidenpakketjes voor een snelle maaltijd. Natuurlijk zal het vooral vrouwen aantrekken, van alle maten en alle leeftijden, maar ook de man hoeft de RAI in deze dagen niet schuwen. Tot slot tipt Annette Kuiper dat het natuurlijk ook leuk is om gewoon een dagje mensen te kijken onder het genot van een snack en een drankje. Je kunt de Huishoudbeurs nog tot en met 26 februari bezoeken. Mocht je dit evenement missen of er nog niet genoeg van hebben, dan biedt de Huishoudbeurs online de mogelijkheid een voordeelpas aan, om het hele jaar te profiteren van de aanbiedingen.

Foto's van de huishoudbeurs zijn hier te vinden.