Game Of The Year 2011 - 6: The Legend of Zelda: Skyward Sword

Het kan niet anders of Link heeft een zware hernia opgelopen. De druk op de schouders van Skyward Sword was behoorlijk buitenproportioneel. Fans hebben sowieso legendarische verwachtingen van de klassieke franchise, maar daar bovenop kwam ook nog een dikke Goron zitten.

De held in de groene maillot moest niet alleen de dappere prinses redden, maar ook de lineup van Nintendo Wii. In Europa kregen we nog Xenoblade, maar daarbuiten was Skyward Sword de enige echte topper van het najaar voor de Wii. Tevens moest het niet alleen de Motion Plus-accessoire rechtvaardigen, maar eigenlijk ook het gehele motion control-systeem waar de Wii mee pronkt.

Want wanneer hebben motion controls nou echt innovatie gebracht voor gaming? Aardigheidjes als Wii Sports waren leuk voor even, maar voor de rest fungeerde het vooral als een alternatieve (soms betere) methode om games te besturen, niets meer. Mario Galaxy werd er bijvoorbeeld geen betere game door.

In Skyward Sword is je controller dankzij Motion Plus letterlijk de rechterarm van Link. Er moet accuraat gezwiept worden bij bijna alle vijanden als je ze schade wilt toebrengen. De toegebrachte fysieke dimensie ontbeert soms finesse, maar het maakt het vechtsysteem levendig en spannend. Het werkt nog niet perfect, je zult vaak opnieuw moeten centreren, maar dat doet weinig af aan de knappe prestatie.

Een nieuw vechtsysteem in een verder oude game zou een lege prestatie zijn. De Ocarina of Time-formule heeft de Zelda-franchise al lange tijd in zijn greep: Majora's Mask was de spin-off, Wind Waker de sequel en Twilight Princess het vervormde spiegelbeeld. Met Skyward Sword lijkt Anouma zich echter eindelijk van de dertien jaar oude schaduw te hebben ontdaan. Het is geen nieuw hoofdstuk voor Zelda, maar een nieuw boek.

Natuurlijk zijn er terugkerende elementen; Link, Zelda, een muziekinstrument, nieuwe manier van transport, tempels, de triforce, pijl en boog, etc. Hierdoor wordt door sommigen de indruk gewekt dat Nintendo telkens hetzelfde plaatje tekent en het alleen op een andere manier inkleurt. Gelukkig zijn de makers er zich ook bewust van geworden dat de fans het recept inmiddels goed kennen. Dit gaf ze de ruimte om te spelen met de verwachtingen.

Nergens is dat duidelijker dan in de structuur van het spel. Tegen de tweede helft van de game wordt het bijvoorbeeld onduidelijk hoeveel tempels er nu exact zijn. Het wordt zelfs moeilijk om een lijn te trekken waar de tempels precies beginnen en eindigen. De gebieden die naar de tempels leiden zitten immers ook vol met puzzeltjes, het is werk an sich om überhaupt bij de tempel te komen. De wereld en de daarin verwerkte tempels zijn dus samengesmolten.

Bazen die later terugkeren in sterkere vormen, items upgraden, de stamina-meter - Skyward Sword is gretig om nieuwe elementen te introduceren. Het was dan ook jammer om te zien dat een aantal oude kwalen nog steeds aanwezig waren. Waarom doet Nintendo alsof we allemaal zware Alzheimer hebben? Waarom die ongeïnspireerde fetchquests die het spel onnodig verlengen?

Het is vrij opmerkelijk dat Nintendo zo weinig respect aan de speler toont op dit gebied, terwijl ze tegelijkertijd wel van je eisen dat je vrij complexe puzzels oplost. Het zijn dan ook die briljante hersenkrakers en de inventieve baasgevechten die van deze Zelda-game weer een juweeltje hebben gemaakt.

The Legend of Zelda: Skyward Sword staat ondanks zijn rugproblemen fier overeind. Het is de aller eerste hardcore game die verrijkt is door motion controls. Belangrijker nog; het is de eerste Zelda-game in lange tijd die passievolle oerkreten uit mijn bakkes dwong; die mijn hersenen deed koken dankzij de slinkse puzzels; de eerste die weer vernieuwing bracht. Een meesterlijk single-player avontuur, zoals alleen Nintendo ze kan maken.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De komende anderhalf week maakt de FOK!-crew bekend wat wij de beste games van het jaar vonden. Voor de user-GotY-lijst kun je hier terecht.

Crew GotY-lijst tot nu toe:
Game of the Year 2011 - 6: The Legend of Zelda: Skyward Sword
Game of the Year 2011 - 7: Xenoblade Chronicles
Game of the Year 2011 - 8: Battlefield 3
Game of the Year 2011 - 9: Uncharted 3
Game of the Year 2011 - 10: Batman: Arkham City