Crew Wishlist 2012 - 4: Max Payne 3

Mendel (mendelboaz)

Max Payne 3 wordt, in tegenstelling tot de vorige games in de reeks, niet ontwikkeld door Remedy maar door Rockstar. Deze verse blik op de gamereeks zorgt voor een aantal veranderingen.

De grootste is de setting van het verhaal. Het verhaal speelt zich dit keer niet alleen in het duistere New York af. Max gaat ook naar het zonnige Sao Paulo in Brazilië. Ik ben erg benieuwd naar het effect op de hele sfeer van de game. De grootste schok is toch wel het uiterlijk van Max dat flink is veranderd in de game. Hij is wat dikker geworden en het zwarte kapsel wordt halverwege ingeruild voor een kale kop. We zien dat Max niet meer zo jong is als hij ooit was en hij kampt met psychologische problemen. Hij is aan de drank en pijnstillers om deze problemen te vergeten. Max is een personage met een ziel, die de speler mee gaat slepen in het verhaal.

Grafisch is er natuurlijk ook het een en ander aangepakt. Max Payne 3 is een schitterend uitziende game. De objecten in het spel reageren realistisch door de physics-engine en ook het gewicht wordt bekeken bij acties. Als Max bijvoorbeeld valt, dan zal hij proberen met zijn armen voorwaarts ervoor te zorgen dat hij niet met zijn gezicht de grond raakt, zoals een normaal mens ook zou doen. Ook als hij zijwaarts valt zal hij zijn arm gebruiken om de klap op te vangen. Elk lichaamsdeel reageert natuurlijk en niet zoals de ragdoll-physics waar we langzamerhand gewend aan zijn geraakt. Schiet je iemand in zijn heup dan zal diegene zijn been verdraaien. Het lijken kleine details, maar maakt een spel een stuk realistischer.

Een feature die terugkomt is de altijd toffe bullet time. Je kunt de tijd vertragen zodat je gedurende een snoekduik meerdere mensen als een echte pro kunt neerschieten. Ook in een gevecht met een groep zal de laatste kill in een filmische vertraging te zien zijn. Dat geeft een echte kick om op deze wijze je tegenstander neer te zien gaan. Je kunt je verschuilen achter objecten om bijvoorbeeld te herladen of om zo om het hoekje te schieten, terwijl je zelf in dekking blijft. Dit kon in de vorige delen niet. De AI van de tegenstanders is ook flink opgepoetst en ze zullen je gaan zoeken als ze weten dat je in de buurt bent.

Een andere wijziging is dat dit de eerste keer is dat Max Payne 3 multiplayer bevat. Dit keer is het een verhalende multiplayer waarin gang wars tussen slechterikken die je in de singleplayer bent tegengekomen. Rockstar mixt het verhaal van de singleplayer in hun multiplayergedeelte. De multiplayergebeurtenissen borduren ook voort op eerdere gespeelde potjes. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat er een prijs boven jouw hoofd hangt omdat je in het vorige potje de beste speler was. Hoe ze de bullet time in multiplayer gaan uitvoeren wordt nog even gissen, maar het zit erin! Het duurt nog even voor de game uitkomt, soms voelt het alsof we allemaal in afwachting in bullet time verkeren.