Game Of The Year 2011 - 2: Dark Souls

Kevin (KoosyNL)

Dark Souls

“Games zijn de afgelopen jaren veel te gemakkelijk geworden.” Dat is een veel gehoorde klacht van veel gamers die nog zijn opgegroeid in de tijd dat de techniek het nog niet toeliet om je voortgang te saven en je maar drie levens had voordat je weer helemaal opnieuw mocht beginnen. Geen wonder dat deze gamers hun vingers hebben afgelikt met Demons Souls die in 2009 op de PlayStation 3 verscheen. Dit jaar is het vervolg verschenen die de lat nogmaals hoger legt. Dark Souls is niet voor mietjes.

Dark Souls

Tegenwoordig is het voor developers belangrijk om een zo groot mogelijke markt met hun games te bereiken. Elke gamer moet een game uit kunnen spelen, het moet aanvoelen alsof je een summerblockbuster-film bekijkt en doodgaan is niet leuk. Het is dan ook opmerkelijk te noemen dat de makers van Dark Souls, From Software, precies de tegenovergestelde weg hebben gekozen. Het motto is niet voor niets “prepare to die” en dood zul je gaan! Het is niet de bedoeling dat je Dark Souls in één leven helemaal doorspeelt. Je zult juist jouw pad in de game goed moeten plannen en voorzichtig te werk moeten gaan. Hierbij is doodgaan een natuurlijke vorm van leren.

Een van de veel gehoorde verhalen van mensen die Dark Souls voor het eerst speelden was dan ook dat ze maar niet verder kwamen. In het begin van de game gingen ze keer op keer dood bij een kerkhof vol met skeletten. In plaats van te leren van hun fouten en te snappen dat deze vijanden wellicht veel te sterk voor ze zijn en ze dus helemaal niet deze kant op zouden moeten gaan, bleven ze het maar proberen. Het spelen van andere games had ze geconditioneerd met de gedachte dat games altijd te halen zijn en dat elke vijand verslagen kon worden. Helemaal de omgekeerde wereld als het om Dark Souls gaat.

Dark Souls

Deze nieuwe, of juist oude, manier van het kijken naar games, was voor veel gamers een frisse wind die met veel gejuich verwelkomt werd. Dark Souls is door de pers enorm goed ontvangen en ook commercieel is de game een succes gebleken. Toch zullen een hoop gamers niet van Dark Souls kunnen genieten omdat het hard werken is. Patronen van vijanden moeten worden bestudeerd, risico's moeten worden afgewogen om zo min mogelijk van je zuur verdiende zielen te verliezen en gedurende hele tijd zal je hart in je keel kloppen en bestaat je bloed grotendeels alleen nog maar uit adrenaline. Toch is alles wat je moet doorstaan om de verder te komen het waard om één simpele reden: voldoening!

Dark Souls Dark Souls

Waar er in de meeste games er om elke hoek een checkpoint te vinden is en de uitdaging vaak compleet verkeerd is toegepast, weet Dark Souls dit juist perfect te implementeren. De game is moeilijk maar eigenlijk nooit oneerlijk. Dood gaan is altijd je eigen schuld waarbij leren van je fouten centraal staat en, als je deze nieuwe kennis goed implementeert, dan is de voldoening enorm groot. Er zit een zeer uitgebreid upgrade-systeem in de game waarbij je helemaal je eigen speelwijze kunt creëren en waar honderden verschillende mogelijkheden zijn, maar toch is het grootste element wat bepaald of je succesvol bent of niet, jouw eigen kundigheid van het spelen van de game. Er zijn maar weinig games die de speler zoveel voldoening geven na het verslaan van een zeer moeilijke eindbaas waar je uren op hebt zitten ploeteren. Deze voldoening komt volledig uit de lange en zware weg die je hebt af moeten leggen om zo ver te komen en voelt daarom extra zoet.

Dit alles valt of staat natuurlijk met de rest van het design van de game. Het combatsysteem is intens en gaat enorm diep. Elk wapen heeft zijn eigen karakteristieke manier van spelen waarbij voor- en nadelen goed tegen elkaar moeten worden afgewogen. Ook de rest van de wereld is erg goed in elkaar gezet. De wereld is helemaal open waarbij je vrijwel kunt gaan en staan waar je wilt. Moeilijkere gebieden zijn gewoon te bereiken, al neem je dan natuurlijk wel een enorm risico. De wereld zit goed in elkaar maar is daarnaast ook nog een prachtig weergegeven. De gevaarlijke wereld voelt enorm duister door de enge maar sfeervolle omgevingen en de monsters die je zult moeten verslaan om te overleven zijn mysterieus en voelen altijd op hun plaats. Ook het minimalistische geluid, wat op sommige momenten aan kan zwellen, helpt mee om de donkere wereld nog enger te maken.

Dark Soul Dark Soul

Dark Souls is een game die we tegenwoordig niet vaak tegenkomen. Dat zal ook de reden zijn dat zoveel gamers in de ban zijn geraakt van deze mysterieuze wereld en alle hoeken ervan willen verkennen. Dark Souls grijpt je letterlijk bij je strot en zal je op sommige momenten doen snakken naar lucht, maar als je dan eindelijk de gruwelijke monsters weet te verslaan door je eigen kunde, dan proeft de verse zuurstof o zo lekker.

Dark SOuls

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Morgen zal bekend worden welke game er door FOK!games is verkozen tot Game of the Year. Voor de user-GotY-lijst kun je hier (10-6) en hier (5-1) terecht.

Crew GotY-lijst tot nu toe:
Game of the Year 2011 - 2: Dark Souls
Game of the Year 2011 - 3: Deus Ex: Human Revolution
Game of the Year 2011 - 4: Portal 2
Game of the Year 2011 - 5: Saints Row: The Third
Game of the Year 2011 - 6: The Legend of Zelda: Skyward Sword
Game of the Year 2011 - 7: Xenoblade Chronicles
Game of the Year 2011 - 8: Battlefield 3
Game of the Year 2011 - 9: Uncharted 3
Game of the Year 2011 - 10: Batman: Arkham City