Special: Comedy Central Extra

René (MrManiak)

Amerikaanse komedieseries op Comedy Central worden met regelmaat naar Nederland gehaald. Zo zijn shows zoals Family Guy, South Park en Frasier sinds 30 april 2007 op de kabel te bewonderen. De digitale televisiezender Comedy Central Family, ontstaan op 1 oktober 2008, bevat meer shows uit Nederland zoals Eeeh, Vergeet Je Tandenborstel Niet, Het Zonnetje In Huis, Ushi & Van Dijk en Nieuw Dier. Toch mist er nog iets. Wat draait er in Amerika met veel succes en mist er in Nederland? Tip: Comedy Central Nederland heeft er een oefenreeks van uitgezonden met Jan Jaap van der Wal. Weet je het al? Zo ja / zo nee, controleer hieronder het antwoord.

CCE

The Daily Show
Inderdaad, de dagelijkse talkshow met Jon Stewart. Voor deze en meer shows heeft Comedy Central Nederland een nieuw digitaal kanaal aangemaakt: Comedy Central Extra. Naast The Daily Show worden vanaf 1 november onder meer de shows The Colbert Report, Workaholics, Ugly Americans, Weeds en Bored To Death uitgezonden.

Naast de reguliere shows en programma's op Extra is er ook oog voor stand-upcomedy. Varierend van shows tot podia krijgt groot en klein talent de kans op de zender. Zo wordt in november het verslag van het Just For Laughs-festival van comedian Stefan Pop uitgezonden. Andere namen binnen de Comedy Central-kliek zijn Sarah Silverman en David Chapelle met hun gelijknamige komedieshows, Daniel Tosh en het scherpe Lewis Black's Root of All Evil.

Maar waarom een totaal nieuwe zender? Vice President en General manager van Comedy Central Noord-Europa Maurice Hols legt dit uit. "[De doelgroep] is realistisch, maar ziet ook de lol van dingen in. Het is gebleken dat die doelgroep behoefte had aan series die Comedy Central niet biedt en die nu wel op Comedy Central Extra te zien zijn."

De komedieshows zonder actualiteit hebben qua vertaling naar het Nederlands geen tijdsdruk, maar programma's The Daily Show en The Colbert Report wel. Om alles vers te houden was het bijna verplicht om de content direct te vertalen en klaar te zetten voor de Nederlandse programmering. Hols laat weten zeer trots te zijn op het feit dat Comedy Central Extra dit wel voor elkaar krijgt. "Het wordt een onderscheidende zender met veel unieke programma's en een nadruk op actualiteit. Comedy blijft altijd de rode draad. Waar ik heel trots op ben is dat de afleveringen van The Daily Show al achttien uur na de uitzending in Amerika bij ons te zien zullen zijn, mét ondertiteling."

Daily Show

Doelgroep pro
Volgens de televisiezender is niet iedereen geschikt voor Comedy Central Extra; je moet wel een comedy pro zijn. Met andere woorden, de doelgroepomschrijving met een iets duurdere benaming. Het nieuwe kanaal richt zich op ‘jongvolwassenen zonder identiteitscrisis'. Met de shows wordt er gefocust op 18 tot 34-jarige hoogopgeleiden met een duidelijk en actueel beeld van de huidige wereld en maatschappij. Hols: "De doelgroep van Extra, studenten met name, staat op een humorvolle manier in het leven."

Deze studenten kunnen zich goed identificeren met de personages uit Workaholics. De sitcom van Comedy Central gaat over drie jongeren van in de twintig hebben de studie net afgerond en een wilde carrière als telemarketer tegemoet gaan. Volledig buiten alle regels en voorschriften om maken de drie er het beste van door zo min mogelijk uit te voeren.'

Comedy Central Extra is vanaf 1 november te zien via het digitale kanaal. Mocht je nog twijfelen over de content van de zender en aangesloten zitten bij provider Ziggo, dan heb je geluk. De zender is zender bij de maand waardoor het bij de aanbieder een maand lang gratis te bekijken is.

Mocht je als Ziggo-gebruiker of -concurrent een voorproefje zien wat er te bekijken is? In samenwerking met Comedy Central Nederland mag FOK! de eerste tien minuten van de ondertitelde The Daily Show vertonen. Veel plezier!