7: Waterige games

Stefan (Nebo)

De vier elementen volgens het Boeddhisme: aarde, water, vuur en wind. Het grootste deel van onze planeet is bedekt met het vloeibare, tweede element in dit rijtje. Ook in games is water meer dan goed vertegenwoordigd en daarom was het tijd om eens wat beter te gaan kijken naar enkele games waar water een rol in speelt. Speciaal voor jullie de volgende special in onze 7-reeks: waterige games!

Far Cry / Crysis
Er kunnen genoeg shooters genoemd worden waar water een prominentere rol speelt dan in Far Cry. Maar er is één aspect waar Far Cry in dit geval in uitblonk. Detail. Anders dan zijn opvolger was Far Cry een van de eerste games waar veel aandacht werd geschonken aan het detail van de stille oceaan. Naast een dromerig eiland met parelwitte stranden zat het water vol met koraal, vissen die voor je wegzwommen en haaien. Hoewel er vrijwel niets in te doen was, heb ik meerdere keren puur omdat het kon een paar baantjes getrokken. Hetzelfde gold voor de spirituele opvolger Crysis, waarin het allemaal werd uitgebreid in een andere context. Ook in deze game was het water uitstekend uitgewerkt. Zelfs met golven - wat in de gamesbusiness niet niks was om voor elkaar te krijgen zonder dat het er nep uit zag. Onder het wateroppervlak brak het zonlicht op een natuurlijke manier en scheen het sfeervol op het zand, het koraal en de vissen. De druppels die achterbleven op je vizier en het geluid van de branding maakte het plaatje compleet. Met de mod-engine ontwierp menig gamer vervolgens zijn eigen tropisch eiland. Zwemmen in een game, zonder doel, was nog nooit zo'n genot geweest.

LittleBigPlanet
Een Pirates of the Caribbean-uitbreiding voor LittleBigPlanet kan natuurlijk niet compleet zijn zonder water, en dus kreeg je bij aanschaf van deze uitbreiding niet alleen een aantal waterlevels kado, maar ook de tools om zelf aan de slag te kunnen gaan en waterlevels te gaan bouwen. Hierdoor kan Sackboy nu op nóg een manier dood, hij kan namelijk verdrinken als hij zijn duikuitrusting niet gebruikt. Opvallend is wel dat het voor een wollen figuurtje sowieso best lastig zwemmen zou moeten zijn, maar dat Sackboy zelf totaal geen vocht vast houdt. Eenmaal boven water ben je direct weer helemaal droog! De toevoeging van water heeft tot vele nieuwe levels geleid waarbij Sackboy verborgen onderwaterruimtes moet verkennen, en soms zelfs op de verborgen stad Atlantis stuit! Mede dankzij de water-tool is er een enorme variatie in beschikbare levels, hoewel niet alles van dezelfde kwaliteit is. In LittleBigPlanet 2 is het water al direct sinds de release bekend en wordt het water zelfs als wapen gebruikt om bijvoorbeeld gloeiendhete platformen mee af te laten koelen. Water wordt hierin echt een onderdeel van de gameplay.

Ecco the Dolphin
In Ecco the Dolphin speel je, zoals je waarschijnlijk al vermoed, als een vriendelijke tuimelaar die voornamelijk onderwater zijn avontuur beleefd. In 1992 is deze game voor de Sega Genesis uitgekomen en uitgegroeid tot de enige game die meer heeft verkocht dan de Sonic the Hedgehog serie. Het verhaal begint wanneer je bij een baai met je vrienden een wedstrijdje doet wie het hoogst uit het wat kan springen. Op het moment dat jij je kunsten laat zien worden al je vrienden opgezogen door een waterhoos. Als jij in je eentje weer in het water landt ben je als enige over en begin je aan de zoektocht naar je vriendjes. Ecco the Dolphin stond bekend om zijn hoge moeilijkheidsgraad. Daar waar ouders een schattige game met dolfijnen kregen, was de game soms erg duister en gespannen. Desalniettemin is de game erg populair gebleken en gebleven. Hij is nu te downloaden via Steam, Nintendo's Virtual console en Xbox Live Arcade.

Wave Race 64
Water in games wordt almaar realistischer op het beeldscherm getoverd. In games als Crysis lijkt het wel alsof je op een Caribisch eiland bent als je je in het diepe blauwe begeeft. Maar één game heeft water al realistisch neergezet toen 3D-gaming nog in de kinderschoenen stond: Wave Race 64. In dit racespel was het de bedoeling om met jetski's te slalommen tussen boeien en de tegenstanders te verslaan. Maar het water was minstens zo'n geduchte concurrent als de tegenstanders. De golven zorgde ervoor dat de jetski realistisch op en neer bewoog, wat bochten een stuk lastiger kon maken. Maar de slimme speler kon de zee bedwingen en haar tot zijn voordeel gebruiken. Zo was het mogelijk om, mits juist getimed, een golf als sprong te gebruiken en over obstakels heen te springen, of er onderdoor te gaan, en zo een shortcut te creeëren. Water is niet slechts een achtergrond of een visueel effect, maar een integraal onderdeel van de gameplay in Wave Race 64. Enkel rondjes varen en truukjes doen in het tutorialgebied, Dolphin Park, kon al garant staan voor een hoop amusement. Toendertijd was zo'n realistische weergave simpelweg ongekend. De water-physics in Wave Race zijn tot op de dag van vandaag indrukwekkend te noemen en zorgen ervoor dat het een unieke game in zijn genre is gebleven, het vervolg Blue Storm daargelaten.

Endless Ocean
Op wat voor soort plek vind je het meeste water op onze aardkloot? Precies, in een oceaan. Laat dit nu net de locatie zijn die de games Endless Ocean en Endless Ocean 2 maken tot wat ze zijn. Het eerste deel verscheen in 2007 voor de Nintendo Wii en bood spelers de kans om een duikervaring op te doen zoals geen andere game dit kon. De gamplay is eenvoudig. Jij bent een duiker die de Manaurai oceaan verkent en op zoek is naar schatten en de wonderlijke fauna van de oceaan. De game kent een rijke selectie aan vissen en andere zee-dieren en de bedoeling is om zo veel mogelijk dieren te fotograferen om zo op te nemen in je persoonlijke aquarium. Via Wi-fi is het tevens mogelijk om de oceaan met twee spelers te verkennen. Endless Ocean 2 borduurt verder op dit concept. In tegenstelling tot in het eerste deel, brengen haaien en krokodillen in deel twee gevaar met zich mee. Gelukkig beschikt de duiker in Endless Ocean 2 over nieuw materiaal om te overleven in gevaarlijke wateren. De game kent meer verschillende omgevingen dan deel één en bevat bovendien een uitgebreidere verhaallijn. De Endless Ocean-games worden geprezen om de rustgevende ervaring die de games bieden en verdienen met hun overvloed aan water zeer zeker een plekje in deze special.

The Legend of Zelda: Wind Waker
De meeste gamers die de woorden "water" en "Zelda" in één zin horen zullen al gauw aan één ding denken: de Water Temple uit Ocarina of Time. Deze tempel was voor veel spelers een ware nachtmerrie. Om verder te komen in de tempel moest het waterniveau steeds veranderd worden, wat bepaalde gebieden opende en anderen juist afsloot. Om maar te zwijgen van het constante wisselen tussen de ijzeren laarzen en de gewone, om respectievelijk rond te kunnen lopen op de bodem of naar de oppervlakte te zwemmen. In The Wind Waker had water een wat meer kalmerende rol. De standaard overworld van de typische Zelda-game werd ingeruild voor een Waterworld-achtige wereld waarin de hele wereld was ondergelopen en slechts enkele eilanden als vaste grond fungeerden. Het rondreizen door dit waterparadijs deed Link door middel van een pratende zeilboot, The King of Red Lions, en zijn dirigentenstokje. Hiermee kon hij de wind van richting doen veranderen en naar bepaalde punten in de wereld teleporteren. Het ontdekken van nieuwe delen van deze wonderlijke waterwereld gaf echt het gevoel dat je een soort Columbus was. Nieuwe eilanden boden nieuwe schatten en uitdagingen waar nog nooit iemand was geweest. Buiten het laatste deel van het spel, waarin de speler de hele kaart af moest gaan om stukjes van de Triforce te vinden, was de oceaan van Wind Waker een geweldige ingeving die de Zelda-serie weer frisse wind in de rug gaf.