Tokyo Game Show: Sense of Wonder Night

Pheno

Sense of Wonder Night 2010

De Tokyo Game Show staat niet alleen in het teken van grote uitgevers die hun laatste spellen laten zien. Op één van de avonden als de beurs sluit, opent men de deuren van een van de conferentiehallen om daar de 'Sense of Wonder Night' plaats te laten vinden. Deze avond staat geheel in het teken van innovatieve spellen, die vaak door studenten of andere enthousiastelingen bedacht en in elkaar gezet zijn. Deze zogenaamde ‘indie games' worden van tevoren door een vakkundige jury beoordeeld. De ontwikkelaars van de beste negen concepten worden uitgenodigd om naar Tokio te komen om hun concept te presenteren voor het aanwezige publiek. FOK! is ook aanwezig om te zien welke innovatieve concepten door de ontwikkelaars is bedacht.


ANOSONOKONOMICHAN door GAMECENTER [Japan]

Dit is een muziekspel, maar dan anders dan je gewend bent van Guitar Hero, Elite Beat Agents of welk genre dan ook. Eigenlijk is dit het best te vergelijken met Super Mario Galaxy, maar dan met muziek als hoofdthema. Je personage moet eerst een boompje planten op een planeetje. Heb je dat gedaan dan kun je de nog dode planeet tot leven wekken door op alle zwarte vlakken te gaan lopen en de bomen in de buurt weer tot leven te wekken door er op te slaan. Bij dat slaan komt er muziek vrij.
Er lopen ook zwarte vijanden rond, die hetzelfde doen, totdat jij of de hele planeet fleurig hebt gemaakt, of de vijanden hebt verslagen. Op fleurige vlakken ben jij in het voordeel, maar op zwarte vlakken zijn je vijanden juist sterker.
Heb je een planeet opgefleurd, dan komt er een soort verbindingsweg naar de volgende planeet. Het spel vertoont, zoals gezegd, gelijkenissen met Super Mario Galaxy: het spel speelt zich af op verschillende planeetjes en ook de verbindingswegen tussen planeten doen vertrouwd aan. Het spel werd gedemonstreerd op een PC, of en voor welke consoles er nog ontwikkeld gaat worden is onbekend. De demo voor de PC wordt dit jaar nog verwacht. Wel in het Japans, maar omdat muziek de hoofdrol speelt is dat geen probleem.

Anosonokonomich

Everything can Draw! door Mahdi Bahrami [Iran]

Een van onze persoonlijke favorieten. Mahdi Bahrami heeft aangegeven dat hij geen spelontwikkelaar wil worden, wat erg jammer is, want zijn concepten zijn geniaal. Eerder verscheen al zijn indie-game Bo, dat ook al vrij veel aandacht heeft gekregen. Zijn nieuwe game, die hij voor 'Sense of Wonder Night' geschreven heeft, is een puzzelspel waar je jouw wiskunde-  en natuurkunde-kennis op los kan laten.
Het idee? Het spel laadt een situatie voor je in. Bijvoorbeeld een trap met daarboven een object dat gaat vallen als je het aantikt. Voordat je het laat vallen moet je nog wat doen. Bovenaan het scherm staat een figuur getekend. Dat figuur moet je na gaan 'tekenen'. Dit doe je door een denkbeeldig potloodpunt aan een object in het scherm te kleven. Je klikt met je muis op een van de punten op het object. Daar kleeft dan vanaf nu de denkbeeldige potlood. Als je daarna de situatie in beweging zet, door bijvoorbeeld een object te laten vallen van een trap, zal het object een figuur tekenen. Nu is het de bedoeling het potlood op het juiste punt te kleven, zodat het figuur identiek is aan het figuur wat boven het scherm aangegeven is. De puzzels worden natuurlijk steeds moeilijker en je zult dus soms moeten experimenteren met wat voor effecten er verschijnen op het beeld. Als extra is er nog de mogelijkheid om je eigen puzzels te maken, door middel van een editor. Eindeloos plezier mogelijk dus! Everything can draw! is gemaakt voor de PC.

Infinite Blank door Evan Balster [U.S.A]

Een van de dingen die je in MMO's doet is het verkennen van de wereld. Maar wat nu als je de wereld samen met al die andere mensen in elkaar zet? Daar gaat het over in Infinite Blank. De bedoeling is simpel: je tekent een scherm met wat je ook wil. Je poppetje kan daar beginnen en het scherm uitlopen. Als er in het naastgelegen scherm nog niets is, zal de server vragen of je daar een nieuw scherm wilt gaan ontwerpen. Dat ontwerpen doe je in een soort van Paint-programma.
Je kunt je voorstellen dat als je dit met honderd mensen speelt de wereld heel erg snel zal groeien. We hebben het beroemde eerste scherm van Super Mario Bros gepaint zien worden, om daarna over te gaan in een LocoRoco-achtig iets. Erg leuk. Nu nog echt iets te doen hebben in de wereld en je hebt een oneindige wereld, die steeds verder uitgebreid wordt door de gamers. 

Hieronder zie je het hoe de wereld kan groeien, zoek het eerste plaatje weer terug in het tweede!
Infinite Blank is uitgekomen voor PC, Mac en Linux en is hier te zien en te downloaden.

Infinite BlankInfinite Blank

 

Love press++: Massage for your truelove door Shirai Laboratory, Kanagawa Institute of Technology [Japan]

Deze game hebben we al voorbij zien komen in de vreemdste spellen van de Tokyo Game Show 2010. Ook de jury had iets van: "huh". Maar innovatief gebruik van de 'Wii balance board' is het wel. Je masseert vrouwen door het balance board te masseren. De vrouwen hebben allemaal hun eigen voorkeur, dus het is opletten geblazen bij de introductie van een vrouw.
Tijdens de massage hoor je wel of het goed gaat, al zouden wij de deuren en ramen wel gesloten houden, want de buren kunnen vreemde dingen gaan denken. Als het niet goed gaat zal de vrouw je een kluns noemen en meer verwensingen naar je hoofd gooien. Het onderstaande filmpje zegt alles.

 

MusicMineSweeper door Game Developers Community in Sapporo [Japan]

Het innovatieve ontgaat ons een beetje, maar wij zijn dan ook geen vakkundige jury. Het is mijnenveger, uit Windows 3.11-tijd. Met een kleine twist, namelijk dat er steeds een horizontale en verticale balk over het veld gaat. Als er een mijn door jouw aangegeven is op een vakje, zal het een geluidje klinken als een van de balken het vakje raakt. Het wordt dus een hoop herrie als je een groot vlak hebt en al vergevorderd bent met het opsporen van mijnen. Het is een leuke gimmick, maar niet iets waardoor het spel fundamenteel anders gespeeld gaat worden.

MusicMineSweeper

Orfeo: a Game in Music door Roberto Dillon [Singapore]

Muziek is een wereldtaal. Dit spel op de PC maakt gebruik van de karakteristieken van de melodie. Het verhaal is gebaseerd op de klassieke mythe van Orpheus en Eurydice. Deze twee geliefden worden van elkaar gescheiden en Orpheus gaat met zijn goddelijke lier op weg naar de onderwereld om Eurydice terug te vragen.
In dit spel bespeel je de lier. Dit doe je door met de muis over de afgebeelde snaren te bewegen. Het spel kijkt of je dat snel doet, of juist langzaam. Ook kijkt het waar je de snaren raakt en of je ze na aanslaan meteen stil legt, waardoor het geluid kortaf klinkt.Snelle bewegingen maken je muziek vrolijk, terwijl langzame bewegingen zorgen voor een droevige stemming; zo zijn er nog wat andere stemmingen te vormen.
Er zijn opdrachten: speel bijvoorbeeld vrolijke muziek voor Eurydice of een tragisch lied voor Hades. Als je dat een bepaalde tijd volhoudt, zal de opdracht als succesvol worden bestempeld. Het klinkt simpel en de basis van dit spel is dat ook. Maar later krijg je combinaties van stemmingen, waardoor het toch iets lastiger wordt.

Orfeo

Record Tripping door Bell Brothers [U.S.A]

De jury vond deze webbased browsergame ook erg innovatief qua besturing. Het maakt namelijk gebruik van je scrollwieltje en de makers hebben met dit gegeven enkele uitdagende puzzels gemaakt. Je begint met een tutorial die even test of je wel een scrollwieltje hebt en of de muis reageert zoals het hoort.
Dan begint het echte spel. Je krijgt een paar puzzels, elk met drie moeilijkheidsgraden. Deze moet je oplossen voordat de zandloper stopt. De eerste puzzel bijvoorbeeld is een vat met daarin een doolhof. Je hebt een knikker die je eruit moet zien te rollen. Door het scrollwieltje te gebruiken kun je het vat terug laten draaien. Op de lastigste moeilijkheidsgraad zijn er verborgen paden en heb je minder lang de tijd.
De tweede puzzel is een kluis, waarvan je de combinatie moet gaat oplossen. In het scherm zijn verschillende hints te vinden om dit te doen. Zo zijn er meer puzzels, de een nog uitdagender dan de ander. Het is ook niet voor niets dat de makers al een 'Webby Award' hebben gewonnen voor 'best online game'. Zelf proberen? Het spel is hier te vinden.

Record Tripping


Ulitsa Dimitrov door Lea Schönfelder and Gerard Delmàs [Germany]

De titel slaat op de fictieve straatnaam in St. Petersburg waar dit treurige verhaal zich afspeelt. Het is wel een treurig verhaal met een hele vette knipoog en het publiek kon er dan ook smakelijk om lachen. Het verhaal draait op Pjotr, een jonge knul met weinig toekomstperspectief, die verslaafd is aan roken. Jij moet hem helpen sigaretten te krijgen. In de straat is van alles te doen, dus je gaat stelen, de pooier uithangen en je illegale waar verkopen. Wat je ook probeert, het spel speelt zich af in een cirkel, je kunt jezelf niet uit dit dal krijgen. Ook als je stopt met spelen gaat Pjotr op straat liggen en vriest hij dood. Een spel met een moraal.

 

Spirits door Spaces of Play [Germany]

Spirits doet meteen denken aan Lemmings. Het concept is bijna hetzelfde. In het scherm is er een beginpunt waar spookjes uit komen. Een vooraf aangegeven aantal daarvan moet naar een bepaald eindpunt zweven. Natuurlijk is er een probleem; er moeten obstakels overwonnen worden. Volgens de jury was het innovatieve dat de speler de wind kan gebruiken om langs obstakels te komen. Ook kan de wind juist een probleem veroorzaken, dan zul je moeten zorgen dat het blazen stopt. De spookjes kunnen individueel ingezet worden om een taak uit te voeren. Ze kunnen graven, blazen en zo zijn er nog wat mogelijkheden. Dit spel komt voor de iPhone, iPod Touch en iPad uit.

Spirits

 

Na de presentatie was het tijd voor een groepsfoto van de ontwikkelaars een presentatoren en werd de avond afgesloten aan de bar. Sense of Wonder Night 2010 was een erg leuke avond, met veel nieuwe visies over spellen, verhaal en besturing. Of en wanneer deze spellen echt aan gaan slaan bij het grote publiek is maar de vraag. De sponsoren, waaronder Nintendo, zullen vast de goede dingen eruit willen pikken. Wij kijken in ieder geval weer uit naar Sense of Wonder-Night 2011!

Sense of Wonder Night 2010