Interview: Cory Davis over Spec. Ops: The Line

koei

header

Spec Ops: The Line is een tactische shooter die wordt ontwikkeld door het Duitse Yager Development. Het spel speelt zich af in het luxe Dubai dat is overspoeld door zandstormen waardoor de hele stad onbewoonbaar is geworden. In deze omgeving ga je met je squad opzoek naar kolonel John Konrad die zich in de omgeving moet bevinden. FOK!games sprak met lead designer Cory Davis over de game.

Waarom hebben jullie Dubai gekozen als locatie voor de game?
"Dubai is allereerst een omgeving die je vrijwel nooit tegenkomt in games, maar wij zochten vooral naar een locatie waarmee we konden doen wat we wilden op het gebied van gameplay. Kijk enkel naar de architectuur van de locatie, dit biedt erg veel mogelijkheden voor een unieke shooter-ervaring. Dit was het het belangrijkste dat ons aantrok in deze locatie. De architectuur daar is geweldig, net als de ambitieuze projecten die er in de toekomst komen waar je wellicht van hebt gehoord. En daarbovenop hebben we er nog de unieke draai aan gegeven dat het overspoeld is met miljoenen tonnen zand. Dit zorgt voor een erg mooi contrast tussen de mooie gebouwen met goud, marmer, kristal en andere dingen die je verwacht bij deze mooie stad en daarbovenop het grauwe zand. Dit zorgt voor een mooie tegenstelling en biedt daarnaast veel gameplay-mogelijkheden."


Je sprak over een met zand overspoeld Dubai. Welke invloed heeft het zand op de gameplay?
"Als je in het spel rondkijkt dan zie je verschillende mogelijkheden om het zand in jouw voordeel te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld nieuwe paden krijgen door een raam waar een dikke laag zand tegenaan ligt kapot te schieten. Dit zand stroomt dan naar binnen en je kunt vervolgens zelf naar buiten lopen. Je kunt het zand ook tijdens gevechten gebruiken om vijanden te pletten door de druk van een grote lading zand of door granaten bij vijanden in de buurt te gooien waardoor het zand in hun ogen terecht komt en ze tijdelijk verblind worden. Je kunt ook vechten in brute zandstormen die steeds opsteken in Dubai. Dit is een interessante en unieke ervaring. Als je ooit een video van een echte zandstorm in deze regio hebt gezien dan weet je hoe surrealistisch deze stormen zijn. We willen dat je voelt hoe het is om in zo'n zandstorm te vechten en de stormen en het zand hebben invloed op welke tactieken de AI gebruikt. Dit is weer afhankelijk van het soort vijand en de training die hij heeft gehad. Het biedt in het algemeen vooral veel variatie in de gameplay."

Spec Ops The Line


Spec Ops: The Line is een ‘donkere volwassen shooter'. Kun je hier voorbeelden van geven?
"Wanneer ik het over donker en volwassen heb doel ik op de thema's en verhalen in het spel. Als je een stukje van de demo hebt gezien, dan is je opgevallen dat we ons in een unieke situatie in Dubai bevinden; de stad is gevuld met zand. De zandstormen hebben de regio bereikt en totaal onbewoonbaar gemaakt. Het team gaat naar Dubai en slaat daar een weg in die ze totaal niet verwacht hadden. Ze komen in een aantal situaties terecht waar ze belangrijke beslissingen moeten maken, niet tussen goed en kwaad, maar in het grijze gebied daar tussenin. Ze moeten kiezen tussen wat ze bereid zijn om te doen als een soldaat en hun eigen moraal en en de wensen van de andere teamleden om hen heen die erg belangrijk voor hen zijn, de gevolgen voor burgers die toevallig in de buurt zijn en de missie die ze hebben. We proberen geen expliciete of enge gebeurtenissen neer te zetten, maar we willen dat je de evolutie van de karakters naar deze donkere ruimte voelt en ziet hoe ze daarop reageren en er deel aan nemen."


Hoe belangrijk is samenspelen in het spel?
"De squad-technieken in The Line zijn erg uniek. Ze zijn niet puur een tool, zoals in veel andere shooters, maar ze maken echt deel uit van je team en zijn belangrijke personages. Hun emoties en hoe ze reageren op gebeurtenissen hebben invloed op de keuzes die je maakt en hoe het verhaal zich ontrolt. Daarnaast maken ze ook gewoon deel uit van de gameplay als de speler ervoor kiest om daar gebruik van te maken. Er zijn een aantal dingen die je hiermee kunt doen. Zoals in de demo is getoond kun je bijvoorbeeld je squadleden een bus met wapens erop laten clearen of je squad een flankerende route laten nemen of juist specifieke vijanden laten aanvallen. Dit zijn verschillende manieren waarop je je squadleden kunt gebruiken, maar zoals ik eerder al zei zijn het belangrijke leden van je team die elkaar nodig hebben om te kunnen overleven. De squad kan zichzelf managen als je zelf geen zin hebt om ze te vertellen wat ze moeten doen en ze zijn intelligent genoeg om jouw tactieken te ondersteunen. De squadleden zijn afhankelijk van elkaar voor het overleven van deze missie. Deze karakters zijn niet vervangbaar maar maken deel uit van de reis die het hoofdpersonage meemaakt. Zelfs vóór de campagne die je in The Line speelt waren het al vrienden dus deze relaties zijn erg belangrijk voor de squadleden in het spel. Als een teamlid dood gaat dan heb je kort de tijd om hem te redden, maar als je dat niet op tijd doet dan is het game over voor je."


Is het spel ontwikkeld met het oog op single-player of multiplayer?

"De focus van het spel ligt op het bouwen van een erg sterk persoonlijk verhaal. We willen dat je de basis-campagne in je eentje ervaart met de squadleden. Daarnaast zijn er ook een aantal coöperatieve campagnes die het verhaal van de singleplayer verdiepen en verrijken. Deze zijn los van de basis singleplayer campagne. Coöp spelen zal ook online mogelijk zijn, maar verdere details hierover worden pas later bekend gemaakt."

In de preview van Spec. Ops: The Line kun je meer lezen over het verhaal en het spel zelf. Deze preview kun je hier vinden. Spec. Ops: The Line zal begin 2011 in de winkels liggen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.