Interview met Richard Marks over PlayStation Move

WesleyB (Wesley Akkerman)
Header

FOK!Games is het gesprek aangegaan met Richard Marks, hoofd van het Research & Development-team van Sony in Amerika, over de PlayStation Move, Kinect en welke games hij graag zelf speelt. ‘Wanneer je alleen met een camera werkt, dan ben je daardoor fundamenteel gelimiteerd.'

Waarom heeft Sony nu pas PlayStation Move gepresenteerd?
Wij wilden pas met zo een controller op de markt komen wanneer we konden doen wat we voor ogen hadden. We wilden iets betekenen voor casual gamers, maar ook voor de core gamers. Buiten het feit dat onze cameratracking-technologie beter is geworden, zijn de kosten voor het maken van een dergelijke controller ook enorm omlaag gegaan, dus voor ons was het een logische stap.

Waarom gebruikt Sony cameratracking-technologie en niet zoiets als in de Wii Remote?
We kijken altijd naar technologieën en wat we er mee kunnen. Met de EyeToy probeerden we een hoop dingen uit met alleen een camera, maar daar zat een duidelijke grens aan. Met de Dual Shock heb je gyrometers en accelerators, maar ook daar botsen we tegen de grens aan. We wilden meer bereiken dan dat, want we kregen ook van third party ontwikkelaars te horen dat er een duidelijke limiet is op de PlayStation. Nu we de camera combineren met Move, geeft ons dat meer mogelijkheden, ruimte en kracht.

De camera heeft ook technische mankementen. Wanneer je de bol achter je hand houdt en de camera hem dus niet kan zien, gebeurt er niets meer op het scherm. Zijn er nog andere problemen?
Dat vind ik niet echt een technisch mankement. Tijdens het spelen heb je er geen last van, je hoeft nooit echt je controller te verbergen. De enige vereiste is dat de camera de controller moet zien. Een collega van me deed Move ook eens in zijn borstzak en klaagde toen dat hij van het scherm verdween (lacht). Maar dat is dus niet de manier om de controller te gebruiken, normaliter heb je nergens last van.

Wanneer je de controller gebruikt zoals hij bedoeld is, dus.
Ja, precies. Maar je moet er ook niet mee buiten zitten, met een groot scherm. Grote lichtverschillen kan hij ook niet aan (wanneer je bijvoorbeeld eerst in het donker speelt en daarna het licht aan doet), en in de tuin gamen met de zon als lichtbron is helemaal niet handig. Je moet de strijd met de zon niet willen aangaan.

Dus met een groot scherm in de tuin zitten...
... is geen goed idee (lacht). Speelt ook niet fijn. Je ziet het niet zo goed.

Waar zijn we over tien jaar?
Interessante vraag. Wij zijn ontzettend blij met hoe Move nu is en we kunnen nog even uit de voeten met de bestaande hardware, dus we richten ons voorlopig op de software. Uiteraard blijven we onderzoek doen naar de mogelijkheden van nieuwe hardware. Sommige mensen raken enthousiast over breingestuurde interface, maar dat is niets voor mij. Ik houd van het idee je hersenen met je lichaam samen te laten werken. Ik weet niet precies waar we zullen staan over tien jaar, maar het zal vast iets te maken hebben met virtual reality. Maar er blijft ook dan nog zeker plaats voor de gewone controller, zoals de Dual Shock.

Hebben jullie niet gekeken naar bijvoorbeeld een handschoen, om bewegingen mee vast te leggen?
Ja, ook daar hebben we naar gekeken, maar het grote probleem hierbij is de drempel voor het publiek. Mensen trekken niet graag dingen aan om te gaan gamen, alleen de core gamers vinden dit leuk. Hetzelfde zien we bijvoorbeeld ook met de 3D-bril, het commentaar op dat systeem is dat mensen iets op hun hoofd moeten zetten om televisie te kijken. En we willen juist een interface maken die voor iedereen toegankelijk is, voor core gamers, maar ook voor de huismoeders, kinderen, kortom, de casual gamer.


Microsoft heeft aangegeven dat Kinect de levenspanne van de Xbox 360 makkelijk met vijf jaar verlengt. Welke impact heeft Move op de levensjaren van de PlayStation 3?
PlayStation Move geeft spelers nieuwe ervaringen, dus ik denk dat het zeker wat toevoegt aan het bestaan van de PlayStation 3. Over vijf of zes jaar zal Move nog steeds aanwezig zijn, het zij in een andere vorm. Maar dat laatste is alleen wanneer we denken dat het beter kan. Ons doel is nieuwe ervaringen aanbieden. Zeker de komende twee jaar hebben we geen nieuwe hardware nodig, maar over vijf of tien jaar weer wel.

Jack Tretton, de baas van Sony in Amerika, heeft gezegd dat Kinect een soort EyeToy 2 is. Hoe denk jij daar over?
Wanneer je alleen met een camera werkt, dan ben je daardoor fundamenteel gelimiteerd. Kinect is anders dan EyeToy, daar Kinect ook 3D informatie vastlegt en EyeToy alleen 2D informatie tot zich neemt. Ik vind de 3D techniek leuk, maar in vergelijking tot onze camera, wordt het er alleen maar robuuster door. Er zijn wat nieuwe dingen mogelijk, maar niet genoeg. Deze camera registreert beter de posities in de kamer en bewegingen die gemaakt worden, maar ontbeert hoekberekeningen en kan ook niet oppikken of je wat vasthebt of niet. Buiten dat kun je ook niet goed (digitale) dingen manipuleren.

Wat dus wel kan met PlayStation Move...
Dat lukt heel goed zelfs. Buiten dat kunnen we ook het gezicht scannen en in drie dimensies weergeven, als we zouden willen.

Hebben de kleuren van de bol op de Move nog een functie?
Ja, ze zijn er niet voor de stylisten onder ons, met de kleuren geven we feedback aan de gebruiker, maar ook aan het systeem. Bij spellen die je samen speelt zullen we toch een onderscheid moeten kunnen maken tussen de verschillende controllers. Het bolletje zelf is transparant, zoals je kunt zien, maar door drie ledjes kunnen we elke kleur maken die we willen. We kunnen de lichtintensiteit verhogen of verlagen, of laten knipperen, bijvoorbeeld als je een vuurbal schiet dat de bol even fel oplicht of dat het knippert bij onweer in het spel. Maar ook voor het systeem zelf gebruiken we de ledjes, als de camera detecteert dat er bijvoorbeeld geen rood in de kamer is, zal de bol rood kleuren, om het zo makkelijker te maken voor de camera.

Welke games wil je zelf zien voor Move?
Ik ben al erg tevreden dat er veel is. Ik wil niet dat Move een one-game-controller wordt. Als je aan me zou vragen: ‘Wat is de beste game voor Dual Shock?' dan zou ik dat niet weten - het is een controller en je speelt er games mee. Spellen die ik leuk vind zijn RTS, RPG en Action/Adventure. Mijn vrouw houdt niet van core games, maar van casual. Dus ik zal ook lichtere spelletjes spelen. Ook mijn zoontje van drie, met hem speel ik EyePet. Daarom vind ik het belangrijk om terecht te kunnen op één console en te spelen met iedereen die het leuk vindt om te gamen.