Interview Rock of Ages

Kevin (KoosyNL)

Op de E3-beurs in Los Angeles zijn er dit jaar veel bijzondere games voorbijgekomen. Niet alle games hebben evenveel aandacht gekregen, zoals het kunstzinnige Rock of Ages van het in Chili gevestigde Ace Team. Novum sprak met Andres Bordeu, één van de oprichters van de gamestudio, en tevens lead designer van de game.

header

Offensief en defensief
In Rock of Ages krijgt de speler de controle over een grote bal, en met die bal moet de vijandelijke burcht gesloopt worden. De speler heeft volledige controle over deze bal gedurende een groot deel van de game. Rock of Ages bestaat eigenlijk uit twee delen: een offensief en defensief gedeelte. In het offensieve gedeelte van de game rol je met jouw bal door een omgeving vol obstakels. Deze obstakels zijn neergezet door je tegenstander. Tijdens de defensie momenten van het spel moet er dus een obstakelkoers gebouwd worden om het je vijand zo moeilijk mogelijk te maken. In Rock of Ages zijn spelers afhankelijk van strategie (het verdedigen van hun burcht) en van hun vaardigheden (het rollen van de bal).

Zo op het eerste oog is Rock of Ages uitermate geschikt voor leuke multiplayer potjes, toch is dat niet het enige waar de game zich op richt. Naast de mogelijkheid om de burcht van andere spelers te bestormen met een bal, beschikt het spel ook over een singleplayer-modus. In dit gesprek met Andres Bordeu hebben we het over de artistieke kanten van Rock of Ages.

Rock of Ages Rock of Ages

Monty Python als grote inspiratie
"Veel van onze medewerkers zijn fan van Monty Python en de briljante korte animaties van Terry Gilliam. Toen we begonnen met het concept van Rock of Ages hadden we het idee dat de visuele stijl van deze korte animaties een goed uitgangspunt zou zijn voor ons gameconcept. Natuurlijk voegen we ook veel van onze eigen ingrediënten toe aan de mix, maar iedereen kan zich verheugen op bijzonder creatieve omgevingen", vertelt Bordeu.

De omgevingen zijn geïnspireerd op kunstenaars en kunstwerken uit het verleden. Zo zitten er verwijzingen naar de Griekse oudheid, de Middeleeuwen, en Renaissance in de game verwerkt. "Tevens komen omgevingen geïnspireerd door Rococo en de Romantische periode van de schilderkunst voorbij. In de toekomst zouden we andere stijlen kunnen toevoegen door deze als downloadable content aan te bieden, maar dat is op dit moment nog een beetje koffiedik kijken", voegt de lead designer van Rock of Ages toe.

Ondanks de grote verscheidenheid aan omgevingen verandert er aan de gameplay nagenoeg niets. De omgevingen veranderen en elk tijdperk heeft zo zijn eigen units om je burcht te beschermen, maar voor de rest blijft het lekker rollen en muurtjes neerzetten.

Kunstzinnige insteek als onderscheidende factor
Rock of Ages is een game van Ace Team. Deze betrekkelijk onbekende gamestudio uit Chili heeft in het verleden de vechtgame Zeno Clash gemaakt. Hoewel Zeno Clash een vechtgame is, en daarmee totaal verschilt van Rock of Ages, zijn er wel overeenkomsten tussen de twee spellen te vinden. "We wilden wederom een game produceren geïnspireerd door elementen die traditioneel niet in games gebruikt worden", vertelt Andres Bordeu. Volgens de lead designer kreeg Rock of Ages tijdens de E3 2010 dezelfde reactie als ‘Zeno Clash' een paar jaar daarvoor. Mensen werden verrast door de originele presentatie en de frisse nieuwe kijk op het tower defense-genre.
Ondanks deze originele insteek hoeven we geen spectaculaire innovaties te verwachten van Rock of Ages. Zo laat de lead designer weten dat men geen gebruik zal maken van de bewegingsgestuurde Move-controllers die vanaf half september in de winkels liggen. Ace Team wil zich ook niet beperken tot één spelcomputer. Rock of Ages moet namelijk verschijnen voor Xbox Live Arcade, Playstation Network en de PC.

Door: Robert Hoogendoorn
Novum Nieuws ©