Halo: van Moderne Gevechten tot Oorlog

Frank (Frankii)

De release van de Xbox werd met argusogen gevolgd door gamers over de gehele wereld. Men had er niet zoveel vertrouwen in. Microsoft moest zich niet met games bemoeien en het apparaat was veel te duur. Daarnaast hadden Sony en Nintendo het grote voordeel dat zij bepaalde gamereeksen op hun platform hadden wat zorgde voor een vaste schare fans. De Xbox moest ook zo’n dergelijke game krijgen, en dat werd de launchgame Halo: Combat Evolved. In tegenstelling tot de console zelf, werd Halo wel erg goed ontvangen, zelfs door mensen die de Xbox helemaal niets vonden.

Met Halo: Combat Evolved als systemseller kreeg Microsoft het toch voor elkaar om hun console aan de man te brengen, maar wat maakte de Halo-reeks dan toch zo speciaal? Zo speciaal zelfs dat er naast een aantal games ook nog boeken en comics over Halo gemaakt zijn en er een film in ontwikkeling is.

Halo: Combat Evolved
De game waar de serie mee begon was Halo: Combat Evolved. Halo 1, zoals het spel ook wel genoemd wordt, werd alom geprezen vanwege vier belangrijke punten. Eén van de belangrijkste dingen in een FPS zijn de wapens. In Halo had je geen ongelimiteerde broekzak met tig verschillende wapens, maar slechts twee wapens die je mee kon nemen. Als gevolg hiervan moest je dus bewust kiezen welke wapens je gebruikte en of je nou wel je sniper moest ruilen voor een rocketlauncher. Hoewel Halo een FPS was, kon je ook voertuigen gebruiken in het spel. De Warthog, een soort jeep, is daarvan de bekendste, maar ook de vliegmachines Ghost en Banshee zijn erg bekend. Het spel bevatte niet verschillende levels met soms rijden en soms gewoon schieten, maar dit was helemaal in elkaar verweven. De voertuigen werden gebruikt waarvoor je ze ook in het dagelijks leven zou gebruiken: om niet te hoeven lopen. De AI was zijn tijd ook ver vooruit. Vijanden raakten in paniek bij het neerschieten van hun leider en ze probeerden kogelvuur en explosieven te vermijden. Wat de meeste mensen echter het meeste aansprak was de gameplay en verhaallijn. Deze waren erg goed op elkaar aangesloten waardoor het geen aaneenschakeling van missies werd, maar echt een geheel.

In Halo: Combat Evolved kruip je in de rol van de Master Chief. Master Chief is één van de SPARTAN-II-soldaten, een elite groep genetisch gemnipuleerde supersoldaten. De mensheid is in gevecht met de Covenant, een groep aliens bestaande uit verschillende rassen die als doel hebben om heel de mensheid uit te roeien. Het spel start als de Master Chief in het schip de Pillar of Autumn aankomt bij een ringvormige wereld waar gek genoeg veel Covenant activiteit is. Als stoere bikkel zijnde gaat de Master Chief op onderzoek uit waarna hij erachter komt dat de wereld een massavernietigingswapen van het al eeuwen uitgestorven Forerunner-ras is. Het moge duidelijk zijn wat de bedoeling van de Covenant met de wereld is, en aan jou om daar een stokje voor te steken.

Opvallen was dat veel van het verhaal niet direct duidelijk was maar zelf vergaard moest worden door de handleiding door te spitten, goed op te letten tijdens gesprekken tussen NPC\'s en door de boeken te lezen. Alleen dan pas wordt het totale plaatje van het verhaal duidelijk, iets waar veel mensen veel tijd in hebben gestoken om het allemaal te ontrafelen.




Na het succes op de Xbox is er nog een PC-versie van het spel verschenen. Na het verschijnen van de Xbox 360 is het spel ook beschikbaar gekomen als Xbox original en kan het voor 1.200 punten gedownload worden vanaf Xbox Live Marketplace.