Tomb Raider door de jaren heen...

Frank (Frankii)
Na de Prince of Persia-special van afgelopen week vonden wij dat er nog een enorm populair games-character aan bod mocht komen. Deze week staat onze favoriete vrouwelijke archeologe Lara Croft centraal. In deze special behandelen we alle games die Lara Croft gekend heeft. De vernieuwingen in de gameplay-elementen, de grafische elementen en de impact op het publiek worden besproken. Zoals we allemaal wel weten speelt Lara Croft de hoofdrol in de Tomb Raider-serie. Sinds de release van de eerste Tomb Raider in 1996 is de franchise uitgegroeid tot één van de populairste in gamesland. Het Guinnes Book of World Records heeft Lara Croft zelfs uitgeroepen tot meest succesvolle gameskarakter. Zes games uit de serie werden gemaakt door Core Design, en de laatste drie door Crystal Dynamics. Al de spellen zijn uitgegeven door Eidos Interactive, die alle rechten bezit van alles wat met Tomb Raider te maken heeft.

De geboorte van Tomb Raider

In de eerste Tomb Raider gaat Lara Croft op zoek naar drie mysterieuze Scion-artefacten over de wereld. Je zult Lara door een aantal verschillende tombes moeten leiden en een hoop gevaarlijke beesten moeten afmaken. En dat terwijl je objecten verzamelt en puzzels oplost om bij het einde van de tombe te komen, waar je meestal een artefact vindt. Lara Croft heeft altijd twee geweren met oneindige ammunitie bij zich die je zult gebruiken om de beesten te lijf te gaan, maar ook zul je soms menselijke karakters moeten uitschakelen om je doel te bereiken. De nadruk van de game ligt niet op deze gunplay, maar meer op de puzzels en trickjumps die je moet voltooien om bij het einde van het level te komen. Gelukkig beschikt Lara over een hoop acrobatische moves, zoals het hangen aan randen, rollen, duiken, en zwemmen. Tijdens het spelen zul je twee standen hebben: één waarin je jouw wapens vast hebt, en één met Lara haar handen vrij heeft. Naast de twee pistolen van Lara zul je ook shotguns, magnums en uzi\'s kunnen gebruiken.

Verschillende vijanden, en ook dodelijke vallen kunnen tot Lara\'s dood leiden in Tomb Raider. De belangrijkste bedreiging is het vallen tot de dood. De game is erg platformgericht, je zult vaak sprongen moeten timen om te zorgen dat je niet te pletter valt. Andere voorkomende doodsoorzaken zijn verbranding, verdrinking, elektrocutie, doorboord worden met stekels, neergeschoten worden, geplet worden, door beesten doodgebeten worden en zelfs het veranderen in goud is een doodsoorzaak die je kunt tegenkomen. Met een enkele actie-knop kun je een hoop acties uitvoeren in Tomb Raider, zoals voorwerpen oppakken, schakelaars omhalen, je wapens vuren, voorwerpen duwen of trekken en het vastpakken van randen. Items die je tegen zult komen zijn onder andere ammunitie en medi-packs. Ook zul je items tegenkomen die je nodig hebt om het einde van een leven te bereiken, zoals sleutels en artefacten. Puzzels waar je mee in aaraking komt zullen variëren van het in de goede volgorde omhalen van schakelaars, tot het ontwijken van vallen en keystones verzamelen. Een level is uitgespeeld als er een bepaalde deur is gevonden, een artefact is gevonden of een baas is verslagen.



Na de release in 1996 werd Tomb Raider meteen wereldwijd geprezen door game-magazines voor zijn revolutionaire graphics, innovatieve gameplay, en zijn uitgebreide verhaal. De ongelooflijke graphics, bijpassende soundtrack, en de film-achtige gameplay waren nog nooit gezien in deze tijd. Dat de game zo goed was, was uiteraard ook terug te zien in de verkopen van de game. Zo stond de game drie keer eerste in de Britse charts, en droeg bovendien zijn steentje bij in het enorme succes van de PlayStation. Voordat Eidos Tomb Raider uitbracht had het nog een verlies van 2,6 miljoen dollar, maar dit verlies zette in het eerste jaar dat Tomb Raider uitkwam meteen om in 14,5 miljoen dollar winst.

Tomb Raider II

Het verhaal van de eerste Tomb Raider sequel gaat over de mytische \'Dagger of Xian\', een wapen dat volgens de game werd gebruikt door de heerser van China om zijn leger te commanderen. Door de dolk in het hart van de eigenaar te steken zal de dolk ervoor zorgen dat de drager van het wapen in een draak verandert. Lara gaat opzoek naar deze dolk en op haar reis wordt ze uiteraard lastig gevallen door verschillende tegenstanders die alles doen om deze dolk in handen te krijgen. De gameplay is vrijwel onveranderd gebleven ten opzichte van zijn voorganger. Vernieuwingen in deze game zijn onder andere nieuwe wapens, nieuwe moves, grotere levels en verschillende voertuigen die je zult besturen in een paar levels.
Nieuwe moves zijn onder andere het beklimmen van muren en het rollen in mid-air zodat de speler 180 graden draait. Naast de wapens die we zagen in de eerste Tomb Raider zul je nu ook harpoen-geweren, granaat-werpers, en M16-rifles tegenkomen. Je zult ook een nieuw item in je inventory vinden om donkere plekken in de game op te lichten, hiermee maak je gebruik van het nieuwe innovatieve belichtingssysteem dat in de game zit. Er zitten ook twee voertuigen in de game. Een motorboot in Venetië, en een sneeuwscooter in Tibet. Beide gebruik je om grote afstanden te reizen over de map, je zult met deze voertuigen zelfs over ramps kunnen vliegen en vijanden om kunnen rijden. Uiteraard heeft Lara Croft in dit deel een grafische oppepper gehad, zo heeft ze nu een paardenstaart die op beweging reageert, en nieuwe outfits zoals een wetsuit.

Tomb Raider II kwam in 1997 uit voor Windows 95, Macintosh, en de PlayStation. De game lag al op de tekentafel toen het eerste deel nog niet eens uit was. Toen het eerste deel zo’n beetje klaar was werden er werden er nog wat ideeën voor Tomb Raider II verwerkt in het eerste deel. De rest van de ideeën zou het nieuwe deel vormen. Ook al waren twee belangrijke producers van de eerste game vertrokken, voor het tweede deel werd het productieteam ongeveer verdubbeld. Mede hierdoor had de game een kortere ontwikkeltijd dan zijn voorganger. Al snel werd er besloten om de engine van het origineel te behouden, zodat ze geen nieuwe hoefden te maken. Uiteraard werd de oude engine wel wat aangepast, zo werden er wat camera problemen uitgehaald en werden verschillende objectglitches gefixt. Ook werden er dynamische belichting en een flexibeler besturingssysteem toegevoegd. Door de verbeteringen aan de grafische engine konden er meer polygonen op het scherm worden vertoond, zodat grote omgevingen met weereffecten mogelijk waren. Als één van de meest geanticipeerde games van 1997 werd Tomb Raider II meteen een enorm succes. Het steeg al gauw boven de verkoopaantallen van zijn voorganger uit en ook dit deel werd door de pers geprezen. Met name de grafische verbeteringen en het gebruik van voertuigen om wat variatie in de gameplay te brengen en de meer actie-gerichte doelen vielen erg in de smaak.



Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft

Drie jaar na het eerste deel komt de derde game uit de succesvolle franchise uit. Dit deel gaat over een meteoor die miljoenen jaren geleden is neergestort op aarde. Vier stukken uit deze meteoor die speciale krachten bezitten zijn verspreid over de aarde en het is aan jou de taak om deze op te sporen. De gameplay van Tomb Raider III lijkt erg veel op zijn voorganger. Uiteraard zijn er natuurlijk wel wat dingen toegevoegd. Zo kan Lara nu ook bukken, kruipen, en sprinten. Ook kan ze nu zwieren aan verschillende objecten, zoals touwen. Sprinten zorgt er voor dat Lara een stuk sneller rent, terwijl je sprint kun je nog vooruit rollen om bijvoorbeeld IBTL (in before the lock) onder een deur door de glippen.

Lara Croft heeft in dit deel weer de beschikking over een shotgun, een harpoen-geweer, uzi’s en een granaatwerper. In het vorige deel ontplofte granaten meteen zodra je iets raakte, nu zullen granaten rondstuiteren, ze zullen alleen meteen ontploffen als je een levend object raakt. Je kleine semi-automatische pistooltjes zijn omgeruild voor toffe Desert Eagles, en de M16 rifle is omgeruild voor een MP5 submachinegun. Lara kan in dit deel ook raketten afvuren met een rocket-launcher. De doelen in de levels zijn ongeveer hetzelfde als in de vorige delen. Vernieuwing in de levels is onder andere een stealth-element. Zo zul je af en toe beter langs bewakers kunnen sluipen dan ze te vermoorden. Als je gespot wordt in sommige omgevingen kan dat alarmen af laten gaan en dit kan ervoor zorgen dat bepaalde deuren dichtgaan die je nodig hebt om het einde van een level te bereiken. Dit dwingt je om een moeilijkere route naar het einde te nemen. De game heeft ook geen vast verloop, je zult zelf kunnen kiezen welk deel van de wereld je wil gaan verkennen als je klaar bent met één van de andere delen.

De game kwam in 1998 uit voor de PC en de PlayStation. Tomb Raider III ontving over het algemeen goede reviews. Sommige reviewers vonden dat de gameplay niet echt veel veranderd was, maar toch vonden ze de game goed. Zo vonden ze dat het een uitgebreide gameplay had, goede graphics en een uniek thema. Sommige vonden dat de controls wel een upgrade konden gebruiken, maar hier waren de meningen over verdeeld. De meesten waren het er wel over eens dat Tomb Raider III de beste is van de eerste drie games. Maar als mensen iets nieuws zochten, zouden ze beter verder kunnen kijken.