Guitar Hero: Aerosmith First to Play Event

Christophe (SpankmasterC)
Zoals jullie je misschien nog wel kunnen herinneren was er een aantal weken geleden hier op FOK!games een Guitar Hero 3 toernooi waarmee de winnaars Guitar Hero: Aerosmith als eersten in Nederland mochten spelen. Afgelopen vrijdag was het dan zo ver, de vijf winnaars zijn afgereisd naar Schiphol om daar bij Activision Nederland alvast de nieuwe deuntjes te spelen.

Na een flinke tijd gewacht te hebben op de bus (lang leve de staking van Connexxion) kwamen we dan toch allemaal veilig aan bij Activision, en konden we na een korte uitleg aan de slag met de game. En meteen bij het eerste nummmer werd al pijnlijk duidelijk dat de prijswinnaars toch echt iets beter waren in de game dan de FOK!games redactie. Dit bleek al uit de uitslag van het toernooi, maar dat bovenstaande redacteur meteen bij het eerste nummer al werd verslagen door een drie maal zo hoge score was toch wel heel pijnlijk. Onder het genot van hotdogs en een gezonde lading frisdrank speelde iedereen allemaal nummers van de game, en de algemene opinie leek te zijn dat het spel toch wel wat pittiger is geworden (al zag je dat aan de scores niet).

Na meerdere nummers bleek er ook onder de motorkap wat veranderd te zijn, het systeem van hammer-on/pull-off is veranderd waardoor het wat moeilijker is om een succesvolle hammer-on/pull-off te maken. Voor de niet ingewijden: dit zijn noten die je niet nog eens extra aan hoeft te slaan, het kan wel maar het hoeft niet. In Guitar Hero 3 was dit systeem iets soepeler geworden waardoor het makkelijker was om ze goed te halen, met Guitar Hero: Aerosmith is dit weer wat moeilijker gemaakt zodat het wat meer lijkt op Guitar Hero 2. De hammer-ons/pull-offs komen vaak voor in de solo\'s in de game, waardoor deze nu dus ook wat pittiger zijn geworden.

Nu is natuurlijk bekend dat Activision niet alleen bezig is met Guitar Hero op de thuisconsoles, er komt ook een draagbare versie naar de Nintendo DS en na een paar keer lief knipperen kwam er ook een DS met Guitar Hero: On Tour op tafel. Meer informatie hierover lees je binnenkort in onze preview, maar het kan gezegd worden dat het Guitar Hero gevoel perfect is overgezet naar Nintendo\'s draagbare console zonder aan moeilijkheid in te boeten. Het grootste compliment voor de draagbare versie is wel dat op een gegeven moment er meer aandacht leek te zijn voor de draagbare variant dan voor de Aerosmith variant, al wist de gigantische HD-TV en 7.1 geluidsset snel weer de aandacht te trekken.

Na een volle middag de gitaarheld uitgehangen te hebben was het helaas tijd om weer richting huis te gaan, maar voor we weg gingen kwam er nog een leuke verrassing. Het is bekend dat eind van het jaar het vierde deel in Guitar Hero-reeks komt, Guitar Hero: World Tour. Speciaal voor ons werd een dvd ergens uit een diepe la van een verstopt bureau gehaald waarop een aantal developer-diaries van de komende titel stonden. Zo kregen we onder meer een eerste blik op het maken van je eigen karakter als ook op het maken van je eigen nummers. Beiden bleken ontzettend uitgebreid en gaan op zichzelf al uren vermaak bieden, nog naast het compleet nieuwe drumstel en de mogelijkheid om mee te zingen met de nummers.

Toen het eenmaal echt tijd was om weg te gaan kreeg iedereen nog een faceplate en standaard voor de Guitar Hero-gitaren mee, en was het weer hopen dat er een bus zou rijden. Al met al een zeer leuke middag, en we willen Activision dan ook heel erg bedanken voor de goede zorg en de mogelijkheid om deze games al te spelen ruim voor ze in de winkel liggen!

Nieuwsgierig geworden naar Guitar Hero: Aerosmith? Lees dan hier onze preview voor meer informatie over de game.