De evolutie van Grand Theft Auto

Jovatov
Inmiddels zijn er al meer dan 70 miljoen spellen in de Grand Theft Auto-serie verkocht. Met nog een week te gaan tot de release van GTA IV kijkt FOK!Games hoe GTA geëvolueerd is van top-down 2D-perspectief tot \"next-gen\". Hoe deel één maar vier wapens bevat en GTA IV de meest uitgebreide multi-player modus tot nu toe. We sluiten deze special af met een prijsvraag waarmee mooie prijzen te winnen zijn.

Maar nu eerst wat informatie over één van de meest succesvolle franchises ooit. Van alle edities in de reeks zijn bij elkaar meer dan 70 miljoen exemplaren verkocht. San Andreas is het meest verkochte spel voor de PS2, daarachter staan Vice City en GTA 3. Die drie spellen zou je als de tweede generatie GTAspellen kunnen zien. Daarbij zijn GTA en GTA 2 de eerste generatie en GTA IV de derde. Daarnaast zijn er nog handheld-spinoffs maar in deze special ligt de focus op eerder genoemde games.

Het allereerste spel kwam uit in oktober 1997, nu dus bijna elf jaar geleden. Veel elementen uit dit eerste deel zijn typerend voor de GTA-serie en zullen ook hun opwachting maken in het nieuwste deel. Maar er zijn ook verschillen op te merken. Het grootste verschil tussen dit deel en de nieuwere delen is misschien wel de opbouw van het spel.

In tegenstelling tot wat je misschien verwacht bevat het eerste deel van GTA geen free-roaming zoals we dat van de latere ’ GTA-titels gewend zijn. Het spel heeft een aantal levels welke zich in drie steden afspelen. Elke stad kent twee levels, waarin je een aantal punten moet verdienen. Als je dat aantal gehaald hebt mag je naar het volgende level. Saven kan alleen tussen de levels door, pas vanaf deel twee kan je tussendoor saven. Punten kun je op twee manieren verdienen; door missies of door - geheel in GTA-stijl - een hoop schade aan te richten. Het eerste deel van GTA is dus uit te spelen zonder ooit één missie te voltooien.

De steden waar je in kan spelen komen je waarschijnlijk wel bekend voor, dat zijn namelijk Liberty City, San Andreas en Vice City. Maar in tegenstelling tot die in de opvolgers zijn deze steden niet gebaseerd op echte steden. Vice City kent dan wel een strand, maar is niet met Miami te vergelijken. Dat vergelijken gaat ook wat moeilijk, omdat de eerste generatie van het vogelperspectief gebruik maakt. Dat betekent dat je je hoofdpersonage van bovenaf bekijkt, auto\'s en voetgangers zijn allemaal in 2D vormgegeven. De gebouwen zijn wel in 3D, maar voor zijn tijd was Grand Theft Auto qua graphics absoluut geen hoogstandje.
GTA moest het van zijn gameplay hebben en laat dat nou gelukkig het sterkste punt van de hele reeks zijn. Want ook al had het spel een levelstructuur, toch zijn heel erg veel elementen gewoon gebleven. Zo kon je toen al auto\'s inleveren aan de haven, willekeurige voetgangers in elkaar slaan, met de politie spelen en Kill Frenzies doen. Kill Frenzies zijn eigenlijk de voorlopers van de Rampages die je in latere ’ GTA-titels terugvindt. Als je een Kill Frenzie oppakt krijg je een wapen, een tijdslimiet en een hoeveelheid schade. Dan is het simpel, richt met het wapen de hoeveelheid schade aan binnen de tijdslimiet en verdien makkelijk wat extra punten.

Kill Frenzies vind je in kratten. Deze staan willekeurig in de stad opgesteld. In die kratten kun je ook wapens en power-ups vinden. De wapens zijn trouwens flink uitgebreid in de loop van de serie. In deel één had je namelijk maar vier (!) verschillende wapens. Het pistool, het automatische wapen, de vlammenwerper en een raketlanceerder, that\'s it. San Andreas, ter vergelijking, heeft er veertig. De power-ups die je in kratten vind bestaan onder ander uit armor, cops bribe (om je wantedlevel te verwijderen) en een \'speed-up\' waar je sneller mee beweegt.