Hoe belangrijk zijn demo's?

Maarten (kepler)
Demo\'s verschijnen steeds vaker op de consoles en zijn al een tijdje gemeengoed op de PC. Maar laten demo\'s wel zien hoe de echte game is? Vaak is een demo een klein stukje van het spel, maar soms is het een geheel spel met een tijdslimiet. Welke demo\'s waren goed en welke waren slecht? Een aantal voorbeelden hiervan kun je op deze pagina lezen en het effect van demo\'s kun je in de conclusie lezen.


Forza 2 (360)

Een demo van een racegame is altijd erg makkelijk en ook bij Forza 2 is het aardig gelukt. In de demo waren twintig verschillende auto\'s te vinden (van verschillende klasses) en het was mogelijk om op één circuit te racen. De gameplay en graphics konden prima getoond worden op deze manier, maar de opties werden een beetje vergeten. In de volledige game was het namelijk mogelijk om online te racen, auto\'s up te graden en auto\'s te bestickeren. Niks van dit alles kwam terug in de demo, waardoor de gamer misschien een onvolledig beeld krijgt van de game. Online leaderboards en een beperkte mogelijkheden om de auto up te graden in de demo hadden misschien meer gamers overgehaald om de game te halen.

Crackdown (360)

Crackdown is een GTA-achtige game waar normaal geen demo\'s van verschijnen. Van Crackdown is echter wel een demo verschenen en deze liet prima zien hoe de uiteindelijke game speelde. Je had de hele wereld in Crackdown tot je beschikking, maar slechts een uur speeltijd. Het levellen van je karakter ging sneller dan in de game zelf, waardoor je heel makkelijk het maximale level kon behalen. Hierdoor kon je prima genieten van alle facetten van het spel, maar werd je na een uur afgekapt. Dit zorgde ervoor dat je, als het beviel, alleen maar verder wilde spelen en dit gaat natuurlijk alleen als je het spel koopt. Een prima demo die de verkopen gestimuleerd zal hebben (naast de Halo 3 beta natuurlijk).

Hitman: Blood Money (PC/Xbox 360)

De Hitman-serie heeft altijd vrijheid als centraal punt gehad. Je kon je taak als huurmoordenaar op vele manieren volbrengen. Belangrijk is echter wel dat je het stilletjes doet en er geen onschuldige slachtoffers vallen. In Hitman: Blood Money is het nog belangrijker daar je bij slachtpartijen een hoge beruchtheid opbouwt. Deze beruchtheid zorgt er voor dat bewakers je sneller herkennen bij een volgende missie. Het is daarom jammer dat men koos om de tutorial missie van de game als demo te gebruiken. In deze tutorial missie leer je weliswaar alle vaardigheden die je nodig hebt in de game, maar de speelstijl lijkt er niet eens op. In de tutorial moet je zo ongeveer elke vijand afmaken die je tegenkomt, veelal met vuurwapens zonder geluiddemper. Dit geeft een speler een volkomen verkeerd beeld van de game, een beeld van een weinig bijzondere actiegame. In plaats van de bijzondere combinatie van puzzle en stealth die het daadwerkelijk is.

Football Manager 2008 (PC)

De Football Manager-reeks wordt gekenmerkt door goede demo\'s. De demo\'s zijn erg lang en bieden je de mogelijkheid om zowel alle nieuwe als de oude features te testen. De demo\'s zijn namelijk precies lang genoeg, een half seizoen, om je helemaal verslaafd te maken en je een maand later dol enthousiast naar de winkel te laten rennen. De demo\'s doen jaar op jaar precies weer wat ze moeten doen; ze geven je elke keer weer een ontzettend goed beeld van de (weinige) nieuwe features waarna je toch weer de game wilt kopen. Hoe vaak ik wel niet hoor en lees: \"Dit jaar sla ik FM een jaartje over\" of \"Als ze dit jaar niet met veel nieuwe features komen, dan koop ik hem niet!\". En toch zie ik diezelfde mensen elk jaar, na het spelen van de demo, weer eind oktober naar de winkel gaan. Inderdaad, voor de nieuwe Football Manager, want die demo was stiekem toch wel weer erg leuk.

Enemy Territory: Quake Wars (PC)

Het is moeilijk om de demo van Enemy Territory: Quake Wars de stempel van goed of slecht op te drukken, omdat de meningen ontzettend verdeeld waren. De demo gaf namelijk aan de ene kant veel mensen een gevoel dat ze meer wilden van deze te gekke actie, maar aan de andere kant waren er veel mensen die het allemaal erg onduidelijk vonden en zo werden afgeschrikt dat ze de demo meteen van hun PC hebben gegooid. Allebei erg begrijpbaar. De actie van de game was namelijk ontzettend vet en als je de game eenmaal een beetje onder de knie kreeg kon je zo potje na potje spelen. Het klopt echter ook dat er wel heel weinig uitleg was en het dus, vooral van mensen die onbekend zijn met dit soort Battlefield-achtige shooters, een kwestie van mazzel hebben was dat je op een goede knop drukte en je daardoor erachter kwam hoe dingen werkten. Het wordt dus ook nog afwachten of er meer mensen zijn die de actie te gek vonden of dat er meer mensen waren die zich lieten afschrikken, de charts zullen het uit gaan wijzen.

PES 2008 (PC/360)

De demo van PES 2008 was slecht, misschien zelfs wel heel slecht. PES is namelijk een game die bij veel mensen op hun jaarlijkse aankooplijst staat en dus eigenlijk geen demo nodig heeft om deze mensen nog eens over te halen om PES te kopen in plaats van FIFA. En juist deze mensen heeft Konami met hun demo van PES 2008 laten twijfelen of PES 2008 het kopen wel waard wordt. De game liep in de demo namelijk op meerdere punten nog niet lekker en soepel en miste een paar features die voor veel gamers erg belangrijk zijn, zoals de ondersteuning voor bepaalde resoluties. Waarom breng je als Konami zijnde een demo uit terwijl hij nog niet als af voelt? Om EA met hun FIFA bij te benen? Achter de reden zullen we in ieder geval nooit komen, maar of deze demo invloed gaat hebben op de verkoop van de nieuwe PES weten we wel over een paar maanden. De charts zullen het uit gaan wijzen.