Lighthouse verjaardagsfeestje met SunAge

Morthill
Een van de kleinere uitgevers van Nederlandse bodem, Lighthouse Interactive, ging onlangs haar derde levensjaar in, tijd dus voor een feestje. We werden dan ook uitgenodigd om naar The Game Syndicate in Den Haag te komen voor taart en limonade om dit alles te vieren. Om het allemaal nog wat leuker te maken had het bedrijf ook een aantal gamers uitgenodigd om de beta te spelen van de opkomende RTS SunAge en ook was lead developer en tevens CEO van Vertex4 Roman Pfneudl aanwezig om uitleg te geven over zijn geesteskindje. Nu ben ik wel van een feestje en dus reisde ik voor de tweede keer in korte tijd af naar Den Haag om eens te kijken wat de uitgever van games als Ship Simulator te tonen had.

Eenmaal aangekomen op locatie bleek dat, zoals eigenlijk altijd in deze industrie, alles een beetje zou uitlopen. Dus werd het een nog een half uurtje wachten voor de presentatie los kon barsten. Gelukkig was het in de tussentijd wel mogelijk om te praten met de medewerkers van Lighthouse en Roman Pfneudl. Deze leek er erg zin in te hebben, wat op zich niet heel verrassend is aangezien hij SunAge al een dikke elf jaar in ontwikkeling heeft. Hij begon ooit met de ontwikkeling op zijn zolderkamertje en heeft dit jarenlang volgehouden, totdat medewerkers van Lighthouse tegen zijn website aanliepen en dachten dat het wel een interessante game was. Dus kreeg hij geld om wat personeel in dienst te nemen en in de afgelopen tijd heeft hij met een team van nog tien man de game afgewerkt, maar over de game later meer.

Na enig oponthoud kon de presentatie toch beginnen, deze werd opgedeeld in twee stukken. Allereerst vertelde CEO van Lighthouse Erik Schreuder wat over de geschiedenis van het bedrijf en waar ze momenteel naartoe werken. Vervolgens nam Roman het woord om te praten over de ontwikkeling van SunAge en speelde hij een deel van een van de levels om te laten zien hoe de besturing in zijn werk gaat. Maar voor dat dit alles kon beginnen moest er natuurlijk taart aangesneden worden, want het was natuurlijk wel een verjaardagsfeestje.

Terwijl de taart uitgedeeld werd, begon Schreuder aan zijn presentatie over Lighthouse. De publisher werd in oktober 2005 opgericht door een aantal veteranen uit de gamesindustrie die gezamenlijk al 35 jaar aan ervaring hadden. Zelf had Schreuder al 7 jaar ervaring in de industrie toen hij met het bedrijf begon, maar games hadden altijd een deel uitgemaakt van zijn leven, hoewel niet altijd digitaal, en hij was zijn toenmalige baan gewoon zat. In de afgelopen twee jaar is Lighthouse Interactive redelijk gegroeid en ze geven inmiddels zo\'n tien games per jaar uit, waaronder dit jaar Ship Simulator, Overclocked, Avencast: Rise of the Mage en natuurlijk SunAge. Omdat het bedrijf zelf nog steeds erg klein is publishen ze momenteel alleen, het verspreiden van de games wordt overgelaten aan bijvoorbeeld Atari en Gameworld. Zo komt wel het label van Lighthouse op de doos, maar leveren Atari & Gameworld de game in Nederland aan de winkels. De plannen voor de toekomst zijn om sowieso volgend jaar weer tien games uit te geven, waaronder hopelijk een echte hit, en om een stevigere voet aan de grond te krijgen in de States.