PlayStation End of the Year Event

Morthill
Het najaar nadert met rasse schreden, het weer loopt zelfs al wat vooruit op de seizoenen, tijd voor Sony om de gamepers weer eens volledig op de hoogte te brengen van hun plannen voor de rest van het jaar tijdens hun \"End of the Year Event\". Dus gingen we onlangs in alle vroegte (opstaan om 5.40u. is een bitch) naar Amsterdam om eens te kijken wat ons nog te wachten staat. Na een klein beetje zoekwerk kwamen we aan op het grachtenpand waar we verwacht werden. Een deel van de medegenodigden stond al te wachten in de gang om met het piepkleine liftje naar de woning te mogen. Ja ik zei woning, want het thema was \"Welcome Home\" en welke locatie is dan beter dan een decadente woning aan de grachten van Amsterdam, volledig ingericht in \"natte droom voor gamers\"-stijl.

Sony begon de presentatie uiteraard door hun marktpositie voor de verschillende systemen uit de doeken te doen. Zo werd ons gemeld dat sinds de lancering de PlayStation 2 in de Benelux bijna 2.000.000 keer verkocht is en dat elke PS2-bezitter bij zijn systeem gemiddeld 11.1 games koopt. De PlayStation Portable doet het ook niet slecht met 450.000 verkochte exemplaren en de PlayStation 3 staat inmiddels op 100.000. Wereldwijd zijn er online inmiddels 645.000 gebruikers van Sony\'s PlayStation Network. Deze mensen waren samen goed voor niet minder dan 7.500.000 downloads vanaf dit netwerk.

Om de goede prestaties van de systemen door te zetten komt Sony met een marketingstrategie die volledig aangepast wordt op de doelgroep die de consoles zullen hebben in de komende jaren. Zo zal de PlayStation 2 zich richten op het social gaming, denk aan Buzz en SingStar, en op de jongsten onder ons, denk hierbij aan Buzz Junior. Voor de PSP zal het bedrijf uiteraard doorgaan met portable gaming. Daarnaast zal er veel downloadable content komen en zal het apparaat ook steeds meer gebruikt gaan worden voor non-gaming. Hier heeft Sony het zogenaamde Go!Brand label voor opgericht. Met de PlayStation 3 richt Sony zich op \"entertainment like never before\", waar uit af te leiden valt dat het om meer gaat dan puur gamen.

Na deze korte inleiding werden we rondgeleid door het huis. Sony had namelijk elke kamer ingericht om er een korte presentatie te kunnen geven over specifieke doelgroepen. Zo kregen we eerst de \'Eye\' te zien, de camera voor de PS3, met de game Eye of Judgment. Voor deze game werkt Sony samen met Hasbro en Wizards of the Coast. De
game is een soort versimpelde versie van Magic the Gathering gemixt met Yu-Gi-Oh, maar dan digitaal. Je zult een deck moeten bouwen van dertig kaarten en daarmee kun je de strijd aangaan met de computer of menselijke tegenstanders. Om zo\'n deck te bouwen kun je in de winkels boosters kopen met acht kaarten of themadecks van dertig kaarten.

Na de \'Eye\' gingen we door naar een andere kamer waar Sony haar paradepaardjes voor de PlayStation 3 toonde. Allereerst kregen we Ratchet & Clank: Tools of Destruction te zien. In dit twintig levels grote avontuur zullen we te zien krijgen hoe Ratchets leven eruit zag voordat hij het universum ging redden. De game zal 9 november in de winkels liggen.
De volgende game was Uncharted: Drake\'s Fortune. Veel nieuws viel er over deze game niet te melden. Het is dus vooral afwachten totdat de game in december van dit jaar in de winkels zal liggen. Als laatste kregen we Gran Turismo 5: Prologue te zien. Deze preview van Gran Turismo 5 moet ook in december van dit jaar verschijnen op Blu-Ray en de PlayStation Store. Hij zal veertig auto\'s en vijf tracks bevatten waar je op kunt racen en je zult met vijftien anderen tegelijk online kunnen racen. Over Gran Turismo 5 kon ons weinig verteld worden. De game komt als ie af is wat hopelijk voor maart van 2009 zal zijn, maar garanties zijn er niet.

Na de PS3 was het de beurt aan de PS2 in wederom een nieuwe kamer. Zoals gezegd zal Sony zich met de PS2 onder andere gaan richten op social gaming. Zo komt het bedrijf later dit jaar met het GetTogether Café in Amsterdam, alwaar je onder het genot van een drankje Buzz! of SingStar zult kunnen spelen. Voorlopig zal de ontwikkeling van genoemde games ook doorgaan. Zo komen binnenkort SingStar R&B (november), SingStar Rock Ballads (28 september) en Buzz! the Hollywood Quiz (november). Alle games zullen zijn wat je ervan mag verwachten. Zo zul je in SingStar weer lekker mee kunnen blèren met je favoriete R&B nummers of Rock Ballads en zul je in Buzz! zo\'n 5000 vragen over ruim 120 films. moeten beantwoorden