Formule 1 games door de jaren heen

Maarten (kepler)
Formule 1 is één van de grootste sporten ter wereld en jaarlijks kijken er in totaal 680 miljoen mensen naar de coureurs die hun rondjes maken tijdens de verschillende Grand Prix. Dit jaar doet er weer een Nederlands team mee, en deze keer onder de naam Spyker. Ook de Nederlandse coureur Albers is van de partij als racecoureur, maar ook van der Garde en Doornbos doen mee als testcoureur.



Formule 1 is groter dan ooit, en dit komt vooral door Schumacher. Dit jaar is hij vertrokken en verschillende coureurs hebben een team-switch gemaakt, waardoor dit seizoen spannender dan ooit lijkt te worden. De sport bestaat al tientallen jaren, en is altijd al een populaire sport geweest door een combinatie van snelheid, gevaar en macho-mannen in de vorm van de coureurs. Toen de computergames in opkomst kwamen kon het ook niet uitblijven dat er een Formule 1 spel zou uitkomen.

De allereerste games

Eén van de allereerste F1-games kon je vinden in in 1974 vinden in de arcadehallen en kreeg de naam Gran Track mee. Maar tijdens datzelfde jaar kon je ook het spel Formula K, ontwikkeld door Atari, in de arcade-hal spelen. Deze games stammen dus nog echt uit de begin-periode van games, en van licenties had men nog nooit gehoord. De licentie zou later een hele grote rol gaan spelen in de wereld van Formule 1 games.

Ongeveer acht jaar later in 1982 kwam de ontwikkelaar Namco met het racespel Pole Position. Hierin moest de speler racen op het Fuiji racetrack, en in deel twee nog twee andere fictieve tracks (die allemaal wel iets weg hadden van andere echte circuits) en Suzuka. Pole Position werd in 1983 één van de best populairste games in de arcadehallen. Later kwam het spel nog uit op onder andere de Atari 800, Commodore, PC en de moderne rekenmachine.


Links Gran Track uit 1974 en rechts Pole Position

De volgende grote F1-game kwam in 1988 ter wereld en werd ontwikkeld en uitgegeven door Accolade: Grand Prix Circuit. In deze game staat het realisme niet echt voorop, maar het was wel mogelijk om op alle circuits te racen en wereldkampioen te worden door genoeg punten te scoren. De game was vooral ontwikkeld voor een DOS-machine, en had een mooie pitspoes op het doosje staan.

Grand Prix Circuit

Een grote stap voorwaarts

Maar de grootste stap werd toch gemaakt met de game Formula One Grand Prix (F1GP) naar de hand van Geoff Crammond. Deze game werd ontwikkeld voor de PC en de Amiga, maar had verder niks te maken met de FIA en dus waren er geen bekende coureurs en wagens in te vinden. Wel was dit één van de eerste geslaagde 3D F1-games, en was het een soort van simulatie. Je had echte vaardigheden nodig om een goede tijd neer zetten, en je kon zelfs de wagens afstellen. Voor die tijd was het een hele geavanceerde game, voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de trainings-banden waarmee je maar een paar ronden kon rijden en de 1/1000 seconden die in Formule 1 gebruikt werden waren nu ook in de game echt nodig.



Wat een textures in F1GP!!

F1GP maakte ook gebruik van de zogenaamde hulpmiddelen. Het was bijvoorbeeld mogelijk om remhulp aan te zetten, zodat je niet gelijk alles blokkeerde. Maar ook stuurhulp en gashulp was mogelijk in deze game. Veel (zo niet alle) huidige F1-games maken nog steeds gebruik van deze hulpjes om het racen gemakkelijker te maken. Voordeel hiervan is dat het makkelijker spelen is met behulp van digitale input middelen (zoals de keyboard en een de meeste joysticks/stuurtjes in die tijd).