FOK! interviewt makers Operation Flashpoint

Steven (Steeven)
FOK! heeft in een behind-closed-door sessie mogen proeven van Armed Assault, een game die een tussenstap vormt tussen Operation Flashpoint en de opvolger daarvan. Uiteraard hebben we een aantal vragen gesteld aan de makers:

FOK!: In Operation Flashpoint speelde je met een soldaat uit het Amerikaanse leger die in een conflict terecht komt met een communistische inval. Wat is het verhaal in Armed Assault?
Bohemia: In Armed Assault speel je niet meer met één soldaat, maar met meerdere. Er dus geen held. Het verhaal gaat over een Amerikaanse groep soldaten die de lokale bevolking aan het trainen is op een eiland. Het buurland heeft een communistisch bewind en wil dit eiland ook met geweld communistisch laten worden. Net als de laatste Amerikaanse soldaten zouden vertrekken pakt het buurland haar kans en start een oorlog.

FOK!: Er zijn meerdere soldaten? Hoe moeten we dat zien?
Bohemia: Tijdens elke missie kun je swappen tussen verschillende soldaten. Je kunt bijvoorbeeld met een sluipschutter spelen, maar ook met een bestuurder van een tank. Maximaal kun je tussen drie soldaten swappen in elke missie. Als ze alle drie dood zijn is de missie verloren en zul je opnieuw moeten beginnen.

FOK!: Een systeem zoals in Battlefield 2: Modern Combat dus?
Bohemia: Zoiets ja.

FOK!: Kun je iets vertellen over de missies?
Bohemia: In totaal zullen er 20 missies zijn, waarvan je er 12 moet uitspelen. De andere 8 zijn keuzemissies die je niet moét doen. Daarbij kun je denken aan het uitschakelen van reinforcements. Die zullen dan bij de verplichte missies niet op komen dagen.

FOK!: En het realisme? Kunnen we weer een oorlogsimulator verwachten?
Bohemia: Qua realisme willen we zo ver mogelijk gaan, maar het moet wel leuk blijven. Daarom zijn voertuigen bijvoorbeeld makkelijk te besturen.

FOK!: Voertuigen als?
Bohemia: Jeeps, trucks, tanks, helikopters, straaljagers en dergelijke. Alles wat ook in Operation Flashpoint aanwezig was.

FOK!: Hoe zit het met de AI van de vijand en je eigen soldaten?
Bohemia: Nou, we hebben een behoorlijk geavanceerde AI. We maken bijvoorbeeld geen gebruik van scripts, de soldaten kunnen dus elk potje anders reageren. Het is zelfs zo dat je bepaalde doelen moet volbrengen, als je lekker wacht terwijl je medesoldaten vast ten strijde trekken kan het zijn dat je de missie haalt zonder iets te doen.

FOK!: En kun je iets vertellen over het besturen van squads? Is dat nog steeds een feature?
Bohemia: We zijn er nog mee bezig dit te implementeren. Je zult het zeker terug zien in de uiteindelijke versie.

FOK!: De game ziet er erg tof uit. Je ziet een behoorlijk verschil met Operation Flashpoint. Ik zie stadjes die nu wél als steden overkomen en ik zie een enorme draw distance. Toch lijken de screens van het spel die eerst Operation Flashpoint 2 heette scherper, draait dit op dezelfde engine?
Bohemia: Ja en nee. Ja, het draait op dezelfde engine, maar een oudere versie. De engine voor de game die eerder bekend stond als Operation Flashpoint 2 wordt momenteel nog geupgrade. En over Armed Assault zelf: het eiland waar je op speelt is 400km2 groot. Dat is groter dan alle eilanden in Operation Flashpoint bij elkaar. Tevens is de draw distance 2km. Je kunt dus zeggen dat de game er ‘wel aardig’ uitziet, maar het is gewoon ongekend groot en als speler heb je alle vrijheid om gebruik te maken van het eiland.

FOK!: Kunnen we weereffecten verwachten, zoals regen en sneeuw?
Bohemia: Ja.

FOK!: Wat voor een systeem heb ik nodig om dit soepel te kunnen draaien?
Bohemia: De versie die je nu ziet is niet geoptimaliseerd. Ik kan er nog niets over zeggen tot dat gedaan is.

FOK!: Komt er weer een makkelijk te gebruiken map editor? Dat was namelijk wel hét tooltje om Operation Flashpoint een lange levensduur te geven.
Bohemia: Ja, er komt een editor en die zal net zo makkelijk te gebruiken zijn als in Operation Flashpoint.

FOK!: De mod community is enorm belangrijk geweest voor het succes van Operation Flashpoint. Hoe zijn jullie van plan die te gaan ondersteunen?
Bohemia: We zijn al in gesprek met enkele modders die een grote naam hebben in de community. We vragen hen het een en ander aan te leveren. Wat zeker vermeldt moet worden is dat álle mods voor Flashpoint ook in Armed Assault gebruikt kunnen worden. Er is dus een gigantische stapel content beschikbaar bij de release van de game.

FOK!: Wanneer is de release eigenlijk?
Bohemia: Momenteel willen we de game in Q2 van 2006 uit gaan brengen, maar we hebben nog geen publisher. Pas als we die hebben gevonden kunnen we daar meer duidelijkheid over geven.

FOK!: Wat is de reden geweest voor de breuk met Codemasters?
Bohemia: Daar kan ik niets over zeggen. Beide partijen zijn gewoon uit elkaar gegaan.

FOK!: En Codemasters behoudt het recht op de naam ‘Operation Flashpoint’?
Bohemia: Ja.

FOK!: Wat betekent dat voor de game die jullie vorig jaar op de E3 hebben getoond toen het nog Operation Flashpoint 2 heette?
Bohemia: Die gaat voorlopig verder onder de naam ‘Game 2’ en is dit jaar niet aanwezig op de E3. Pas volgend jaar kunnen we daar weer beeldmateriaal van presenteren.

FOK!: Komt er nog een consoleversie van Armed Assault?
Bohemia: Nee, een publisher zoeken is nu het belangrijkste, daarna zien we weer verder. Maar we hebben er niet over nagedacht.