Midway line-up 2006

Jasper (Fliepke)
Een tijdje terug nodigde Contact Data ons uit om een bezoekje te brengen aan hun kantoor in Breda. Eenmaal in Breda aangekomen kwamen we daar toevallig ook nog wat mensen van andere gamessites tegen en gingen we samen op zoek naar het pand van Contact Data. Na een kleine speurtocht vonden we de deur en werden we ontvangen in een ruimte waar al een hele berg Belgische collega\'s plaats hadden genomen op de bank. We waren gedoemd tot de tweede rij op veel hardere stoelen.

Eventjes later stelde Matthew Huband zich voor als de European brand manager van Midway en startte hij een presentatie waarin alle titels van Midway voor 2006 voorbij kwamen. In deze special zullen al deze games de revu passeren:

Rise & Fall: Civilizations at War
De eerste game die we te zien kregen was Rise & Fall: Civilizations at War. Deze game werd in eerste instantie ontwikkeld door Stainless, maar na het ter ziele gaan van dit bedrijf is het team dat bezig was met Rise & Fall binnengehaald bij Midway en is de game intern alsnog afgewerkt, zoals de makers dat voor ogen hadden. De game speelt zich af in de oudheid waarin vier beschavingen strijden om heerschappij, te weten de Romeinen, de Egyptenaren, de Grieken en de Perzen. Elke beschaving kent zijn unieke units, kleuren en gebouwen zoals we inmiddels wel mogen verwachten in dit genre. In totaal zijn er iets meer dan tachtig speelbare unieke units in de game, variėrend van voetsoldaten en boogschutters, tot simpele aanvalsschepen en massieve aanvalsschepen.

Uniek aan deze RTS zijn de voor elke beschaving unieke helden, en de manier waarop deze in de game verwerkt zijn. Je helden zijn namelijk in deze game niet zomaar krachtigere units zoals in de gemiddelde RTS, je kunt nu ook in 3rd person controle nemen over je held en zelf het gevecht in stappen met je zwaard of pijl en boog. Het voordeel van zelf de held spelen, is dat je in Hero mode heel wat meer damage kunt doen, met je pijl en boog kun je archers uit torens schieten om vervolgens met je zwaard de soldaten op de grond in de pan te hakken. Je zult niet in je eentje een heel leger kunnen tegenhouden, maar je kunt zeker de kleine groepjes soldaten lekker in de pan hakken. Uiteraard kan dit niet continu, maar alleen als je held in kwestie genoeg hero points heeft. Dit is gewoon een soort stamina balk en deze loopt langzaam vol als je niet in Hero mode zit.



Dit alles klinkt allemaal veelbelovend, en we kregen dan ook nog even de kans om de game zelf te testen. Direct na de presentatie werd er een computer klaargezet, en konden we voor ons zelf eens kijken of de game wat was. De demo die we speelden bevatte een level waarin de Egyptenaren, onder leiding van Cleopatra, streden tegen de Romeinen, deze zonder held. De besturing kostte niet veel tijd om door te krijgen en al snel zaten we in ons eerste gevecht. De gevechten zelf werken in de game prima, taktiek heeft nut, archers achter houden en de voetsoldaten naar voren, zoals het hoort. De animaties zien er ook prima uit, al waren de units wat minder, maar dat lag waarschijnlijk ook aan het systeem waar we op speelden. Al snel gingen we Hero mode in, en dit was wel even schrikken. Waar je verwacht dat de game stuurt als een shooter zit je een beetje met top-down view te werken; zeker als de besturing net zo is als die in een shooter, is dat even wennen. Het loopt niet helemaal soepel met de muis zo. Wat verder opvalt is dat je in Hero mode vrijwel onverslaanbaar bent. Er is echt een legioen soldaten voor nodig voor je held tegen de grond gaat. Ik slachtte dus moeiteloos met Cleopatra zo\'n beetje het hele eiland af voordat ze dood ging door de overmacht. De balans is duidelijk nog zoek.

Over het algemeen kon na deze korte demo gesteld worden dat de game zeker potentie heeft, de Hero mode is tof, de gevechten komen goed over en de graphics waren in de trailer zeker op het niveau van Rome: Total War. Wat minder is, is dat je in Hero mode toch wel erg sterk bent, en dat de gevechten lang niet zo massaal zijn als bij Rome. Je werkt met niet meer dan honderd man tegelijk. Desalniettemin heeft de game het zeker in zich om een toffe RTS te worden, met wat vernieuwende mogelijkheden zoals de Hero mode. Als hier goed gebruik van wordt gemaakt opent dat zeker mogelijkheden voor de toekomst.

Spyhunter: Nowhere to Run
Spyhunter draait om de geheim agent Alec Decker die werkt voor de IEC. Het is in deze game je missie om de gestolen \"Interceptor\" terug te halen en de waarheid omtrent de verdwijning van de topwetenschapper van de IEC Karin aan het licht te brengen. Je zult het opnemen tegen de troepen van Nostra en het kwade brein Gomez. Waarschijnlijk ben je nu al helemaal hyped voor deze game, maar we zullen er nog een schepje bovenop doen: Alec Decker wordt namelijk gespeeld door Dwayne “The Rock” Johnson. Niet alleen zijn gezicht wordt gebruikt voor de game, maar hij heeft zich ook in een motion capture pak gehesen om zijn unieke moves correct neer te zetten.

Het mag inmiddels wel duidelijk zijn dat Spyhunter: Nowhere to Run om keiharde actie draait. Je zult als Alec Decker levels door moeten werken, waarin je vijanden neer kunt schieten. Veel leuker is het natuurlijk om de worstel-moves van The Rock te gebruiken om wat nekjes en ruggetjes te breken. Je zult niet alleen door levels rondrennen, want je zult ook plaatsnemen in de Interceptor.



De Interceptor is een voertuig waar James Bond jaloers op zou zijn. Het is namelijk een raceauto, motor en speedboot in een verpakking en dan heeft hij ook nog een shitload aan wapens aan boord. Je zult dus bij hele hoge snelheid je wapentuig afvuren op allerlei verschillende vijanden. Gelukkig heb je ook af en toe de mogelijkheid om even in slow-motion te spelen, zodat je meerdere doelen in eigenlijk een heel kort tijdsbestek kunt afschieten.

De game heeft het dus in zich om, zeker voor de mensen die niet al te veel diepgang en verhaal nodig hebben, leuk wat simpel vermaak te bieden. De mogelijkheden van de Interceptor zijn tof, alleen niet zo fantastisch als The Rock ons wilde doen geloven, en de moves die gemotioncaptured zijn, om op een zo bruut mogelijke manier je tegenstanders om zeep te helpen, zijn zeker een leuke extra. Helaas staat daar tegenover dat dit natuurlijk een rechtoe rechtaan actiegame gaat worden zonder enige poespas of vernieuwing. Als dat niet uitmaakt, wordt dit best een vermakelijke game.

Ant Bully
Matthew stak na Spyhunter een verhaal af over het leven van de console en in welk stadium de current-gen consoles zich nu bevinden. Het blijkt namelijk zo te zijn dat hoe ouder de console is, hoe jonger de spelers. Het is dan ook een logische keuze om nu in de nadagen games te ontwikkelen gericht op een jonger publiek. Een goede reden dus om achter de licentie van Ant Bully aan te gaan, die Midway dan ook heeft gekregen.



Ant Bully is een animatiefilm van John A. Davis en producer Tom Hanks die later dit jaar moet uitkomen. Het verhaal van deze film is dat een jongetje (Lucas Nickle) met zijn waterpistool op een mierenkolonie schiet en hierdoor net zo klein wordt als een mier. Het is dan ook zijn doel in de film om weer gewoon een normaal jongetje te worden. Het spel doet dit in de vorm van actie-adventure met dezelfde kleurige graphics als in de film. Erg leuk voor de allerkleinsten. Het spel moet in het derde kwartaal van dit jaar verschijnen voor de PlayStation 2, Xbox en GameCube.

Happy Feet
Er werd ook een aankondiging gedaan dat ze bezig waren met een game gebaseerd op een andere animatiefilm genaamd Happy Feet. Deze film gaat over keizerpinguļns die allemaal goed kunnen zingen en zo een vrouwtje versieren. Er wordt op een dag echter een pinguļn geboren die niet kan zingen, maar hij kan wel verdomd goed tapdansen. Helaas bleef het bij een aankondiging en werd er helemaal niks over de game zelf bekend gemaakt. Als er meer bekend wordt gemaakt over deze game lees je dat natuurlijk hier op FOK!Games.