DTM Race Driver 3 presentatie

Maarten (kepler)
Waar kan je beter een racegame presenteren dan op het circuit van Zandvoort? Codemasters kwam op hetzelfde idee en had FOK!games uitgenodigd om op een vrijdag naar het circuit te komen voor de presentatie van DTM 3. Naast de mogelijkheid om de game zelf uit te proberen op de Xbox, PS2 en in een race-simulator was er ook de mogelijkheid om zelf te racen in een Porsche en een Formule-wagen.


’s Ochtends om een uurtje of tien werd iedereen verwacht bij de ontvangstruime van Bleekemolen Race Experience. De presentatie van het spel begon pas rond een uurtje of elf en in de tussentijd kon iedereen zich volproppen met de lekkere croissants en chocoladebroodjes. Er stonden ook een stuk of vijf Xbox-consoles met DTM3 en een stuk of twintig PS2-consoles. Op de meeste consoles waren alle circuits en wagens unlocked zodat je het spel goed aan de tand kon voelen. Het was ook gelijk een goede mogelijkheid om het ciruit van Zandvoort beter te leren kennen voor later op de middag.

Tijdens de presentatie werd uitgelegd hoeveel wagens er in het spel zitten, wie de doelgroep is en hoe het spel in elkaar zit. Het spel DTM3 is ongeveer twee keer zo groot als DTM2; er zitten 70 verschillende klasses auto’s in en bijna 100 circuits. Ook is het rally-gedeelte verbeterd, de story-mode iets aangepast en de AI is stukken beter. Maar hoe het spel precies in elkaar steekt en hoe het speelt kun je binnenkort lezen in de review op FOK!games.

Na de presentatie had FOK!games een kort gesprek met Sam Codier, de marketing-man van Codemasters UK. Hij wist ons te vertellen dat DTM3 ontworpen is voor de consoles en de PC, maar dat er geen concessies zijn gedaan vanwege de minder krachtige consoles. Op de PC zal het er zeker beter uitzien, maar de physics en de AI zijn in beide versies precies gelijk. Op dit moment is Microsoft ook bezig met de emulatie-programma’s voor de Xbox 360 en waarin ook een spectator-mode toegevoegd worden; net zoals in Project Gotham Racing 3. Op de vraag hoe realistisch de DTM-series is vertelde hij dat een V8-coureur uit Australië het spel heeft gebruikt om een circuit te verkennen en gelijk daarna de echte race heeft gewonnen. Tijdens de race in DTM vond de coureur de auto niet lekker rijden en hij dook de instellingen in van de auto. Na een paar aanpassingen vond hij dat de auto veel beter reed en zei dat dit overeen kwam met de echte auto.

Rond een uurtje of half één was het tijd voor een overheerlijke lunch en daarna kwam de oude Bleekemolen zelf uitleggen wat we die middag gingen doen. Na een verhaaltje over zijn Formule 1-avontuur en het feit dat Ecclestone twintig miljoen euro van Zandvoort vraagt om een F1-Grand Prix te organiseren ging hij over tot de orde van de dag. We mochten gaan racen in een Porsche en een Formule-wagen. Bij beide wagens was het de bedoeling dat je achter een volgwagen bleef rijden en niemand inhaalde. Het probleem alleen is dat de eerste wagen niet heel erg snel gaat om de rest van de wagens in de gaten te houden. Ik mocht als eerste in een Porsche rijden en kon in de eerste wagen na de volgwagen plaats nemen. Na een korte uitleg hoe alles werkt, gewoon hetzelfde als een normale wagen, reden we weg richting het circuit. Gelukkig liet ik hem niet afslaan en ging alles prima. Het moment dat je het gaspedaal echt indrukt krijg je het gevoel alsof je wordt gelanceerd, want de Porsche heeft 325 Pk in de achterbak liggen. De remmen en de wegligging zijn ook fenomenaal, maar helaas heb ik die niet tot het uiterste kunnen testen. Toch was het echt fantastisch om eens in echte racewagen te rijden en te voelen wat meer dan 300 Pk met een auto doet.

De volgende wagen waarin ik mocht rijden was een Formule-wagen. Na een korte uitleg mochten we ons in de kleine wagens wringen en proberen de riemen om te doen. De Formule-wagens zijn niet heel groot en de iets steviger gebouwde mensen pasten er ook niet in. Het wegrijden ging deze keer iets minder soepel; ik liet hem twee keer afslaan, net als de persoon voor mij. Toen we eenmaal op gang waren gingen we iets harder (of dat gevoel had ik) dan in de Porsches. In een Formule-wagen krijg je nog meer het racegevoel mee omdat je laag bij de grond zit en de auto veel lichter is. Je hoeft maar iets te vroeg het gas in te drukken en je staat achterstevoren. Door me iets af te laten zakken kon ik iets harder door de bochten en een heel klein beetje proeven aan onderstuur. Gelukkig niet te veel want voor je het weet sta je met je neus in de muur. De Formule-wagen was het hoogtepunt van de middag omdat je in die wagen echt goed het racegevoel mee krijgt. Deze paar rondjes op het ciruit zijn niet genoeg om het spel te vergelijken met de realiteit, maar het was zeker wel een hele toffe ervaring om 325 Pk te beheersen.