Xbox 360: FOK! interviewt Microsoft

Dirk (Vagere_Hein)
Een anderhalve week voor de lancering van de Xbox 360, hadden we een prettig gesprek met Frank van IJzendoorn, Microsofts marketingmanager van de Home & Entertainment divisie in Nederland. Aan bod kwamen onder meer zaken als marketingstrategieën, de mogelijkheden van de 360, het verschil ten opzichte van de concurrentie en de launch line-up.

Marketing
De Xbox 360 is met een duidelijke marketingstrategie in de markt gezet: hij wordt gefaseerd gepromoot. Men in is Nederland in oktober met de marketingcampagne begonnen met het X05-event in Amsterdam, waar de 360 gepresenteerd is aan de Europese pers. Vervolgens is de pre-order campagne opgezet, waarbij er enkele duizenden units via speciale reserveringspakketten vooraf beschikbaar beschikbaar waren en in november konden prijswinnaars en pers in een appartement in Amsterdam een aantal Microsoft games spelen. In deze aktie is samengewerkt met Coca Cola. Opvallend is dat bedrijven als Microsoft (wat betreft het merk Xbox) tegenwoordig veel benaderd worden door bedrijven uit een compleet andere sector. Dit, omdat het hippe en aansprekende imago van het ene merk als ideaal vehikel gezien wordt om het andere merk te promoten bij een doelgroep. De Citroënreclame waarin een klein meisje een vergelijking trekt met de prijs van de Xbox 360 spreekt wat dat betreft boekdelen. Microsoft heeft een duidelijk verschil gemaakt tussen de periode voor de lancering en de lancering en de periode daarna. De grootscheepse campagnes naar het grote publiek stonden gepland rond het tijdstip van de lancering en daarna, terwijl de promoties daarvoor gericht waren op de doelgroep die sowieso geïnteresseerd is in games en consoles en die de hype via de gamespers mee zou krijgen.

Over doelgroepen gesproken: het klassieke onderscheid tussen hardcore gamers en casual gamers is volgens Microsoft veel minder duidelijk aanwezig. Lifestyle is het sleutelwoord. Dit betekent dat games ontwikkeld en gemarket worden met de levensstijl van de klant in het achterhoofd. Snowboardgames worden bijvoorbeeld gericht op mensen die zich jong voelen. Dit dus los van leeftijd, geslacht, cultuur, land, et cetera. Dit weerspiegelt zich bijvoorbeeld ook in het feit dat Microsoft op dance events aanwezig is om de Xbox 360 te promoten.

Gedurende 2006 zal Microsoft zich meer op een algemener publiek gaan richten in de marketing. Microsoft is bijvoorbeeld een official licensed sponsor van het WK2006. Het zal het eerste WK zijn dat in high definition television uitgezonden zal worden en net zoals Philips zich in zal gaan zetten om met het WK zo veel mogelijk HDTV’s in de huiskamer te krijgen, gaf Microsoft ook aan dat dit een van de gebieden is waar het in 2006 specifiek iets mee gaat doen. Daarnaast zal het de komende tijd periodiek nieuwe zaken aankondigen om de aandacht voor de Xbox 360 vast te houden.

De launch line-up
Met de launch line-up heeft men geprobeerd om enerzijds de grote massa aan te spreken door een breed scala aan 3rd party games aan te bieden, zoals de EA-titels, en anderzijds probeert men de de fanatiekere gamer met titels als Kameo, Perfect Dark en Oblivion te trekken. Met de release van Kameo, Perfect Dark Zero en Project Gotham Racing 3 bij de launch en Oblivion in januari, denkt men dat er de komende tijd voldoende interessante titels zullen zijn.