The Sims 3: Een blik in de toekomst

Danny

We zijn nog maar amper bekomen van de release van The Sims 2 of de wensen voor een derde deel komen alweer naar boven borrelen. In deze special filosoferen we over een derde deel, hoe deze eruit zou moeten gaan zien en welke mogelijkheden het spel zou moeten bevatten.
Als er een derde deel komt zijn we minimaal weer een jaar of vijf verder, en dus laten we onze fantasie de vrije loop.

Games.fok.nl leidt je mee naar de toekomst. Ga je mee ?

Eind septermber 2004 kwam The Sims 2 uit voor de PC. Het spel gooide over heel de wereld hoge ogen en de community die zich achter The Sims 2 schaarde was nog vele malen groter dan die van The Sims 1.

Inmiddels zijn we vijf jaar verder en is op 20 september 2009 het derde deel in deze saga uitgekomen, wederom na veel wachten en een uitstel van bijna een jaar.

Was het het wachten waard ? Dat is eigenlijk de vraag die we onszelf allemaal stellen. Wij namen het spel onder de loep en onderwierpen het aan een grondige inspectie. In hoeverre kan Maxis haar beloftes waarmaken en hoe groot is de sprong voorwaarts nou echt geworden ?
We zetten eerst de nieuwe features op een rijtje.

Buurten
De buurten zijn compleet onder handen genomen. Niet alleen hoef je niet langer laadtijden te verwachten bij het wisselen van buurten, maar er ZIJN feitelijk geen buurten meer. Alle buurten zijn verzameld in een grotere map, genaamd \'landen\'.
Elk land bestrijkt een gebied van ongeveer 25x het formaat van 1 buurt uit The Sims 2, en het bebouwen ervan is kinderlijk eenvoudig.
Je kunt bouwen in 3d mode, top-view mode of plattegrond mode, en je uiteindelijke ontwerpen kun je uitprinten als heuse bouwtekeningen. Ideaal als je het door jezelf ontworpen Sims 3 huisje door een bouwbedrijf ergens in de polder wil laten neerzetten.


Winkelcentra met enorme parkeerplaatsen, maar ook gezellige buitenwijkjes waar je hutje op mutje zit zijn geen enkel probleem

De grafische kwaliteit is, vergeleken bij The Sims 2, sterk verbeterd. Huizen zien eruit alsof je in plaats van naar je monitor door je raam naar buiten zit te staren, en ook in het bouwen zijn er een heleboel mogelijkheden bijgekomen.


Bouwen
Zoals gezegd kun je bouwen in 3d modus, topdown modus en plattegrondmodus. De 3d modus vond ik persoonlijk het fijnst werken, maar voor bv architecten zou de plattegrondmodus een prima alternatief zijn.
Naast alle gebruikelijke opties is het nu mogelijk ronde muren te maken, maar ook opritten, drempels etc. Voorwerpen kun je in principe overal neerzetten, maar houd er rekening mee dat een stoel op wieltjes op een oprit uit zichzelf omlaag rolt en aardig wat schade kan veroorzaken aan de auto van de buren.


Danny gets creative


Buurten zijn continu bedrijvig...

De limiet voor het aantal verdiepingen is verhoogd naar acht, waardoor je prima bv een hotel zou kunnen bouwen op een openbaar kavel.
Ook halve muren behoren tot de nieuwe mogelijkheden, en liften en roltrappen zitten standaard in het spel meegeleverd.


Kopen
Op het eerste gezicht is hier weinig veranderd, behalve dan het gigantische aantal megeleverde objecten. Eén van de vier (!) dvd\'s die het spel bestrijkt bestaat uit objecten en skins. Ook met een nog opstartende community meer dan voldoende om je een paar maanden zoet te houden dus.


Het pc-hoekje in een van de slaapkamers. Let ook op het schuine dakje waartegen een wegenkaart is geplakt...

Onder de nieuwe objecten behoren onder meer hoekbanken en slaapbanken, maar ook grotere zaken als auto\'s, motoren, fietsen en boten (waarover verderop meer).