Interview: Saga

Joost Melis (Pink_Floyd)
Met dank aan Ariaan Siezen en Frans Hol voor het interview!

Het zijn spannende tijden voor de Canadese prog-rockers Saga. Ze zijn zojuist aan hun tour begonnen met de nieuwe leadzanger Rob Moratti. Het oude boegbeeld van de band Michael Sadler heeft na 30 jaar besloten om solo verder te gaan. Aan de vooravond van hun derde optreden op 18 april, het eerste in Nederland, spreken wij met gitarist Ian Crichton.

Saga

Ian, kun je ons wat vertellen over Rob, jullie nieuwe leadzanger? Waar komt hij vandaan en hoe past hij binnen de band?

Toen Michael te kennen gaf dat hij wilde stoppen was dat natuurlijk even schrikken, maar we hebben vrijwel direct besloten dat we als band verder wilden en moesten dus op zoek naar een nieuwe zanger. We hebben aanvankelijk via internet mensen opgeroepen om auditie te doen door het insturen van opnamen van henzelf. Hierop zijn ongeveer 40 reacties gekomen, waarvan sommige erg grappig. De meer serieuze inzendingen kwamen echter via contacten die wij zelf al hadden binnen de muziekwereld. We hebben uiteindelijk een aantal kandidaten op auditie laten komen, die eigenlijk allemaal goed waren, maar Rob stak er toch duidelijk bovenuit. Rob is 44, komt uit Toronto en zit al z’n hele leven in de muziek. Hij heeft vier solo albums gemaakt en vervolgens vier albums als leadzanger van de Canadese band Final Frontier, maar hij is nooit echt doorgebroken. Hij heeft ook nog niet eerder getoerd, maar hij doet het geweldig on stage: hij blijft zichzelf en concentreert zich op het zingen. Bovendien is het gewoon een leuke vent en past hij heel goed bij de rest van de band.

Zijn jullie bewust op zoek gegaan naar een ander type zanger dan Michael of hebben jullie geprobeerd om iemand te vinden met een zelfde soort stem?

We hebben nadrukkelijk niet geprobeerd om Michael te vervangen, maar hebben het moment juist aangegrepen om onze sound te verfrissen en daar past Rob uitstekend bij. Mijn idee was om een geheel nieuwe band neer te zetten.

Hoe heeft Rob jullie muzikale stijl en het creatieve proces binnen de band beïnvloed?

Zowel Jim Gilmour (toetsenist) als ik schrijven onafhankelijk van elkaar stukken muziek, vervolgens gaan we bij elkaar zitten - we wonen bij elkaar in de buurt - en kijken we wat we kunnen gebruiken voor nieuwe songs. In deze fase van het proces komt mijn broer Jim (bassist) over uit Californië voor het maken van de arrangementen, daar is hij heel goed in. Hij is als geen ander in staat om de juiste stukken aan elkaar te smeden tot een solide Saga song. Rob ontwikkelt onafhankelijk van ons ideeën voor melodie en tekst. Die werkt hij uit in zijn eigen studio in zijn kelder en laat ze tussendoor aan ons horen. Dat is heel anders dan in de tijd met Mike.

Hoe was het dan anders met Michael?

In de 30 jaar dat we samengewerkt hebben, heb ik nooit een zangpartij gehoord voordat de arrangementen klaar waren. Michael voegde zang en teksten pas toe als het muzikale gedeelte klaar was. Dat was soms jammer, want misschien had ik bepaalde solo’s anders kunnen doen als ik had geweten hoe de zangpartij zou klinken. Rob levert zijn werk al aan op het moment dat we nog met de compositie bezig zijn, zodat het proces van schrijven en herschrijven heel dynamisch wordt. Bovendien is Rob een heel goede arrangeur, dus ook op dat gebied heeft hij bijgedragen aan onze nieuwe sound.

Ian Crichton


Hoe lang zijn jullie bezig geweest met het nieuwe album?

We zijn afgelopen zomer begonnen met het nieuwe album. Toen we klaar waren om alle ideeën bij elkaar te brengen en er iets moois van te maken, hebben we ons in december teruggetrokken op een bijzondere locatie, een huisje met uitzicht over een prachtig bevroren meer in Orillia, Ontario, waar we samen de arrangementen hebben uitgewerkt. Dat werkte zo goed dat we na twee weken zo goed als klaar waren met het schrijven van het album.

Jullie nieuwe album heet The Human Condition. Is het een concept album, in die zin dat er een verhaal wordt verteld?

Nee, niet echt. De diverse songteksten gaan over allerlei aspecten van het mens-zijn, inspelend op hoe wereld er tegenwoordig bij staat. Overigens zonder zwaar op de hand te worden, er zitten ook teksten bij die luchtig zijn.

Is er nog wel brood te verdienen voor een band als Saga in dit tijdperk van internet en downloaden?

Alles is veranderd. Er gaan veel meer Saga albums van hand tot hand dan we daadwerkelijk verkopen, dat weten we zeker. Daar is weinig aan te doen. Het antwoord is: om tegenwoordig geld te verdienen moet je optreden. Misschien ben ik een dromer, maar ik denk dat we met Rob in de gelederen een hit-album kunnen scoren.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

We zijn nog bezig met het plannen van optredens aansluitend op deze tour. We hebben onder andere optredens op festivals in Boekarest en Sofia op het programma staan, samen met Queensrÿche en Limp Bizkit (28-29 juni). Verder proberen we om een reeks optredens in Amerika te regelen. Voor de wat verdere toekomst kan ik haast niet wachten tot we weer thuis zijn om meteen te beginnen aan het volgende album. We zitten nu al vol met ideeën.

Hebben jullie nog dromen en ambities? Nog 30 jaar erbij?

Nou, voor de gein roepen we dat wel eens, maar dat is natuurlijk niet realistisch. Maar we willen zeker nog een aantal jaren doorgaan. Met Rob erbij hopen we in de toekomst een breder en groter publiek te trekken. Misschien dat we in deze samenstelling en met de nieuwe sound ook jongeren weten te bereiken.


Het concert dat de band na afloop van het interview in Uden gaf was geweldig, de nieuwe formatie staat als een huis. Er werden diverse nummers van het nieuwe album gespeeld die allen klonken als een klok, met een sound die duidelijk steviger is die van voorgaande jaren. Rob heeft met zijn performance een waardige entree gemaakt in de band.