Pete Browngardt over Looney Tunes: 'Deze personages zijn tijdloos'

De Looney Tunes zijn tijdloos. Nog voor de Tweede Wereldoorlog werden de korte animaties al vertoond in bioscopen en bijna 100 jaar later zijn deze bonte personages nog steeds niet van onze schermen weg te denken. We spraken onlangs met Pete Browngardt, uitvoerend producent van Looney Tunes Cartoons, die graag vertelt over de ongelimiteerde houdbaarheidsdatum van deze opvallende wezentjes.

De passie voor animatie begon al op hele jonge leeftijd: "Ik had een oudere broer die heel erg bezig was met klassieke shorts en de klassieke animatie. Als kind dacht ik dat de animaties echt waren en toen ik erachter kwam dat ze niet echt waren, maar dat er wel een carrièremogelijkheid lag was ik verkocht. Ik tekende altijd en met behulp van bepaalde boeken die je als kind kon gebruiken om bepaalde figuren te leren tekenen werd ik er ook steeds beter in. Daarnaast hielp mijn familie me door in amateurvorm een kleine animatiestudio te bouwen op mijn bureau waar ik korte filmpjes kon maken toen ik acht jaar was, met mijn Super 8-camera. Het feit dat ik mijn tekeningen tot leven kon laten komen heeft ervoor gezorgd dat ik nooit meer ben gestopt."

Maar hoe ga je van negentienjarige animator naar uitvoerend producent? "Elf jaar voordat ik naar Warner Bros. Animation overging had ik twee animatieseries gemaakt. Een daarvan was Uncle Grandpa, die langzamerhand op zijn einde begon te komen. Ik keek dus voorzichtig om mij heen wat ik erna kon gaan doen en toen ben ik een keer gaan lunchen met een executive van Warner Bros. Zij wilde peilen of ik geïnteresseerd was in een bepaald project. Dat bleek helaas niet zo te zijn, maar ik heb in dat gesprek wel mijn liefde voor de klassieke Looney Tunes genoemd. Even later werd ik gebeld om contact op te nemen met Sam Register, de directeur van Warner Bros. Animation. Daar moest ik uitleggen wat ik graag wilde gaan doen met de personages. Dat beviel ze wel, we kregen binnen drie maanden groen licht en zo zitten we weer hier!"

De eerste korte Looney Tunes afleveringen verschenen dus al in 1930 in de bioscopen en dan is het een uitdaging om zulke personages fris te houden: "Mijn filosofie is dat als je te hard probeert om origineel te zijn, je dat nooit gaat lukken. Elk mens is creatief omdat we allemaal uniek zijn, je moet alleen zorgen dat je je eigen natuurlijke krachten erin brengt. Dat is ook wat ik tegen de crew zei toen we begonnen."

En in deze nieuwe afleveringen is genoeg te beleven, ook voor de moderne kijker: "We hebben wat obscure personages teruggebracht die al heel lang niet meer verschenen zijn in de shorts sinds de jaren 40, maar we plaatsen ook op z'n tijd de bekende personages in moderne situaties. Bugs Bunny moet bijvoorbeeld omgaan met een zelfbesturende auto die wordt overgenomen door The Gremlin. Daffy die het moet opnemen tegen een op hol geslagen kopieerapparaat komt ook voorbij. Het was onwijs leuk om dat soort situaties te bedenken en op beeld te brengen."

En het moderniseren van materiaal stuit ook wel eens op kritiek: "Mensen waren zeker kritisch in het begin en dat was ik zelf ook. We wagen ons aan het hoogtepunt uit de geschiedenis op het gebied van geanimeerde comedy en ik nam me dan ook voor dat we nooit écht dat niveau zouden kunnen bereiken. Niet omdat we het niet aan zouden kunnen, maar meer omdat de bedenkers in de jaren 40 meerdere decennia hadden om de personages uit te werken en het toen ook nog echt nieuw was.; het was nog nooit eerder vertoond op die schaal en van dat niveau. Wat ik wel altijd heb geprobeerd vanaf het begin is om een goed team bij elkaar te brengen met mensen waar ik zeker van zou kunnen zijn dat ze hun beste beentje voor zetten om dit tot een mooie serie te brengen."

Er werd dus met veel respect omgegaan met het bronmateriaal: "Tijdens het creatieve proces hadden we elke klassieke Looney Tunes-short klaar staan op onze server om naar voren te halen. Dat materiaal werd door ons gebruikt om de succesformule te kraken, maar ook om zelf te studeren en te leren van wat er in het verleden al gemaakt is. Dat stopte niet bij simpel kijken naar de grappen, maar dat ging tot het analyseren van de "pairing" van personages. We hebben niet plotseling personages bij elkaar gebracht die in het verleden ook nooit met elkaar te maken hadden, dat is simpelweg niet logisch. Een figuur als Yosemite Sam valt niet met iedereen samen te schrijven in een scène. Zo deden we uiteindelijk ook niet af aan de comedy."

En gekke verhaallijnen? Die zijn er altijd: "We hebben inmiddels meer dan 200 van deze shorts gemaakt en daardoor al een hoop terrein verkend, maar als ik nog meer ruimte zou krijgen zou ik graag willen onderzoeken of ik verder kan gaan waar Chuck Jones mee bezig was in de jaren 50 toen hij Daffy en Bugs samenbracht. We hebben die twee in onze reeksen nooit bij elkaar gebracht, maar dat zou zeker nog een aantal interessante verhaallijnen op kunnen leveren."

Alle personages komen binnenkort ook weer op het grote doek, in Space Jam: "Ik kan me nog goed herinneren dat ik de film zag. Toentertijd consumeerde ik echt alle animatie die er was en die op het grote doek of op mijn tv werd gebracht, van de Disneyfilms tot aan Ren & Stimpy. Het was fantastisch om de Looney Tunes-personages volledig geanimeerd op een groot scherm te zien met een groot budget. Laatst heb ik mijn kinderen voor het eerst de film laten zien om ze voor te bereiden op Space Jam: A New Legacy."

En de toekomst voor deze personages? "Looney Tunes zal er over vijftig jaar nog steeds zijn en nog steeds bekeken worden. Ik heb het gevoel dat deze figuren zo'n bepaalde rol innemen in onze cultuur. Ze staan voor universeel genieten van animatie en dat zal nooit ophouden."

Nieuwe afleveringen van Looney Tunes zijn vanaf vandaag te bekijken via Boomerang