[Update] Disco Elysium: The Final Cut is niet af

Update (8 april): Inmiddels is patch 1.2 uitgekomen op de PS5 (nog niet op PS4 en pc). De patch lijkt de ontbrekende ingesproken stemmen en een aantal save bugs te fixen. Helaas zijn nog een aantal van de grote bugs die belangrijke quests onmogelijk maken nog altijd aanwezig. Mijn advies blijft hetzelfde: haal of begin voorlopig niet aan deze game. Wellicht dat patch 1.3 de game vrij stabiel maakt, maar vermoedelijk heeft de game nog een paar weken nodig.

Disco Elysium: The Final Cut is op 30 maart uitgekomen. Ontwikkelaar ZA/UM hield lang vast aan een releasedatum in maart en het is ze op het laatste moment gelukt om de game toch uit te brengen. Wij hebben onze recensie-exemplaar op de dag van de release ontvangen en al heel snel werd iets duidelijk: deze game is veel te vroeg uit de oven gehaald.

Disco Elysium was volgens velen een meesterwerk. De detective-game waarin je alle problemen die te tegenkomt oplost aan de hand van extreem uitgebreide dialoogbomen was vorig jaar een grote cult-hit. The Final Cut is een nieuwe uitgave die dat nog maar eens zou moeten onderstrepen. Deze nieuwe versie voegt voice acting toe (een knappe prestatie, vanwege de enorme hoeveelheid tekst). Verder is er nieuwe content en ZA/UM heeft ook een PS4/PS5-port gemaakt. Ik speel de game zelf op PS5, maar de problemen waar het in dit artikel over gaat zijn volgens veel spelers aanwezig in alle versies.

Ik ben vol goede moed het spel op de releasedag begonnen. Ik koos voor 'new game' en las de filosofische openingszin van de game. Vervolgens verscheen 'Begin (X)' in beeld. Daar ging het gelijk mis. X deed niets en ook andere knoppen boden geen soelaas. Het is geen goed teken als een game al zo snel vastloopt, maar één keer resetten is geen probleem. Helaas ging de tweede poging exact hetzelfde. Op de derde poging kwam ik iets verder, maar het liep alsnog vast bij de eerste keuze die ik mocht maken. Bij de vierde keer opnieuw beginnen kon ik eindelijk het spel normaal verder spelen. Geen veelbelovend begin, om me maar zachtjes uit te drukken.

Ik heb daarna de game een paar uurtjes kunnen spelen. Toegegeven, ik ben zeker onder de indruk van wat ik heb gezien. De dialogen zijn uitstekend, de personages zijn sterk en de game ademt veel sfeer. Qua content is er heel weinig mis, maar het zijn de bugs die roet in het eten gooien. Het spel liep niet weer helemaal vast, maar ik had last van tig andere kleine dingen. Soms houdt de voice-acting er plotseling mee op bijvoorbeeld. Of bepaalde items verdwijnen even uit je inventory. Ik kreeg ook een keer een nieuwe skill, maar blijkbaar ging er iets mis want ik kon het niet op mijn personage zetten en de 'save game'-functie was plotseling verdwenen, waardoor ik terug moest naar een eerdere save.

Disco Elysium is sowieso ongepolijst op de PS5. Vooral de besturing is behoorlijk matig. Het voelt heel stroef aan en je moet vaak meerdere keren op items klikken voordat de interactie werkt. Het is ZA/UM niet gelukt om de keyboard & mouse-controls op natuurlijke wijze naar de controller te vertalen. De game is qua controls zeker niet onspeelbaar, maar het is teleurstellend dat het niet simpelweg beter werkt. The Final Cut heeft tevens relatief lange laadtijden en lijkt dus geen gebruik te maken van de snelle SSD in de PS5.

Ik heb daarna Disco Elysium een paar dagen laten liggen, in de hoop dat er snel een patch zou komen. Ondertussen las is online impressies van mensen die verder met het spel waren gekomen. Helaas waren dat veelal verhalen van nog veel meer bugs. Sommige mensen kunnen niet verder komen omdat een interactie met een verhaalobject stuk is. Bij andere spelers zijn hun save files corrupte gegevens geworden waardoor ze helemaal opnieuw moeten beginnen. Veel spelers zijn boos en dat is heel goed te begrijpen.

Normaal gesproken was ik ondanks alle problemen verder met het spel gegaan. Ik had dan de recensie geschreven en Disco Elysium een relatief laag cijfer gegeven vanwege alle problemen. Het is ironisch (en eigenlijk onacceptabel) dat er nog flink aan 'The Final Cut' gesleuteld moet worden. Toch heb ik besloten om ZA/UM de kans te geven om deze versie te fixen. De content die ik heb mogen ervaren was fantastisch en ik wil graag dit spel ervaren zonder al die technische problemen. Daarom stel ik de review bij wijze van uitzondering nog even uit. Patch 1.2 zou volgens ZA/UM vandaag uit moeten komen en in ieder geval een groot deel van de gamebreaking bugs moeten verwijderen. Verder zou het de controllerbesturing moeten verbeteren.

Ik vermoed helaas dat patch 1.2 niet voldoende zal zijn. ZA/UM heeft ook al op hun discord aangekondigd te zijn begonnen aan patch 1.3. Het duurt dus waarschijnlijk nog even voordat Disco Elysium: The Final Cut echt gepolijst aanvoelt. Het is schandalig dat mensen die het spel bij de release hebben gekocht in een soort verkapte 'Early Access' testfase zijn gekomen. Ik kan daarom op dit moment de nieuwe versie van Disco Elysium totaal niet aanraden.