Vijf tips voor FOK!kers op het IFFR

Vanwege de aanhoudende coronapandemie wordt het onmogelijk om met veel mensen in een bioscoopzaal te genieten van een mooie festivalfilm. We hoeven het International Film Festival Rotterdam gelukkig niet te missen, want het festival gaat digitaal! Wij lichten vijf films die het programma rijk is uit waarvan we zeker weten dat ze uiterst geschikt zijn voor FOK!kers.

Sexual Drive, geregisseerd door Yoshida Kota (2021). Japan, 70 min.

Japans drieluik over seks, eten als afrodisiacum en al dan niet verwrongen seksualiteit. Hoewel Sexual Drive geen expliciete seksscènes bevat, is het beslist een erotische film. Yoshida Kota laat zintuiglijke close-ups zien van vrouwen die à la de Japanse klassieker Tampopo (1985) verlekkerd en steeds verhitter hun favoriete voedsel verorberen. De film beleeft haar wereldpremière op het IFFR. 


El perro que no calla, geregisseerd door Ana Katz (2020). Argentinië, 73 min.

Dertiger Sebastian hopt lijdzaam van baan naar baan in dit tragikomische verhaal, dat per scène een sprong vooruit maakt in de tijd. Terwijl hoofdrolspeler Daniel Katz het ongemak mooi invoelbaar maakt, houdt deze zwart-witfilm een aangename balans vast tussen ingevoeld drama en licht absurdisme. De film beleeft haar Europese première op het IFFR.


The Last Farmer, geregisseerd door M. Manikandan (2021). India, 120 min.

Eigenzinnig Indiaas drama vol droogkomische, kafkaëske elementen en sprookjesachtige levenslessen over de bejaarde, laatst overgebleven boer in een afgelegen Indiaas dorpje. Niemand beseft het belang van zijn traditionele landbouwkennis, tot hij onschuldig gevangen wordt gezet, er een lange periode van droogte aanbreekt en de goden een offer eisen. De film beleeft haar internationale première op het IFFR.

Quo vadis, Aida? , geregisseerd door Jasmilla Zbanic (2020). Bosnië & Herzegovina, 101 min.

"Don't shoot the piano player" waren de bekende woorden van Dutchbat-commandant Thom Karremans voordat hij in 1995 het glas hief met de Servische generaal Ratko Mladić. Kort daarna begon het leger van Mladić aan een genocide onder de moslimenclave in Srebrenica die meer dan zevenduizend slachtoffers eiste. Dit aangrijpende en hoognodige drama ontleedt op nauwkeurige wijze hoe dit conflict van kwaad tot erger ging. In haar eerdere films onderzocht ´banić de blijvende invloed van de genocide op het hedendaagse Bosnië en Herzegovina. Nu brengt ze de gebeurtenissen voor het eerst nadrukkelijk in beeld. Ze volgt het fictieve personage Aida, een tolk op de Nederlandse VN-basis in Srebrenica, die zich verscheurd voelt. Ze moet de Nederlandse bevelen vertalen voor de lokale bevolking, maar verliest het vertrouwen dat de VN-soldaten in staat zijn om deze oorlogssituatie te de-escaleren.

Riders of Justice, geregisseerd door Anders Thomas Jensen (2020). Denemarken, 116 min. 

De film begint met een serie trieste gebeurtenissen: een gestolen fiets, ontslag, een treinongeluk. Toeval of een causale keten? Data-analist Otto  duikt in de materie, geholpen door zijn excentrieke collega Lennart en hun nog zonderlinger maat Emmenthaler. Samen met beroepsmilitair Markus (Mads Mikkelsen), die zijn vrouw verloor bij het treinongeluk, ontpoppen de mannen zich tot engelen der wrake. Riders of Justice is de openingsfilm van het IFFR.


Zit er iets voor je tussen? Het hele programma is hier te bekijken. Dit is enigszins compacter dan normaal, vanwege een tweede deel van het programma in juni (dit allemaal vanwege corona). Houd FOK! in de gaten voor meer tips rondom het programma.