[Interview] Destiny 2: Beyond Light brengt de grootste veranderingen vele jaren

Destiny 2: Beyond Light brengt de MMO looter shooter van Bungie naar een volgende fase. Het is namelijk niet enkel een grote uitbreiding, maar bepaalde kernelementen van het spel worden op 10 november permanent aangepast. FOK!games sprak met Poria Torkan, executive producer bij Bungie, over de nieuwe content in Beyond Light, de controversiële wijzigingen aan het spel en de toekomst van Destiny.

In Beyond Light zijn de piramide-schepen eindelijk aangekomen. Dat zegt je misschien weinig als je helemaal niets van de lore van Destiny weet, maar dit is een evenement waar fans al sinds de eerste Destiny op wachten. De piramide-schepen zijn namelijk onderdeel van The Darkness, de tegenhanger van The Traveller (de witte planeet die de Guardians hebben gecreëerd).

The Darkness brengt een eigen kracht met zich mee: stasis. Dit is een nieuw ijzig element binnen de game. De Guardians reizen in deze uitbreiding af naar Europa, een van de manen van Jupiter, en komen daar in contact met The Darkness. Hiermee speel je de nieuwe subklasse vrij. “We zijn heel enthousiast over stasis en we verwachten dat het de boel gaat opschudden”, aldus Torkan. Op de vraag of het team zich zorgen maakt over de balans in de game reageert hij realistisch: “We hebben intern deze nieuwe power uitgebreid getest, maar we verwachten dat de Destiny community zoals altijd dingen gaat vinden waar we niet op hebben geanticipeerd. Stasis voegt allerlei nieuwe interacties en effecten toe aan de game en we kunnen niet wachten om te zien wat spelers ermee gaan doen.”

Wij waren nieuwsgierig over hoe groot deze uitbreiding precies is. Torkan: “Beyond Light is gigantisch, veel groter dan Shadowkeep bijvoorbeeld. Beyond Light is ook slechts het begin van iets nieuws. Sinds we in 2019 onafhankelijk zijn geworden proberen we de verhalen in de game over een langere termijn te vertellen. Season of the Hunt, dat tegelijk van start gaat, introduceert in de loop der tijd nieuwe narratieve elementen. Die elementen lopen over naar het volgende seizoen en dat culmineert weer in de volgende uitbreiding.”

Een van de meest controversiële veranderingen van de afgelopen tijd is iets dat door zowel fans en Bungie zelf ‘sunsetting’ wordt genoemd. Legendarische wapens en armor worden sinds een paar seizoenen gebonden aan een power cap. Dat betekent simpelweg dat ze op gegeven moment niet meer bruikbaar zijn voor endgame content. “We houden van de vele verschillende wapens in Destiny 2. We begrijpen ook dat fans ontzettend gepassioneerd zijn over hun favoriete wapens. Echter, het feit dat spelers voor altijd hun wapens mogen houden creëert allerlei problemen voor ons en voor de game. Power creep en verminderde motivatie om nieuwe wapens te verdienen bijvoorbeeld ”, aldus Torkan. “Wij geloven dat we met dit systeem ruimte creëren voor nieuwe wapens. We kunnen ook makkelijker vaker meer interessante en creatieve gear in het spel zetten”.

In Beyond Light strekt sunsetting nog een stuk verder. Dit keer verdwijnen er namelijk ook vier planeten en alle quests die daar aan verbonden zijn uit het spel. Dit is niet permanent, de oude planeten gaan per seizoen rouleren en komen ververst terug. Torkan legt uit waarom dit nodig is: “De game was door alle content heel erg opgezwollen. Bepaalde content werd inmiddels door minder dan 1% van de spelers gespeeld, maar nam veel ruimte in. Oude content heeft ook effect op patches en hoe we nieuwe vaardigheden balanceren. We moesten op een gegeven moment beslissen tussen echt nieuwe coole shit maken of de belastende oude content blijven dragen. Wij hebben gekozen om Destiny weer meer soepel te maken.” De game geeft een narratieve verantwoording voor het verdwijnen van de vier planeten. The Darkness is er uiteraard verantwoordelijk voor.

Een van de leukste MMO-achtige elementen in Destiny 2 is de manier waarop de locaties in de game kunnen veranderen. The Dreaming City bijvoorbeeld, uit de Forsaken uitbreiding, zit op een cyclus en de stad ziet er om de week iets anders uit. Volgens Torkan is dit een aspect van de game waar ze meer mee willen blijven doen; “We willen levendige en ademende werelden maken. Het is een mooi gereedschap voor ons om spelers een ander gevoel van progressie te geven en we gebruiken het ook om het narratief binnen de game te evolueren. Op dit moment kan ik er niets over zeggen, maar in Beyond Light komt dit element zeker weer terug.”

Torkan is verder heel enthousiast over de manier waarop Beyond Light met nieuwe spelers omgaat. Die beginnen nu namelijk op de Cosmodrome, een locatie op aarde die terugkeert van Destiny 1. “Tot nu toe was het vrij moeilijk om in Destiny 2 te stappen als je het niet eerder had gespeeld. Er was geen goede introductie en spelers werden gelijk overweldigd door allerlei quests en personages. We hebben in de Cosmodrome een nieuwe introductie gecreëerd die veel meer toegankelijk is en spelers de complexe systemen van Destiny stap voor stap laat leren.”  Veteranen kunnen overigens desgewenst de nieuwe tutorials voor de leuk ook doorlopen.

Aan het einde van het interview kon ik het niet laten om te vragen of hij me iets nieuws kon vertellen voor de raid, The Deep Stone Crypt, in Beyond Light. Torkan moest daar gelijk om lachen, “Uhm … de raid is in Europa en wordt gelanceerd op 21 november. Het is voor zes spelers ... sorry, als ik je meer vertel is dit gelijk mijn laatste interview. De Bungie ninja’s luisteren mee.”

Beyond Light is op 10 november uitgekomen voor PS4, Xbox One en pc. De next-gen patch voor PS5 en Xbox Series X|S komt op 8 december uit. Verwacht onze review over ongeveer twee weken, dan hebben we hopelijk de content van deze uitbreiding goed kunnen doorlopen.