Interview Final Fantasy XIV: Patch 5.3

We kregen in april de mogelijkheid vijf vragen per mail te stellen aan het ontwikkelteam van Final Fantasy XIV Online. Patch 5.3 was in de maak en door COVID-19 duurde de release daarvan langer dan gehoopt. Het beantwoorden van de vragen ook, gisteravond kreeg ik de reply.

De community had al tijden gevraagd om veranderingen in het verhaal van het basisspel A Realm Reborn. Dat komt omdat dat gedeelte van het verhaal een eeuwigheid lijkt te duren mocht je snel mee willen doen met de content van de laatste uitbreiding Shadowbringers. Tel daarbij op dat bijvoorbeeld het reizen door alle gebieden te voet moet en je snapt dat het allemaal wel wat sneller mocht worden. Dat is nu met Patch 5.3 gebeurd. Stukken verhaal zijn ingekort. Je kunt nu, om je sneller te verplaatsen, vliegen met de mount die je krijgt als je A Realm Reborn uitspeelt, net als in alle uitbreidingen. Veel was nog niet duidelijk in april toen de interviewvragen moesten worden ingeleverd. Sinds deze week kunnen we het allemaal zelf zien in het gratis te spelen A Realm Reborn. De gratis proefversie bevat alle content van A Realm Reborn en de Heavensward-uitbreiding en er zit geen tijdslimiet op. Naoki Yoshida (Producer en director) en Masayoshi Soken (Sound Director en componist) klommen wat later dan verwacht in de mail om mijn vragen als veteraanspeler te beantwoorden. Vandaar dat er ook een korte uitleg voor de vraag staat, zodat er wat context voor de niet-ingewijden is.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers - Patch 5.3 (Foto: Square Enix)

Context: in Final Fantasy XIV Online zit een Daily Roulette. Als veteraan doe je deze ook. Wat er gebeurt is dat je je inschrijft voor een random dungeon en in ruil daarvoor één keer per dag een bonus krijgt. Op zich is dat systeem prima: ik als veteraan krijg resources die ik kan gebruiken om mijn spullen te upgraden of nieuwe items te kopen, en een nieuwe speler krijgt een daadwerkelijke groep om mee te spelen en er ook van te leren. Win-win dus. Nu zijn er twee verhaaldungeons met acht personen die meer cutscenes zijn dan daadwerkelijk spelen. Je rent rond, doet wat en bam, 10 minuten Netflix-tijd voor de mensen die al bekend zijn met die dungeon. En dan is tien minuten nog de kortste scene. Dus zeven mensen die echt een hele tijd niets kunnen doen, want de scenes zijn niet te skippen, dat zou vervelend zijn voor de nieuwe speler die na zijn filmpjes al een compleet overwonnen dungeon ziet. In het begin zit je nog in de chat wat te kloten maar daar heb ik ook al alle grappen voorbij zien komen, dus de meeste spelers grijpen naar hun mobieltje.

Vraag: een probleem voor elke speler die de dagelijkse Duty Roulette gebruikt: worden de twee hoofdscenario-quests Castrum Meridianum en The Praetorium ingekort? Het verwijderen van de tussenliggende scènes zou een nieuwe speler in de war brengen die het verhaal nog niet kent. Maar door ze te houden zoals ze zijn kijken de ervaren spelers naar Netflix terwijl ze wachten tot de tussenfilmpjes voorbij zijn. Als je die hebt gewijzigd hoe werkt het dan nu?

Naoki Yoshida: ik moet me verontschuldigen maar we hebben deze twee kerkers nog niet aangepast. We zijn van mening dat het met kleine fixes niet op te lossen is en dat het nodig zal zijn om ze volledig opnieuw te maken als kerkers voor 4 spelers of om het Trust-systeem te gebruiken zodat ze solo kunnen worden gedaan met bots. Hoewel we voor deze patch geen budget hebben gereserveerd voor de aanpassingen in deze dungeons zijn we wel van plan er ooit aan te werken. Wacht hier alstublieft nog even op.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers - Patch 5.3 (Foto: Square Enix)


Context: de alliance raid is een optionele raid waarin drie groepen van acht spelers losgaan in een speciaal daarvoor gemaakte dungeon-serie met allerlei bazen die berekend zijn op een volle bezetting. In A Realm Reborn is dat The Crystal Tower. Daar is eigenlijk nooit commentaar op, de meeste spelers rennen daar doorheen, trekken nieuwelingen mee en laten zien hoe de mechanics per boss gaan. De Crystal Tower komt later in het verhaal voor in Shadowbringers, het bleek toch belangrijker dan ooit gedacht. De Crystal Tower was een extraatje, maar is nu met de patch deel van het verhaal en daarom dus ook verplicht geworden om te spelen in A Realm Reborn.

Vraag: in een eerdere livestream verwees je naar wijzigingen in the Alliance Raid Crystal Tower, waarom zijn deze aangepast?

Naoki Yoshida: die beslissing werd genomen op basis van twee punten. Het eerste was dat we het gevoel hadden dat er weinig gelegenheid was om van het verhaal tussen Patch 2.1 en 2.2 te genieten toen we de ARR-quests maakten. Het tweede punt was dat het ervaren van de Crystal Tower-serie zou helpen om het plezier van Shadowbringers te maximaliseren. Ik vond dat het een goede timing was om de Crystal Tower verplicht te maken met Patch 5.3, die als afsluiting van de Shadowbringers-verhaallijn diende.


Context: Final Fantasy XIV heeft wel eens eerder wat samenwerkingen gezocht. Maar de meest opvallende is toch wel met Yoko Taro en Yosuke Saito, bekend van de games Nier en Nier: Automata. Zij hebben de regie om deze optionele verhaallijn en dungeons te bouwen.

Vraag: het tweede deel van de Nier-alliantie zal live gaan met patch 5.3. Het eerste deel was van begin tot eind boordevol actie met ontwijkende raketten, lasers, robotarmen en dergelijke. Ikzelf speel White Mage: en mocht dus vooral zorgen dat iedereen gezond bleef, bedankt voor alle hectiek. Wat kunnen we verwachten van de tweede fase?

Naoki Yoshida: het is niet duidelijk of het iets slechts is of iets om trots op te zijn, maar ... het lijkt erop dat deze FFXIV-raid nog meer als NieR zal spelen. Let goed op de bewegingen, veranderingen en acties van de vijand, in plaats van de castingmeter of gevarengebieden op de grond. Ja, dat klopt, NieR is een actiespel ... de spreuken Benediction en castings van Raise opgezet met Swiftcast zullen waarschijnlijk heel belangrijk worden voor je. Tenminste, als je White Mage zelf lang genoeg leeft...

Final Fantasy XIV: Shadowbringers - Patch 5.3 (Foto: Square Enix)

Context: het is niet alleen vechten in Final Fantasy XIV, je kunt ook resources verzamelen en daarmee craften. Pre-patch bestaan er van elk item dat je kunt craften twee versies: een standaarditem dat je kunt comsumeren/gebruiken en een collectible-variant. Deze wordt gebruikt om in te leveren bij specifieke handelaren voor weer specialere resources.

Vraag: Er zou een wijziging zijn in het collectibles systeem voor de gatherers en crafters onder ons?

Naoki Yoshida: Er zijn geen grote systeemwijzigingen, noch zijn er uitgebreide aanpassingen aan het collectibles-systeem. De veranderingen die zullen worden toegepast, zijn te vinden in de synthese van items zelf. Tot nu toe was er een standaardsynthese van een recept en kon je door een buff overschakelen naar de synthese van collectibles. Dit systeem was echter foutgevoelig. Spelers kunnen bijvoorbeeld van plan zijn geweest om collectibles te maken terwijl ze vergaten de buff toe te passen, of op andere momenten hebben ze misschien standaarditems gewild, maar zijn ze vergeten hun buff weer te verwijderen. Die buff is nu eruit gehaald en door specifieke recepten voor collectibles vervangen.

Final Fantasy XIV - Patch 5.3 Collectibles (Foto: Square Enix)

Context: Sound Director en componist Masayoshi Soken accepteerde het volgende wereldrecord voor "Most Original Pieces of Music in a Video Game". Final Fantasy XIV had op 19 februari 2017 384 tracks. Ondertussen heeft hij het record nog scherper gezet met de uitbreiding Shadowbringers. En hij is een beetje de rebel van het stel, hij is altijd in voor een grap.

Vraag: bedankt voor weer een geweldige soundtrack voor Shadowbringers. Ik luister ernaar als ik thuis werk. Maar ik vroeg me af, met al deze nieuwe gebieden, raids en kerkers, hoe blijf je inspiratie opdoen na zoveel tracks in al die jaren?

Masayoshi Soken: Zodra ik nieuwe vormen van prikkels krijg, komt er geen einde aan de ideeën voor composities die losbarsten. Zelfs in deze tijden van thuiswerken zijn er volop nieuwe prikkels. Ik denk dat we allemaal één-op-één videogesprekken hebben gehad of misschien met een groep van ongeveer drie leden. Ik had echter nog nooit grootschalige onlinevergaderingen gehad met ongeveer 50 of zelfs 100 deelnemende leden. Dat is echt een nieuwe ervaring geweest. Daarbij komt: bij online vergaderingen wordt de bovenste helft van je lichaam op het scherm getoond, maar de onderste helft blijft buiten de camera. Je kunt dus een echte kick krijgen door opzettelijk iets volledig mafs te dragen en vervolgens deel te nemen aan de vergadering!


Patch 5.3 is zoals gezegd deze week uitgebracht en Final Fantasy XIV: A Realm Reborn en de uitbreiding Heavensward zijn gratis te spelen, zonder tijdslimiet. Daardoor kun je meteen spelen met alle voordelen die de nieuwe patch voor deze content brengt. Wil je daarna verder in de betaalde uitbreidingen Stormblood en Shadowbringers dan is daarbij een maandelijks abonnement nodig.