World of Warcraft: Shadowlands alpha - de staat van de nieuwste uitbreiding

3. Mechanics: Terug naar het oude

Shadowlands lijkt voorgoed af te willen rekenen met de pijnpunten die spelers sinds Warlords of Draenor geïrriteerd hebben. Een goed voorbeeld daarvan is de progressie en gear van Battle for Azeroth, waar Blizzard heel veel heeft goed te maken.Veel gehoorde klachten was dat Azerite en de voornaamste vorm van progressie en gear (Azerite armor) niet af was. Blizzard erkende die klachten en kwam met een nieuw systeem in 8.2 – de essences – dat deels de problemen oploste maar niet leidde tot de beloofde creativiteit.

Ook bleef war-en titanforging (waarbij er een kans bestond dat spelers een hoger item level kregen op hun gear) een hardnekkig probleem, wat vervangen werd door corruption: opnieuw bleef het probleem dat hoe goed je character was afhing van kans, en niet van vaardigheid.En wil je eindcontent doen, dan moest je ál die systemen (armor, essence en corruption) ook nog bijhouden en combineren. Door het plakken van pleisters op een systeem dat al problematisch was in de kern werd het een grote warboel.

Daar lijkt verandering in te komen met Shadowlands. “Gear wordt weer gear” zoals game director Ion Hazzikostas zei: Titanforging en corruption gaat de prullenbak in, en al het gear dat je krijgt heeft weer één item level. Dat scheelt een hoop verwarring, maar de toevoeging waar ik het meest over te spreken ben is dat secondary stats (zoals critical strike, mastery, versatility enzovoort) straks zelfs toegevoegd kunnen worden door professions zoals leatherworkers, blacksmiths en tailorers. Hoewel deze niet belangrijk zijn voor de meer casual spelers is dit zeker interessant voor de raiders van heroic en hoger: als gevolg daarvan zijn de producten van deze professions meer in trek tijdens Shadowlands.

Shadowlands1

Ook classes gaan weer flink op de schop. Veel spelers misten de identiteit van hun class in de laatste uitbreiding, en Blizzard komt deze spelers tegemoet met de “unpruning”. De unpruning houdt in dat abilities die verwijderd zijn tijdens eerdere uitbreidingen weer terugkomen in Shadowlands. Paladins krijgen hun auras weer terug, Warlocks krijgen hun curses, en iconische spells zoals anti-magic zone voor death knights komen weer terug. Veel van deze spells zoals de auras en de curses zijn voornamelijk utility en veranderen niks wezenlijks aan hoe een spec speelt, maar toch voelt een class meer compleet met de extra abilities.

Tijdens het spelen van meerdere classes lijkt het erop dat Blizzard ook niet abilities toevoegt omdat het moet: Assassination Rogue, de spec die ik het meest heb gespeeld de afgelopen jaren, heeft als hoogtepunten slechts de terugkeer van shiv, slice and dice en een aantal poisons. Dat is niet veel, maar het past bij het simpele karakter van de spec. Een andere spec die als winnaar uit de bus komt bij de unpruning is elemental shaman: de terugkeer van maelstrom naar mana als resource is geweldig voor de speelbaarheid van de spec. 

Shadowlands2

Over afrekenen gesproken: Blizzard lijkt ook te willen afrekenen met het idee dat er niet geluisterd wordt naar het commentaar van spelers wat betreft class design. Fire mages kregen al snel phoenix flames als spell toen spelers aangeven die ability terug te willen hebben, en ook hebben warlocks nu een interrupt met de axe toss van de felguard.

Niet alle unpruning is even geslaagd. Het meest schrijnende voorbeeld is Shadow Priest, dat nog steeds grote problemen heeft na het verdwijnen van hun artefact in Legion. Blizzard heeft gezegd dat alle class design klaar is, dus de kans is klein dat er nog grote veranderingen komen voor die spec. En zelfs met de verandering van axe toss heeft warlock heeft nog steeds grote problemen met de tijd die het kost om hun pets op te roepen: met name demonology warlock lijdt daaronder. Er wordt dus aan de ene kant door het ontwikkelteam genoeg gedaan, maar ook lijkt sommige feedback aan dovemansoren gericht.