World of Warcraft: Shadowlands alpha - de staat van de nieuwste uitbreiding

2. De zones en leveling: variatie en stroomlijnen

Shadowlands neemt ons mee door vier zones terwijl we levellen naar cap: Bastion, Maldraxxus, Ardenweald en Revendreth. Ik heb door alle vier de zones geleveled en ze zien er allemaal fantastisch uit, waarbij duidelijk de lijn van Battle for Azeroth wordt vastgehouden: genoeg te doen, maar ook “lege” stukken tussendoor waar je je kan vergapen aan het landschap. Een verbetering is nu de onderscheiding tussen hoofd-en sidequests, waarbij de hoofdquests een schild als achtergrond krijgen. Ideaal voor mensen die zo snel mogelijk naar cap willen gaan, en voor degenen die de tijd willen nemen om alle lore tot zich te nemen. Mijn favoriet is met afstand Revendreth: vampieren en gotische architectuur zijn cool, en Revendreth combineert beide tot een spookachtige en intrigrerende zone.

Shadowlands3

Wat de zones vanuit een lore-perspectief zo interessant maakt is dat ze allen een vorm van een hiernaarmaals presenteren zonder dat er duidelijk is welke het meest “gewild” is. Bastion doet het meest denken aan religieuze concepten van de hemel, maar de bevolking van de kyrians wordt wel gestript van elke vorm van individualiteit. Revendreth aan de andere kant lijkt grimmig en een plek waar je absoluut niet terecht moet komen, maar doen aan de andere kant wel nobel werk door zielen een laatste kans te geven voor ze terecht komen in de Maw. Dat soort morele ambiguiteit miste ik tijdens Battle for Azeroth (en nee, Sylvanas is niet moreel ambigu), en nu wordt er in ieder geval een goede poging gedaan in Shadowlands.

Maar niet alleen komen er nieuwe zones, ook heeft Blizzard de oude zones drastisch versimpeld. De level cap wordt omlaag geschaald van 120 naar 60 en spelers kunnen met het maken van een nieuw character kiezen door welke uitbreiding ze levelen. Het voordeel hiervan is dat spelers het verhaal van een complete uitbreiding mee kunnen krijgen voordat ze level 50 zijn en aan Shadowlands beginnen. Voor de nieuwelingen een compleet verhaal, en tevens ook een goede manier voor oudere spelers om te werken aan de Loremaster-titel.

Voor de echt nieuwe spelers is er Exile’s reach, waarbij spelers stranden op een eiland vlak bij Stormheim en kennis maken met de verschillende quests en mechanics die World of Warcraft heeft, evenals een dungeon om de ervaring af te sluiten. Het verhaal is simpel genoeg – red een aantal bemanningsleden die ontvoerd zijn door een groep ogres – maar waar Exile’s Reach echt tot zijn recht komt is de nuance in het uitleggen van de mechanics. Er zijn class-specifieke quests, je wordt verteld hoe je quest items moet gebruiken, hoe je vehicles moet sturen en hoe de dungeon finder werkt. Ook krijg je constante feedback hoe je iets moet doen als iets te lang duurt, en dat interval lijkt precies goed te zijn. Er worden heel veel mechanics uitgelegd in een ontzettend korte tijdsspanne, maar het voelt als een goede beginnerservaring.

Shadowlands5