Nederlandse dj Buzz Low draait wereldwijd: 'Soms is het nog onwerkelijk'

In 2018 vond de eerste editie van de Global Remix Battle plaats, een wedstrijd die werd opgezet door Afrojack en het nieuwe managementbedrijf LDH Europe, gevestigd in Rotterdam. Wij spraken Afrojack eerder al over zijn samenwerking met het Japanse managementbedrijf. Er waren meer dan 1.000 inzendingen, maar uiteindelijk werden daaruit vijf winnaars gekozen waarvan er twee een contract mochten tekenen bij LDH Europe; de Japanse SLAY en de Nederlandse Buzz Low. Wij spraken Buzz Low over de pijlsnelle start van zijn carrière en hoe het is om te produceren in quarantaine.

Het kan soms onwijs simpel en effectief zijn om bij je eigen naam te raden te gaan voor een mooie artiestennaam, laat deze artiest direct blijken: "Mijn echte naam is Bas Lefeber. Als een internationale act of manager dat ziet wordt het toch altijd uitgesproken als bass, of buzz, dus zo is het eerste deel ontstaan. Mijn achternaam begint ook met een de letter 'L' dus ik was op zoek naar iets wat goed bij Buzz paste en zo ben ik bij Low terechtgekomen."

Bas won dus de Global Remix Battle van LDH Europe, een wedstrijd waarbij producers werd uitgedaagd om een indrukwekkende remix te maken van het nummer 'Let It Rip', een bestaand nummer van Afrojack: "Ik deed de Herman Brood Academie en toen ik in het laatste jaar zat kreeg ik van een van mijn docenten de oproep tot het inzenden van een remix voor de Global Remix Battle doorgestuurd met de melding dat ik het misschien even moest checken. Toen ben ik in contact gekomen met iemand van LDH en heb ik op het laatste moment eigenlijk pas mijn remix ingeleverd; het was niet dat ik het niet durfde of iets dergelijks maar ik was er zelf niet helemaal zeker over of ik het wel echt vet genoeg vond om in te sturen. Uiteindelijk is het die dus geworden. Ik was echt super verbaasd en blij toen ik hoorde dat ik het was geworden."

Het was dus niet alleen een samenwerking die hij aanging met LDH, maar ook met Afrojack: "Het was onwijs tof om met hem samen te mogen werken. Afrojack werkt al zo lang op zo'n hoog niveau in de muziekwereld, dus het was wel wat onwerkelijk om bij hem thuis naast hem in de studio te zitten. Je moet elkaar natuurlijk wel een beetje leren kennen als je begint samen te werken, maar uiteindelijk duikt iedereen met hetzelfde doel de studio in en dat is vette muziek maken. Er ontstonden dus ook wel gelijk dingen tijdens die studiosessies. Hij is ook zeker een van mijn inspiratiebronnen; nog geen eens zo zeer zijn muziek, maar meer hoe hij kijkt naar het produceren van nummers en het komen tot muziek. Hoe hij daarover vertelt is echt fantastisch."

Nederlandse dj Buzz Low draait wereldwijd: 'Soms is het nog onwerkelijk'
Nederlandse dj Buzz Low draait wereldwijd: 'Soms is het nog onwerkelijk'

Overigens zijn er inspiratiebronnen genoeg: "Mijn grote inspiratiebronnen zijn Jax Jones, CamelPhat en Calvin Harris. Als ik zou mogen samenwerken met een van die drie zou dat Calvin Harris zijn."

Een bijzonder verhaal is hoe de dj bijna drie weken achter elkaar op Star Beach draaide, toen het nog kon uiteraard: "Ik zou eerst drie keer in een week draaien, maar op de laatste zaterdag kreeg ik een belletje met de melding dat de gast van de week daarna niet kon en werd me gevraagd of ik niet nog een week kon draaien. De koffers waren al ingepakt, maar ik heb meteen ja gezegd. Na die twee weken werd ik een paar dagen later gebeld met het verzoek of ik weer die kant op kon komen om nóg een week te draaien, dus ben ik ook weer in het vliegtuig gestapt om te gaan draaien. Dat was echt bizar. Daar heb ik ook zo veel geleerd en ook mensen leren kennen. Een aantal dj's draaien daar bijvoorbeeld elke donderdag vast en sommige draaien er maar één keer. Zelf ben ik toen ik jonger was in Lloret de Mar geweest en ook nog een keer naar Chersonissos geweest. Toen stond ik daar en had ik echt zoiets van 'ik moet hier echt over een paar jaar ook staan!'"

Buzz Low heeft inmiddels voor meerdere singles getekend bij platenlabel Spinnin' Records, een grote naam in de industrie: "Toen ze contact met me opnamen was ik zo blij. Het is een naam waar je echt tegenop kijkt als je net begint in de muziekwereld. Ik ben er nog een paar weken geleden langsgeweest op kantoor en het is tof om te zien hoe ze daar met muziek omgaan en om de mensen te ontmoeten. Je hebt vaak die mensen al wel gezien op ADE of ze daar een keer gesproken, maar het is onwerkelijk om er dan zelf ook te zitten en te overleggen. Het tekenen bij Spinnin' heeft de deuren opengezet voor 'Thong Song'. Daardoor krijg ik soms van grote artiesten verzoekjes om iets samen te gaan doen of de vraag of ik nog nieuwe muziek heb."

'Thong Song' is inmiddels meer dan 500.000 keer gestreamd op Spotify en zijn remix van 'Friends and Lovers' al bijna 3 miljoen keer. Het gaat goed met carrière van deze dj, maar wanneer had hij dat zelf door? "Het is lastig om echt een punt aan te wijzen waarop ik doorhad dat het wel lekker ging. Ik denk vooral dat ik het merkte toen ik zag hoe hard 'Thong Song' ging en dat er mensen nu tegen mij op kijken zoals ik dat ook vroeger deed met bepaalde dj's, toen ik net begon. Beginnende producers stellen mij nu vragen en sturen mij dingen op met het verzoek of ik er eens naar zou willen luisteren. 

Maar hoe gebruikt deze jonge dj en producer zijn tijd in quarantaine: "Er valt niet veel anders te doen dan produceren, maar ik Netflix ook wel veel hoor. Ik probeer het wel te balanceren; muziek maken en vrije tijd."

Lefeber heeft ook een idee waar hij zichzelf over vijf jaar ziet: "Ik hoop wel op grote festivals te kunnen draaien en kan blijven doen wat ik nu doe, maar dan op grotere schaal. Op korte termijn ben ik nu vooral met heel veel muziek bezig. In februari ben ik ook naar LA geweest voor een aantal sessies met songwriters en ik ben bezig met een nieuwe clubplaat voor Spinnin'. Het is alleen nu moeilijk om echt over de toekomst na te denken, maar ik hoop volgend jaar weer echt te gaan knallen met flink veel vette shows."