Grote veranderingen komen naar Hearthstone

De grootste boodschap die Blizzard ons meegeeft is dat het tijd is voor veranderingen. De ervaring voor nieuwe spelers wordt aangepakt, ranked en de matchmaking worden aangepast, rewards en achievements worden uitgebreid en packs worden waardevoller. Lees mee en ontdek wat dit allemaal betekent.

Fase 1

The Year of the Phoenix is aangekondigd en deze bestaat uit drie fasen. Elke fase brengt nieuwe features en content met zich mee. Fase 1 brengt ons om te beginnen grote wijzigingen voor packs. Momenteel hebben alleen legendaries 'duplicate protection', wat inhoudt dat je geen dubbele legendaries kan vinden tot je ze allemaal hebt verzameld van een set. Deze protection wordt uitgebreid naar alle rariteiten (common, rare en epic) met een limiet van twee. Dit maakt het makkelijker om de kaarten te verzamelen en een grotere collectie te krijgen.

Year of the Phoenix Roadmap Hearthstone

Wat ook gaat veranderen in fase 1 is het ranked systeem en matchmaking. Momenteel is het zo dat je van rank 25 naar rank Legend kunt spelen en gebaseerd op je verdiende rank een aantal ranks terugvalt in een nieuw seizoen (zo vallen Legend-spelers bijvoorbeeld terug naar rank 4). De ranks gaan veranderen naar League Bronze tot en met League Diamond, waarna spelers Legend behalen. Elke League bestaat uit tien ranks (Bronze 10-Bronze 1 en ga zo maar door). Na elk seizoen valt iedereen terug naar rank Bronze 10, maar hoe hoger je bent geplaatst des te sneller je terugklimt naar boven.

Spelers die bang zijn dat dit betekent dat Legend-spelers tegen beginners moeten spelen is er goed nieuws: matchmaking wordt zo veranderd dat er niet gekeken wordt naar spelers hun huidige rank, maar naar statistieken om op die manier eerlijke matches te vinden. Ook al zit iedereen op Bronze 10, zal een speler uit Legend niet als tegenstander een speler uit Bronze vinden. Dit moet zorgen voor leukere, spannendere en gelijkwaardige games.

New Ranked System Hearthstone

Een andere grote introductie is de Demon Hunter. Demon Hunter is de eerste nieuwe speelbare klasse sinds de lancering van de game. Demon Hunters worden geïntroduceerd via een speciale prologue op 2 april, waarna ze op 7 april (tegelijkertijd met de nieuwe uitbreiding) speelbaar zijn. De Demon Hunter-klasse is gratis voor iedereen en wordt vertegenwoordigd door niemand minder dan Illidan Stormrage. Demon Hunters hebben een focus op aanvallen, het board swarmen en grote demons. Meer over de kaarten kun je hier vinden.

Tot slot brengt fase 1 ons nog de Hall of Fame en grote wijzigingen voor Priest. Dit keer liggen er vijf neutrale kaarten op het hakblok: Leeroy Jenkins, Mountain Giant, Mind Control Tech, Acolyte of Pain en Spellbreaker verlaten Standard. Het Hearthstone-team heeft hiervoor gekozen omdat sommige kaarten niet meer past bij hun ontwerpfilosofie of simpelweg omdat de kaarten al te lang een winconditie waren. Priest wordt uitgebreider aangepakt. Om Priest weer een unieke identiteit te geven (in plaats van een Divine Spirit + Inner Fire machine) worden er zes extra kaarten verwijderd: Northshire Cleric, Divine Spirit, Auchenai Soulpriest, Holy Fire, Shadowform en Prophet Velen.

Priest Hearthstone

Priest moet draaien om het healen en in leven houden van minions om zo een sterke aanwezigheid op het board te krijgen. Daarbij heeft Priest sterke removal en de mogelijkheid kaarten te kopiëren. Hiervoor worden oude kaarten gebuffed om dit mogelijk te maken en worden zes nieuwe Priest-kaarten toegevoegd aan de Classic-set. Deze kaarten vind je hier terug.

Uiteraard is er ook een nieuwe uitbreiding aangekondigd, Ashes of Outland. Vandaar ook dat Demon Hunter is toegevoegd als nieuwe klasse. Meer informatie over deze uitbreiding vind je in ons nieuwsbericht.

Fase 2

In Fase 2 zien we eenzelfde opzet terugkomen als die we gewend zijn: een nieuwe uitbreiding, nieuwe tavern brawls, nieuwe mechanics, balance updates en noem maar op. Eén element van deze fase is nog geheim, maar het interessante is de notie van een nieuwe game modus. Dit wordt de derde nieuwe game modus sinds launch (eerst Tavern Brawls, vorig jaar volgde pas de Battlegrounds) en ons is beloofd dat deze modus gebruik maakt van ieders collectie kaarten en op niveau staat van Standard en Arena. Wat dit is, dat laat zich nog even raden natuurlijk.

Fase 3

Fase 3 volgt dezelfde formule, maar biedt iets waar veel spelers ook al langer om vragen: Achievements en Progression. Ook hier zijn drie elementen van de fase nog geheim, maar een uitgebreider systeem voor Achievements en Progressie is een welkome toevoeging. De uiteindelijke vorm laat nog even op zich wachten, maar de toekomst ziet er rooskleurig uit.

En dat ziet de toekomst zeker. Blizzard heeft ons lang in limbo laten hangen met weinig vernieuwingen, weinig nieuwe features of wijzigingen in essentiële elementen van de game. Om nu in één keer te horen dat achievements komen, ranked wordt herzien, matchmaking verbeterd, kaarten eenvoudiger worden om te verzamelen, de ervaring voor nieuwe spelers wordt verbeterd en meer is als veterane speler ge-wel-dig. Het is alles wat we wilden, aan de late kant, maar wel wat we wilden. Sinds anderhalf jaar is Blizzard bezig met meer communicatie en meer development en dat is te zien.

Hoe het allemaal uitpakt is afwachten, maar de vooruitzichten zijn nog nooit zo rooskleurig geweest.