Cast en regisseur over Godzilla: King of the Monsters

De koning van de monsters is terug. Na een succesvolle herintroductie door Gareth Edwards in 2014, die alle herinneringen aan Roland Emmerichs geflopte versie uit 1998 moest doen vergeten - en daarin slaagde - is het tijd om het universum van Godzilla verder uit te bouwen.

Eigenlijk gebeurt dat uitbouwen al een tijdje: geïnspireerd door Marvels filmuniversum en tegelijk met de mislukte pogingen van DC en Universal om filmuniversa op te bouwen heeft Legendary Entertainment met de toevoeging van Kong: Skull Island aan dezelfde continuïteit een klein cinematic universe voor elkaar gekregen: het MonsterVerse. Dat zal inderdaad leiden tot een nieuwe Godzilla vs Kong (die volgend jaar verschijnt), maar voordat de twee grootste monsters uit de filmgeschiedenis tegenover elkaar worden geplaatst krijgt Gojira het eerst nog aan de stok met een aantal andere klassieke monsters: Mothra, Rodan en King Ghidorah.

Godzilla: King of the Monsters: Godzilla

Een film die is gebaseerd op zo'n rijke (pulp)filmgeschiedenis kan bij voorbaat al rekenen op enthousiaste fans en dus werd de film afgelopen zomer gepromoot tijdens het Warner Bros.-panel op Comic-Con International in San Diego. Castleden Vera Farmiga, O'Shea Jackson Jr., Thomas Middleditch, Millie Bobby Brown en regisseur Michael Dougherty verzamelden zich vervolgens ook nog even voor de internationale pers, en FOK! schoof aan om mee te luisteren.

Dougherty, wiens nerd-credits de scenario's voor onder andere X2 en Superman Returns en de regie (plus scenario) voor Krampus zijn, is zelf een levenslange fan van de klassieke Godzilla-films waarin de Kaiju het opnam tegen de andere leden van de 'big five' van de Japanse filmstudio Toho: Mothra, Rodan, King Ghidorah en Mechagodzilla. "Sommige van mijn vroegste herinneringen zijn het kijken naar Godzilla-films. Mijn moeder is Vietnamees en Godzilla-films en kung fu-films waren eigenlijk de enige films waarin ik Aziatische mensen op tv kon zien, dus ik hing daar heel erg aan vast, keek dat heel veel. Ik vond vooral het mythische aspect er heel erg mooi in. Dus ja, Godzilla is al mijn hele leven bij me," aldus de regisseur.

O'Shea Jackson noemt zichzelf ook een fan van het monster. "Ik hou van Godzilla. Ik heb altijd van Godzilla gehouden. Ik had de actiefiguurtjes toen ik een kind was. Mijn ouders gingen naar Japan [Jacksons vader is rapper Ice Cube, red] en namen die voor me mee. Ik ben sowieso altijd heel erg beïnvloed geweest door Japan. Of het nou Dragonball Z was, Godzilla, of natuurlijk Pokémon - 'till I die - dus het is altijd een onderdeel geweest van mijn leven. En dus om onderdeel te zijn van een Godzilla-film... en deze film in het bijzonder, want de monsters die we hier hebben krijgen meestal allemaal een eigen film maar wij stoppen ze allemaal in één film en dit is een prachtstuk, ik ben heel blij om hier onderdeel van te zijn."

Voor Vera Farmiga, Millie Bobby Brown en Thomas Middleditch heeft de liefde voor Godzilla, als die al aanwezig is, niet zulke diepe wortels. De tijdens dit gesprek veertienjarige Brown, bij het Netflix-publiek bekend als 'Eleven' uit Stranger Things, licht haar situatie toe: "Ik leerde pas over Godzilla via deze film, maar dat is een geweldige manier om kennis te maken, want: iedereen heeft kennis gemaakt met deze films en personages toen ze jong waren, maar ik ben zelf nu op die leeftijd waarop het ideaal is om over deze personages te leren. Dus ik ben er helemaal nieuw in, maar met Michael heb ik een geweldige leraar."

Godzilla: King of the Monsters: Ghidorah

Godzilla: King of the Monsters heeft een flinke legacy om op aan te sluiten; het is een vervolg op Gareth Edwards' film uit 2014, maar het herintroduceert ook klassieke monsters uit de originele Japanse Godzilla-films. Voor Dougherty was het belangrijk dat deze film, die dezelfde titel draagt als de eerste Godzilla (uit 1954) toen deze in 1956, na intensieve aanpassingen, op de Amerikaanse markt werd uitgebracht, respecteert hoe Edwards Godzilla heeft neergezet, maar dat de film ook op zichzelf staat én eer doet aan de Japanse oorsprong. "Je kunt met gemak naar deze film kijken zonder de andere te hebben gezien en 'm nog steeds prima vinden om te volgen," vindt Dougherty, die naar eigen zeggen zeer trouw is aan de oorspronkelijke films. "Mothra wordt geportretteerd als een godin in deze film. We openen met Millie en Vera die getuige zijn van één van Mothra's 'onthullingen', om het vaag te houden. Wanneer we haar voor het eerst zien zijn we in een oude tempel." Dougherty doet geen uitspraken over de oorsprong van de driekoppige draak Ghidorah, die in eerdere films ook niet altijd consistent was, maar beweert wel trouw te zijn aan wat vooraf ging.

"Ik heb altijd een diepe, gepassioneerde liefde gehad voor deze wezens. Voor mij waren ze nooit alleen gigantische monsters die steden verwoesten. Ik was geobsedeerd door mythologie. Het concept, het idee dat draken zouden kunnen bestaan was altijd fascinerend. Ik was oprecht teleurgesteld toen ik als kind leerde dat mensen en dinosaurussen nooit samen hebben geleefd, bijvoorbeeld. Dat voelde niet juist. Het leek me veel interessanter als ze wel naast elkaar hebben geleefd en dit was wel de kans om een wereld te laten zien waarin al onze verhalen over draken en zeemonsters eigenlijk echt mythen, geschiedenis kunnen zijn. De film maakt gebruik van dat idee, dat Mothra vroeger werd aanbeden als een godin, dat Kong werd aanbeden als een god, Godzilla heet... Godzilla. Dit zijn niet zomaar gigantische monsters, ze zijn oude goden."

Dougherty trok dit idee ook door in een aanpassing die hij maakte ten opzichte van de vorige film. Daar werden de twee tegenstanders van Godzilla simpelweg bestempeld als MUTO's, wat stond voor Massive Unidentified Terrestrial Organism, maar de klassieke monsters in deze film worden onder een meer indrukwekkende benaming geschaard. "Titans voelde als de juiste naam voor deze wezens, want de titanen kwamen vóór de goden, of ze waren de eerste goden. Het voelt alsof wanneer we dit soort monsters zouden ontdekken, die diep in de aarde in een soort winterslaap bleken te zijn, dat we ze zo zouden noemen. Het leek me in ieder geval een stuk interessanter dan één of andere wetenschappelijke classificatie."

Of ze nu titanen, muto's of monsters zijn; de diverse trailers tonen in ieder geval weer grootse gevechten en verwoesting van steden en andere woongebieden, die het goed doen in de grotere beeldformaten, maar ook niet vergeten waarmee de Godzilla-films ooit zijn begonnen. "Dat idee van een wraakzuchtige natuurlijke kracht die de mensheid weer op zijn plaats zet is voor veel mensen wel herkenbaar. Godzilla-films hebben altijd een boodschap gehad die daarop aansluit. Daar schuwen wij ook niet voor," aldus Dougherty.

Godzilla: King of the Monsters is vanaf morgen te zien in je lokale IMAX, Dolby Cinema en andere theaters in 3D.