Hearthstone special: een nieuwe legendary en buffs voor kaarten

4. Buffs: Rogue, Shaman, Warlock en Warrior

PogoViolet
Rogue: Pogo-Hopper (kost nu één mana in plaats van twee mana) en Violet Haze (kost nu twee mana in plaats van drie mana).

Puddington: Blizzard probeert zo hard om Pogo Rogue te laten werken, en met goede reden: de kaart en het archetype is geliefd onder Hearthstone-spelers (ik kijk naar jou, Noppie2000). Het probleem van het deck dat het te langzaam was in het Year of the Raven. Maar dit is een andere meta met een ander karakter, en wellicht is een meta gericht op value beter voor Pogo Rogue dan een meta gericht op combo. Desondanks vind ik het archetype nog steeds heel langzaam met de buff: als je Pogo-Hopper bijvoorbeeld Rush kon geven had ik er op een andere manier tegenaan gekeken.

Violet Haze was al geweldig en had de buff wellicht niet eens nodig, maar het probleem was dat Deathrattle Rogue werd overschaduwd door Tempo Rogue. Nu met de nerf voor EVIL Miscreant en Raiding Party is er wellicht meer ruimte voor dit archetype en als dat gebeurt dan willen rogues twee exemplaren van Violet Haze in hun deck.

Noppie2000: Pogo Hopper is fantastisch en elke buff is welkom, maar helaas gaat dit geen verschil maken. Het probleem van Pogo Hopper is nooit het spelen van de kaart zelf geweest, maar het snel genoeg kunnen trekken van kaarten uit je deck. Op een gegeven moment valt een Pogo Hopper Rogue stil en deze buff gaat dat niet verhelpen. Denk maar terug aan de tijd waarin Jade Druid elke beurt maar één Jade Idol kon spelen. Een leger van grote groene mannen was eng, één grote groene man was simpel omheen te spelen.

Violet Haze zal ongetwijfeld play gaan zien. Rogues moeten naar iets anders op zoek en de kaart biedt genoeg value om interessant te zijn. Wat je eromheen moet plaatsen laat ik in het midden, maar met Necrium Blade en Vial blijven er genoeg opties om mee te experimenteren.

StormThunderhead

Shaman: The Storm Bringer (kost nu zes mana in plaats van zeven mana) en Thunderhead (heeft nu zes health in plaats van vijf health).

Puddington: In een meta gericht op value is een buff voor The Storm Bringer heel logisch, en we hebben gezien hoe sterk random legendaries kunnen zijn met Arch-Villain Rafaam. Desondanks zit er nogal wat verschillen tussen je complete deck vol met legendary minions zoals bij Arch-Villain Rafaam en alleen je hele bord vol legendaries. Desondanks heeft Shaman goede kaarten voor Board control – Lighting Storm, Hagatha the Witch, Hex – dus het is waarschijnlijker dat je the Storm Bringer kan gebruiken in een ideale situatie.

Thunderhead wás al behoorlijk sterk en werd gespeeld in veel Shaman-decks in Year of the Raven. Met de buff wordt het nog moeilijker om de kaart van het bord te vegen. Agressieve decks zoals Murloc Shaman zullen meer gebruik gaan maken van Thunderhead, zeker omdat de Sparks gebruikt kunnen worden voor Board Control en de Murlocs dan voor face kunnen gaan. Prima toevoeging voor de agressieve decks en de midrange decks, de archetypes waar Shaman zich over het algemeen het meeste thuis voelt.

Noppie2000: Shamans spelen Murlocs. Op een gegeven moment, mocht je tegenstander nog leven, zijn Murlocs niet erg sterk meer. Wat wel sterk is, is een board voor Legendaries. Voor zes mana. Dikke prima. The Storm Bringer is altijd al interessant geweest, maar kwam vaak net te laat. Nu voor zes mana is hij ook een stuk makkelijker te combineren met een leeg board, je hebt immers vier mana om mee te spelen. Meta wordt de kaart hiermee niet, speelbaar wel.

Thunderhead was al Meta en dat wordt alleen maar meer het geval. Zoals ik al zei, een 4 mana 3/6 is prima, moeilijk te verwijderen en biedt combo-potentieel. De Sparks bieden board control of, in moeilijke situaties, Legendaries met The Storm Bringer. Shamans krijgen een aantal van de beste buffs en blijven ongetwijfeld voor de rest van de uitbreiding relevant in de meta.

SpiritbombMorrigan

Warlock: Spirit Bomb (kost nu één mana in plaats van twee mana) en Dr. Morrigan (kost nu zes mana in plaats van acht mana).

Puddington: Geen twijfel dat één mana vier damage tegen een minion aantrekkelijk is voor Zoolock. Desondanks denk ik dat die rol al prima vervuld wordt door Soulfire, en Soulfire ook nog het voordeel heeft dat het kan worden gebruikt voor face. De vraag is welk nadeel het minst erg is voor zoo: discard of health. Ik denk dat dit een flexibele kaart wordt waarvan de keus tussen Soulfire en Spririt Bomb afhankelijk is van je voorkeur.

Dr. Morrigan is nooit een goede kaart geweest en met de buff gaat dat ook niet gebeuren. Het is een kaart voor memes en streamers, en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven na de buff.

Noppie2000: Arme Warlocks. Tot de volgende uitbreiding, misschien.

Puddington: Spreek voor jezelf! Ik herinner me Bloodreaver Gul'dan nog heel goed.

EliriumNul

Warrior: Security Rover (heeft nu zes health in plaats van vijf) en Beryllium Nullifier (heeft nu vier attack in plaats van drie attack).

Puddington: Security Rover en Beryllium Nullifier zijn allebei Mechs, en we weten hoe erg Warriors van Mechs houden met Dr. Boom, Mad Genius. Desondanks zijn het geen kaarten die een card slot waard zijn, maar vooral een buff zijn voor Omega Assembly en de eerder genoemde herokaart door gebruik te maken van Delivery Drone. De enige verandering die ik zie is dat Mech warrior nu vooral gericht is op Control, en dat met de buffs plus de toevoeging van SN1P-SN4P een agressievere variant mogelijk is.

De andere agressieve deck archetypes zijn mech hunter en token druid, en Warrior heeft één groot voordeel ten opzichte van die andere twee: board control. Wellicht dat met dat voordeel, de toevoeging van SN1P-SN4P en de buffs een agressieve Mech warrior een ding kan worden.

Noppie2000: Dit zijn twee kaarten die dankzij Dr Boom altijd play zagen, maar eigenlijk nooit gespeeld werden in een deck. Ik denk ook niet dat dit gaat veranderen. Beryllium Nullifier is gewoon te duur en speel je eigenlijk alleen maar voor zijn Magnetic. Security Rover is interessant en zou misschien één copy van worden gebruikt, maar aan de andere kant is Warrior al meta met een uitgestippeld deck. Wat zou je eruit halen voor deze kaarten? Mij schiet in ieder geval niet snel iets te binnen.

Al met al is de insteek van Blizzard prima en is het buffen van kaarten iets waar we al lang op wachten. Het is echter moeilijker om een kaart de meta in te buffen dan een kaart de meta uit te nerfen. In hoeverre Blizzard hierin slaagt is dus nog even afwachten, dit blijven immers onze speculaties. Ik kijk het meest uit naar Shaman, Priest, Mage en Hunter. Dit zijn naar mijn mening de klassen die het meeste kans maken om nieuwe kaarten te gebruiken in meta-waardige decks.