Hearthstone special: een nieuwe legendary en buffs voor kaarten

3. Buffs: Druid, Hunter, Mage, Paladin en Priest

De nerfs voor kaarten kennen we natuurlijk al een tijdje maar nu voor de eerste keer in de geschiedenis van Hearthstone krijgen een aantal kaarten ook buffs. Elke class krijg twee buffs en alle kaarten komen uit the boomsday project set.

Gloop sprayer


Hearthstone MM

Druid: Gloop Sprayer (kost nu zeven mana in plaats van acht) en Mulchmuncher (kost nu negen mana in plaats van tien).

Puddington: Overduidelijk gericht om treant en combo druid een zetje in de rug te geven. Treant druid heeft wel wat steun gekregen in Rastakhan’s rumble en Rise of Shadows maar het is nooit voldoende geweest om het deck echt competitief te maken. Het probleem is dat het deck te langzaam is, hoewel The Forest’s aid veel gebruik wordt in token druid om de game wat late-game power te geven. Ik denk dat Blizzard niet de bedoeling had om de kaart daarvoor te gebruiken, dus ik vermoed dat mulchmuncher daarom een buff heeft gekregen om andere decks dan alleen token druid een kans te geven in de meta.

Gloop sprayer is wat veelzijdiger in zijn gebruik en is beter op z’n plaats in combo decks. Het is geen geheim dat combodecks nauwelijks meer gespeeld worden in year of the dragon door het verdwijnen van het recruit-mechanic, maar hopelijk maakt het archetype een comeback nu gloop sprayer goedkoper is. Het probleem is dat wat combo decks zo goed maakte was dat je minions kon “cheaten” uit je deck door middel van recruit – en druid heeft niet echt manieren om de mana cost te verlagen met uitzondering van dreampetal florist. Ik denk dat de buff voor gloop sprayer de combodecks niet gaat terugbrengen: daarvoor is het verlies van recruit te groot.

Noppie2000: Ik zou zeggen, vrij saaie buffs. In Token Druid heb je genoeg Treants om je Mulchmuncher naar een lage mana-cost te brengen, zeker met kaarten als The Foret's aid. Natuurlijk maakt de buff voor Mulchmuncher het net iets makkelijker en zul je geregeld de kaart net wat eerder op het veld kunnen gooien, maar ik denk niet dat dit het verschil gaat maken tussen 'onspeelbaar' en 'meta'.

Gloop Sprayer is lastig om te beoordelen. In bestaande archetypes is hij denk ik alleen in Restodruid interessant, en met de lagere mana-cost kun je hem makkelijker combineren met heals en Lucentbark, maar daarbuiten schiet me niet echt een interessante combo in het hoofd. De ondersteuning voor echte combo-decks is, zoals Puddington zegt, te laag om dit soort kaarten echt plaats te geven. Hopelijk is het een buff met de toekomst in gedachten.

NecromechanicFlark


Hunter: Necromechanic (kost nu vier mana in plaats van vijf) en Flark’s Boom-Zooka (kost nu zeven mana in plaats van acht).

Puddington: Van deze twee kaarten zie ik Necromechanic de meeste speeltijd krijgen na de buff. Dit komt deels ook doordat iedereen SN1P-SN4P gratis krijgt waardoor je bombs kan buffen en je dus vier damage in de face van je tegenstander kan krijgen in plaats van twee. Deathrattle hunter is altijd een deck geweest dat in veel metas te zien is dus met de buff van necromechanic zie ik dit ook nog als volwaardig archetype verschijnen naast bomb hunter. Wel jammer voor Baron Rivendare in wild: 4 mana 1/7 legendary is natuurlijk bagger ten opzichte van een 4 mana 3/6 epic.

Flark’s Boom-Zooka kan wellicht een plekje veroveren in beast hunter in combinatie met Revenge of the Wild, en ook in deathrattle hunter als je Necromechanic op het bord hebt. Desondanks vind ik de mana cost nog steeds erg hoog.

Noppie2000: Necromechanic is nu een oprecht interessante kaart, puur omdat een 4 mana 3/6 voor speelbaarder is dan een 5 mana 3/6. Denk aan een Water Elemental of Houndmaster Shaw. De kans dat de kaart het overleeft is veel groter op beurt vier dan op beurt vijf. Hunter heeft bovendien een aantal erg interessante deathrattles, ongeacht welk archetype je speelt. Savannah Highmane, Oblivitron, Ursatron, Spider Bomb, Shimmer Fly, alle bommen die ze spelen. Deze kaart gaat in mijn mening zonder twijfel gespeeld worden.

Daarentegen gaat Flark's Boom-Zooka niet gespeeld worden. Hunter heeft totaal geen behoefte aan wat deze kaart doet. Voor 8 mana niet, voor 7 mana ook niet.

UnexpLunas

Mage: Unexpected Results (kost nu drie mana in plaats van vier) en Luna’s Pocket Galaxy (kost nu vijf mana in plaats van zeven).

Puddington: Ik hoop dat je van Summoner Mage houdt want dat deck archetype is here to stay. Spell damage mage met Unexpected Results was een deck dat je héél af en toe zag in the Boomsday Project maar wat nooit echt van de grond kwam. Lijkt er op dat wanneer je twee archetypes probeert te combineren (summoning en spell damage) dat niet goed is voor de winrate (om een gezegde uit Starcraft te gebruiken: if your opponent is doing something weird, just kill them). Wie weet komt dat deck archetype nu wel terug of maakt khadgar mage nu meer gebruik van spell damage minions, maar dan nog zie ik de kaart niet echt werken op dit moment.

Over Khadgar mage gesproken: de buff voor Luna’s Pocket Galaxy is wél een reden om die kaart te overwegen voor dat deck. Dat deck maakt veel gebruik van high cost minions – mountain giant, Kalecgos, Alexstraza, Astromancer en Giggling inventor – dus wanneer je Luna’s pocket galaxy kan spelen kun je ontzettend veel value krijgen. Nadeel is wel dat Luna’s Pocket Galaxy net zoals met zeven mana gelijk op beurt vijf gespeeld moet worden en dat dat net zoals toen de kaart nog zeven mana kostte wellicht te veel gevraagd is. En niks is zuurder dan dat je de kaart weggooit met Book of Specters.

Noppie2000: Interessante buffs. Ik denk nog steeds dat het effect van Unexpected Results te beperkend is om gespeeld te worden. De kaart is het in mijn mening niet waard voor 2 twee of drie drops. Vanaf vier mana wordt het interessant, maar eigenlijk wil je gaan voor vijf drops. Het probleem is dat spell damage op het veld het zelden overleeft, waardoor je kaarten moet combineren. Tegen die tijd speel je deze kaart pas op beurt zeven of acht en dan is de impact simpelweg te laag.

Luna's Pocket Galaxy maakt wel kans om gespeeld te worden. Met de nerfs voor Rogue is de potentie aanwezig voor langzamere decks om terug te keren en dan is deze kaart op beurt vijf erg interessant. Zelfs al speel je deze kaart niet op beurt vijf of gewoonweg niet, dan is er ook niets aan de hand vanwege het krachtige pakket dat eromheen zit. Een beetje hetzelfde idee als Zoolock met Rafaam: al win je één in tien potjes dankzij deze kaart, dan is het de inclusie waard.

CrystologyGlowstone

Paladin: Crystology (kost nu één mana in plaats van twee) en Glowstone Technician (kost nu vijf mana in plaats van zes).

Puddington: Van deze twee buffs ben ik het meest te spreken over Crystology. Dit zorgt ervoor dat Crystology sowieso gespeeld gaat worden in mech paladin vanwege Mecharoo en Glow-Tron. Het trekken van twee kaarten is sowieso al waardevol (zie Arcane Intellect voor mage, wat in veel decks gespeeld wordt) maar dat je ook nog invloed hebt op welke kaarten er getrokken worden zorgt ervoor dat Crystology nu boven de power curve zit, zeker omdat Mech Paladin een goed deck is voor de ladder. Het is geen meta-breaker zoals Bomb Hunter of Token Druid, maar wellicht kan deze buff Mech Paladin dat extra zetje geven.

Glowstone Technician lost niet echt het probleem op dat buff-decks vaak te langzaam zijn – dat zagen we ook in Mean Streets of Gadgetzan. Desondanks is dit een meta die draait om value krijgen uit je kaarten en dat is wat Glowstone Technician doet. Wellicht is de meta traag genoeg om Glowstone technician wat meer speeltijd te geven, maar met aggressieve decks als zoo warlock en token druid en in mindere mate murloc shaman en bomb hunter betwijfel ik dat.

Noppie2000: Crystology was al sterk, werd al gespeeld en is nu goedkoper. Paladins kunnen nu op beurt één kaarten trekken en vervolgens op beurt twee voor het board gaan, in plaats van andersom. Het potentieel voor tempo is hoger en dat kan Paladins zonder meer helpen. Of het genoeg is, dat is afwachten, maar de buff helpt zeker weten.

Om heel eerlijk te zijn moest ik opzoeken welke kaart Glowstone Technician is. De kaart is in mijn ogen een typische Arena-kaart, maar te zwak voor in Standard. Ook met deze buff. Tegen aggressieve decks ben je al dood als je deze speelt. Tegen Control of Midrange maakt de +2/+2 niet zoveel uit. Handbuffs zijn gewoon niet goed genoeg. Dat waren ze niet in Mean Streets of Gadgetzan, dat zijn ze nu ook niet.

PriestCloning

Priest: Extra Arms (kost nu twee mana in plaats van drie mana, en de extra kaarten die je er van krijgt kosten ook twee mana) en Cloning Device (kost nu één mana in plaats van twee mana).

Puddington: Het is geen geheim dat Priest nauwelijks te vinden is in de ­Rise of Shadows-meta: je hebt Miracle Priest en Resurrect Priest, maar Priest is voornamelijk een monster in Wild door Big Priest. Als er een class is die buffs kan gebruiken dan is het wel onze goede vriend Anduin.

Echter, Extra Arms kan ik op dit moment niet goed plaatsen. Buff priest is wellicht een optie voor de midrange maar Priest is altijd meer een combo en control class geweest in Hearthstone. Dat gezegd hebben is een agressief Priest-archetype nooit echt geprobeerd in Hearthstone dus wellicht kan dit archetype tevoorschijn komen door de buff voor Extra Arms.

Cloning Device is nog steeds waardeloos, zelfs met de buff. Zelfs met de discover-mechanic is er vaak gewoon geen synergy met de kaarten die je uit het deck van je tegenstander kan halen.

Noppie2000: De buff voor Extra Arms is heel eng. Northshire Cleric op beurt 1 overleeft het al vaak, nu kun je op beurt 2 een 3/5 Cleric hebben. Dit is goed voor removal van minions en card draw en kan Priests een voorsprong geven in veel match-ups. Puur deze opening maakt het waard om de nieuwe Extra Arms te spelen.

Cloning Device voor één mana is leuk, maar of het genoeg is... Denk het niet. Het probleem is dat je een willekeurige minion krijgt zonder synnergy met je deck en vaak één die je nog lang niet kunt gebruiken. Rogues hebben veel synnergy met gestolen kaarten, Mage kan willekeurige Spells krijgen met Mana Cyclone, maar Priests hebben simpelweg geen support voor kaarten als deze.