De bottlenecks van Elder Scrolls Blades

Vorige week vertelden we dat de mobiele game Elder Scrolls Blades in early access is gegaan. Helaas was dat alleen voor een selecte groep, maar nu kan een ieder die zich heeft opgegeven voor de early access aan de game beginnen. Ontwikkelaar Bethesda heeft al wat zaken aangepast, want de kritiek was niet van de lucht.

The Elder Scrolls Blades

Mooi gemaakt
Elder Scrolls Blades is een mooie game qua graphics en geluid. Dat staat buiten kijf. Ook kun je het spel horizontaal en verticaal spelen. Je kan zelfs tijdens een gevecht van weergave veranderen. Veel elementen van de gameplay komen bekend voor van klassiekers als Skyrim, maar helaas zijn er ook tekortkomingen. Lees hier over de gameplay en het verhaal van Elder Scrolls Blades.

The Elder Scrolls Blades
Inventaris

Inventaris
Als je begint met Elder Scrolls Blades, dan heb je tien plekken voor je inventaris en tien plekken voor kisten. Alleen je wapens en je pantser tellen voor je inventaris, dus dat zit wel goed. Ook kun je een skillpoint toekennen aan de perk load bearer en je kan je inventaris met tien uitbreiden. Er zijn dan ook geen klachten over de inventaris. De beperkte ruimte voor de kisten daarentegen is echt rampzalig.

The Elder Scrolls Blades
Bij de smid

Tijdrovende kisten
Zoals menig FOK!ker meteen bemerkte, zijn er kisten in de game. Deze kun je vinden terwijl je op een missie bent, verdienen met het voltooien van een missie, of kopen met edelstenen. Een kist gaat helaas niet vanzelf open. Een houten kist kost vijf seconden, een zilveren kost je drie uur, een gouden kist gaat pas na zes uur open en een Elder-kist twaalf uur. Legendary-kisten kosten je waarschijnlijk dus 24 uur, maar het is mij niet bekend of deze ooit verkregen kunnen worden door het doen van een quest.

The Elder Scrolls Blades
Kisten kun je ook kopen

Bottleneck #1: kisten openen
Veel mobiele games hebben een tijdmechanisme, maar bij Elder Scrolls Blades loopt de hele game hierop vast. Als je een doorsnee quest doet, dan kan de oplettende gamer wel drie kisten verzamelen. Voor het doen van een quest krijg je ook al een kist. Na het doen van slechts twee quests loop je dus al tegen de beperkingen van je ruimte aan. Geen probleem, dan maak je wat kisten open. Helaas kun je maar één kist tegelijk openmaken. Als je tussendoor een andere kist wilt openen dan kan dit alleen met edelstenen. Dus als je reeds bent begonnen aan het openmaken van een zilveren kist bijvoorbeeld, dan kun je ongestraft slechts twee á drie missies doen voordat je kisten moet openen met edelstenen. Een houten kist kost een edelsteen, een zilveren 36 en een gouden 72 edelstenen om meteen te openen. Voor 20 edelstenen breidt je je kistruimte uit met tien, maar dat is zoals je ziet slechts een tijdelijke oplossing.

 

Geld maakt niet gelukkig
Elder Scrolls Blades is een leuke game, maar je kan deze dus niet lang achter elkaar spelen. Dat is gewoonweg zonde. Daarnaast vallen de beloningen van de zilveren kist vaak tegen. De gouden kist kan je laten lachen, de houten is vaak handig, maar zilver het nét niet. Voor een ieder die hier wat voorbeelden van wil: YouTuber Wynnsanity heeft in bovenstaand filmpje voor $99,99 aan edelstenen gekocht en maakt een heleboel kisten open. Bethesda heeft dit probleem zelf nu ook onderkend en heeft aangegeven hier iets aan te doen. De eerste wijzigingen zijn reeds voelbaar: sinds twee dagen krijg ik veel meer edelstenen. Dat scheelt. Vandaag kreeg ook een ieder een gouden kist cadeau. Dat is aanzienlijk leuker dan een paar ingrediënten, zoals elke dag in de voorgaande week.

Bottleneck #2: dorp bouwen
Naast het doen van missies is het de bedoeling dat je je dorp weer herbouwt. Hier heb je grondstoffen voor nodig en die vind je op missies of in kisten. Je kunt huizen laten bouwen, maar ook een smidse, een alchemie laboratorium, een werkplaats en ga zo maar door. Je kan overtollig spul verkopen aan iedere winkelier voor dezelfde prijs. Dat is handig omdat iedere winkelier per dag maar een beperkt budget kan uitgeven. Iedere gebouw kan je in drie stijlen neerzetten: hout, steen en kasteel. Daarnaast kunnen ze allemaal geüpgraded worden. Het kost je dus aardig wat tijd en moeite om een paar winkels neer te zetten, die ook nog iets kunnen aanbieden waar jij iets aan hebt. Naast gebouwen kun je ook decoraties plaatsen. Gebouwen en decoraties geven je dorp meer prestige-punten. Deze heb je nodig om een beter gebouw te mogen bouwen.

The Elder Scrolls Blades

Bottleneck #3: steeds in hetzelfde jasje
Je hebt quests en jobs. Iedere opdracht is in principe anders en op een andere plek, maar eigenlijk doe je steeds hetzelfde. De levels worden allemaal procedureel gegenereerd, maar de verschillende bouwstukjes zijn net iets te beperkt. Je bent meestal in een dungeon waar je tegenstanders uitschakelt. Soms moet je vijf specifieke vijanden afslachten, soms juist zes keer een ingrediënt vinden, soms is er een geheim plekje dat je kunt ontdekken, maar in essentie is het steeds hetzelfde. Er is een dungeon-ontwerp dat bijna altijd voorbijkomt, een andere die je minder vaak ziet en een derde voor de missies die zich buiten afspelen. Meer niet. Het zou echt leuk zijn als er een minigame was, waarbij je grondstoffen kon verzamelen (en dus geen kisten). Je kan afdalen in de Abyss. Dat is een eeuwigdurende dungeon waar je steeds vijanden verslaat voor een andere beloning. Dat kunnen dus ook kisten zijn. Klinkt leuk, maar dat is het dus niet.

The Elder Scrolls Blades 

Wat gaat Bethesda doen?
Er is echt veel plezier te beleven aan Elder Scrolls Blades. Er zijn om de paar uur challenges die je geld opleveren. Je kan magie gebruiken, maar ook vaardigheden. Je kan drie toverspreuken en drie vaardigheden meenemen in de gevechten. Er zijn perks, je kan wapens en pantser sterker maken, betoveren en kruidendrankjes creëren. Helaas kost het zoveel tijd. Zoals het filmpje hierboven duidelijk laat zien stelt €100,- in deze game helemaal niets voor. In mijn geval vallen er steeds dezelfde soort wapens en haast nooit een leuke helm of stevige laarzen. Allemaal frustrerende zaken. Het is de bedoeling dat je in Elder Scrolls Blades ook PvP kunt spelen. Je voelt nu al aankomen dat degenen die veel geld in de game hebben gepompt automatisch gaan winnen. Bethesda heeft nog een hoop werk te doen voordat Elder Scrolls Blades officieel uitkomt. Anders is het reeds in early access een flop, zoals Fallout 76.