Opinie: Pokémon Sword & Pokémon Shield zijn een gemiste kans

De langverwachte Pokémon Sword en Pokémon Shield werden gisteren eindelijk door Nintendo onthuld. De achtste generatie Pokémon-games moet eind dit jaar uitkomen. Daar waar Pokémon Let’s Go, wederom een remake van de eerste generatie games, vorig jaar als opwarmertje diende zijn Sword & Shield de eerste echte grote Pokémon-games op Switch.

'Mainline' Pokémon-games zijn tot nu toe altijd enkel voor handhelds ontwikkeld, van de originele GameBoy tot aan Nintendo 3DS. Een op het eerste gezicht spannend feit is dat de serie voor het eerst zo’n grote sprong maakt wat betreft beschikbare technologie. De Switch is een HD-spelcomputer met veel meer mogelijkheden. Daarom juist waren de verwachtingen van fans zoals ik hoger dan normaal. Verwachtingen die door Pokémon-ontwikkelaars Junichi Masuda en Tsunekazu Ishihara werden gevoed.

In een interview in 2017 met Gameinformer gaf Masuda al hints van wat we van deze Pokémon-games konden verwachten. Gameinformer legt een paar internet-reacties over de game bij hem neer en Masuda beantwoordt steeds positief. Reactie: “Ik wil een Pokémon avontuur op console-schaal.”, Masuda: “We zijn die nu aan het maken!”. Reactie: “Ik wil graag het ‘Gotta Catch Em All’-concept zien in een grote open-achtige wereld.”, Masuda: “We zijn het aan het maken!”. Masuda erkent in het interview ook dat fans al veel langer vragen om een ‘console-game’ en dat daar bepaalde verwachtingen aan kleven. Hij geeft vervolgens aan dat het dankzij Switch eindelijk mogelijk wordt.

Gamefreak CEO Ishihara zei in een interview met een Japans tijdschrift vorig jaar dat deze Pokémon-game anders dan anders zou zijn. “Omdat je deze game op een HD TV kunt spelen kunnen we nu een hele andere wereld uitdrukken met graphics en geluid”, aldus Ishihara. Verder zei hij ook: “Met Switch krijgen we nu de kans om een Pokémon-game te maken een hoger niveau van expressiviteit. Het is ongeveer vijf keer moeilijker om met deze nieuwe hardware de game te maken!”.

Met dit alles in het achterhoofd was de onthulling van gisteren een grote teleurstelling voor een aantal fans. Spannende ideeën zoals een (semi-)open wereld, gyms die je op welke volgorde dan ook kunt toetakelen, verschillende natuurlijke ecosystemen waar Pokémon in leven en Pokémon die op hun ware grootte rondlopen in de wereld waren allemaal niet aanwezig. Wat we zagen was een lineaire en traditionele Pokémon-game. De game oogt qua graphics als een opgepoetste versie van Sun & Moon en maakte daarbij niet echt de indruk een grote stap naar een HD-spelcomputer te hebben gemaakt. Het doet zelfs een stap terug in vergelijking met Pokémon Let’s Go door random battles terug te brengen in plaats van Pokémon altijd zichtbaar te maken in de velden.

Natuurlijk is nog niet alles over de game al bekendgemaakt en de komende maanden worden ongetwijfeld nieuwe features onthuld. Toch kunnen we al aan de hand van de beelden en de verticale kaart van de wereld de conclusie trekken dat dit geen hele spannende evolutie van Pokémon wordt. Wat de kern betreft is het gewoon ongeveer dezelfde game die we al vele jaren voorgeschoteld krijgen. Naar alle waarschijnlijkheid een meer dan prima game, maar ook een gemiste kans om eindelijk eens de design van de games echt uit te breiden.

Let wel, dit is enkel de mening van een teleurgestelde oudere fan. Zo’n mening weegt niet op tegen het feit dat Nintendo en Gamefreak de Pokémon-franchise al decennia erg populair hebben gemaakt en behouden. Een van de sleutels voor hun succes is juist dat ze altijd conservatief en zorgvuldig zijn geweest met de games. Sword & Shield zullen wat dat betreft ongetwijfeld erg succesvol zijn en weer vele miljoenen fans aantrekken. Toch blijf ik dromen van en hopen op de dag dat de Pokémon-formule eindelijk een echte evolutie krijgt.